Když se v dubnu sjedou stovky tisíc nadšenců do Milána na tamní Design Week, je Patrcia Urquiola jednou z nejsledovanějších osob ve městě. Každý chce vidět, s čím přijde tentokrát. Viděls to křeslo, co udělala pro Moroso? Tu sedačku pro B&B? Nebo ty dlaždice pro Mutinu? A ta lampa pro Flos! Debaty trendhunterů, které člověk potkává, jak přebíhají od jedné prezentace ke druhé, se v tu chvíli omezují na jediné téma.

Patricia má jedinečnou schopnost pokaždé překvapit. To je pro designéra důležité - nebýt nudný. Svou hravostí neustále překonává a zároveň určuje nové trendy, aniž by to bylo jejím cílem. Je nejvytíženější designérkou poslední dekády. Během ní získala všechna ocenění za design, která může návrhář dostat. Jméno Patricia Urquiola zkrátka táhne a seznam firem, pro které navrhuje nábytek, je závratný. A i když auto ani kabelku nikdy nenavrhla, o spolupráci už ji požádaly i značky jako BMW nebo Louis Vuitton, které se do nábytku rozhodně nehrnou.

Jak se ale dokázala prosadit? A co jí pomohlo tam, kde je? Během necelé hodiny, kterou mi věnovala ve studiu Konsepti, kde měla výstavu, mi kromě jiného prozradila, že skutečný zlom v její kariéře přišel ve chvíli, kdy si otevřela vlastní studio. Druhým pak bylo navázání spolupráce s jednou konkrétní italskou značkou. "S Patricií Moroso jsme si hned padly do oka. Stejně jako já i ona si už tehdy uvědomovala, že důležitou součástí funkce nábytku jsou také emoce. Vytvářejí totiž atmosféru. To, jak vnímáme prostor, jak se cítíme."

"Nesnažím se navrhovat věci pro širokou masu. Stačí mi, když se to líbí mně a mým blízkým. V mých kolekcích se odráží můj vlastní smysl pro hravost a krásu. Z legrace proto vždycky říkám, že můj nejlepší zákazník jsem já. To jsem vždycky obdivovala na Maddaleně De Padova, která doma sama zkoušela každý produkt, který se objevil v kolekci značky, jež nese její jméno. Nikdy by vám neprodala nic, s čím by sama nebyla spokojená."

Patricia se tak postavila proti trendu minimalismu a navrhla řadu produktů, které se mohly pochlubit nejen výjimečným komfortem při sezení, ale také přátelským výrazem. To vyvrcholilo v roce 2006. Tehdy byly představeny sympatické a velmi pohodlné kolekce jako Fjord, Antibody nebo Bloomy. "Chci, aby věci, které navrhuji, přinášely uživatelům komfort a radost. Věc, která je jen načechraná a tváří se za každou cenu zajímavě, vám většinou užitný komfort nepřinese," vysvětluje mi Patricia a dodává k tomu: "Snažím se své návrhy zpracovávat s maximální precizností a experimentuji, jak to jen jde. Často třeba využívám ornament v rámci funkce produktu, ale nikdy se nejedná o pouhý dekorativismus. Pokud se například podíváte na design židle Frilly, kterou jsem navrhla pro Kartell, její vlnkovaná struktura povrchu sice připomíná potah, ale zároveň zvyšuje komfort při sezení."

Momenty, kdy se z její myšlenky stává produkt, si užívá. Nikdy neodmítne příležitost vyhrnout si rukávy, protože řemeslné zpracování tvoří zásadní část jejích koncepcí. "Když jsem na Sardinii, kam jezdím za jednou komunitou starších žen, které tam podle mých návrhů tkají koberce pro Moroso, jsem šťastná. Vždycky si k nim hned sednu na zem, dáme se do práce, do řeči a já se najednou cítím zas jako malá holka."

Svou prací zaujímá jasný postoj vůči kvalitě a udržitelnosti: "Je třeba pochopit, že produkt vzniká v souvislostech. Od první myšlenky přes výrobu až po konečnou recyklaci. Trvanlivost je to nejlepší, co můžeme pro životní prostředí udělat, takže navrhuji nábytek tak, aby nás přežil."

Kolekce Magnas od španělské značky Gandia Blasco kromě koberců nově nabízí i modulární systém sezení. Typickým znakem této série je ručně tkaný "patchwork" potah.

Patricia Urquiola je nejoslovovanější designérkou poslední dekády.

Houpací křesílko s pletenou dekorativní strukturou navrhla Patricia v rámci nedávno představené kolekce Object Nomades pro módní dům Louis Vuitton. Pro výrobu použila ocel a kůži.

Židle Frilly je výsledkem spolupráce s italskou firmou Kartell, která se specializuje na výrobu plastového nábytku už padesát let. Vroubkovaný povrch dodává židli pohodlí, pružnost, ale i charakter.

Stoprocentně přírodní židle Mathilda ze dřeva, kůže a rákosu - jedna z novinek firmy Moroso.

Letos představená outdoor kolekce Canasta 13 svým tvarem navazuje na původní veleúspěšnou kolekci Canasta z roku 2007. Změnu přináší jiný způsob výpletu z polyetylenových vláken.

Tatou T je stolní lampa ze série Tatou, navržené pro Flos. Světu se představila na londýnském Design Weeku. Její širm vychází z geometrické struktury a působí velmi dekorativně.

O novou interpretaci pravidel modernistické školy Bauhaus se postarala Camilla Richter, která pro Capellini navrhla tento skleněný paraván. Hravá skladba jednotlivých skel přitom do prostoru vrhá barevné stíny.

Modulární systém Bikini Island od firmy Moroso navrhl německý designér Werner Aisslinger s myšlenkou ostrova, kde najdete vše, co potřebujete pro příjemně strávené chvíle - ať už s knihou, přáteli nebo při soukromé relaxaci.

Závěsná světla Spin pro firmu Lasvit navrhla Lucie Koldová. Vyrábí se ručně z foukaného skla ve sklárně Ajeto. Nejlepší efekt přináší skupinová sestava s různou barevnou kompozicí.

Židle Catch Chair vás chytne za srdce - její přátelský tvar vám totiž nikdy neodmítne objetí. Pro firmu &Tradition ji navrhl věčný snílek Jamie Hayón.

Variabilní závěsná svítidla Jar RGB vzbudila v Miláně značný ohlas. O české firmě Lasvit, pro kterou tato světla navrhl Arik Levy, si tak rázem četli milovníci designu z celého světa.

Lampa Stewie s tvarem starého CRT televizoru je výsledkem spolupráce módního domu Diesel a firmy Foscarini, která se přímo specializuje na výrobu světel.

Stojací lampa Tuareg pro Foscarini díky odvážné konstrukci působí dojmem, jako by neexistovala gravitace. Samozřejmě má LED zdroje, které jsou samostatně ovladatelné a dají se otočit o 360 stupňů.

Poslední kolekcí belgického avantgardisty Maartena de Ceulaera je úložný mobiliář The Leather Collection s dobře čitelnou symbolikou naskládaných kufrů potažených jemnou kůží.

Stůl Bolero jde tak trochu na ruku asijské klientele, pro kterou jsou hranaté desky z kulturního hlediska zcela nevhodné. U kruhu jsou si všichni rovni, a tak to zamýšlel i Roberto Lazzeroni, který tento model navrhl pro značku Poltrona Frau.

Tahle slavná lampa Fortuny, jež spatřila světlo světa už v roce 1907, se nyní dočkala LED doby. S technologií přijatelnější pro 21. století ji tak nově světu ukázala italská firma Palluco.

Slavná stolička firmy Artek od legendárního architekta a designéra Alvara Aalta se letos dožila 80 let své produkce. K této příležitosti vznikla limitovaná série od známých umělců a módních návrhářů, jako je Comme des Garçons.

Kompletně černý update ikonického křesla Lounge Chair, které navrhli manželé Eamesovi, letos představila švýcarská firma Vitra. Pohodlí zůstalo stejné.

Premiéru v Miláně zažila i židle od rakouského designéra Thomase Feichtnera, který ji navrhl pro českou firmu TON. Díky tvaru sedáku získala jméno Tram, protože nápadně připomíná sedadla ve staré tramvaji.

Elegantní dřevěné stolky Wrap jsou k dostání v různých velikostech a barvách. Vyrábí je firma Lugi, pro kterou je navrhla Lucie Koldová.

Židle Montera má příjemný tvar a dokonalé zpracování - čalounění zpracovávají ti samí řemeslníci, již vyrábějí sedačky a polstrování do vozů značky Ferrari, se kterou firma Poltrona Frau úzce spolupracuje.

Svět podle Philippa Starcka. Variabilní pohovka MyWorld od firmy Cassina nabízí v podání slavného designéra prostor k relaxaci. Vyrábí se s potahem z přírodních látek a dřevěným rámem.

Kolekci křesílek a židlí Mafalda navrhla Patricia Urquiola pro Moroso z plstěné látky, která je usazena do rámu z masivního dřeva, což při sezení i pohledu působí velmi příjemně.

Extravagance a humor dánského studia Front Design nezná hranic. Kůží potažený sedák Anomaly ze všeho nejvíc vypadá jako malé prasátko, které zkrátka ztratilo hlavu.

Dřevěnou vázu s bublinami z foukaného skla navrhl Matteo Zorzenoni pro Cappellini spíš jako umělecký objekt. Krásný efekt zde vytváří kombinace barevného skla a přírodní dřevěné struktury.

Dokonale uspávací houpačka Swingrest je ve své podstatě cabrioverzí loňského modelu Nestrest. Oba modely vytvořili Daniel Pouzet a Fred Fretyh pro německou značku Dedon.

Kolekce Gardenias přináší hravé tvarosloví pro vaši zahradu nebo terasu. Španělský návrhář Jamie Hayón s Ramónem Úbedou ji navrhli pro firmu BD Barcelona. Je vyrobená z matně lakovaného hliníku a kromě křesla je k dispozici i lavice.

Jak efektivně může fungovat tvar ohnuté roury, dokazuje venkovní lampa Keirei. Pro firmu Torremato ji navrhl
Il Fanale.

Skulpturální objekt Totem je dílem Arika Levyho. Lze jej různě kombinovat a přestavovat, pokud nás daný tvar po chvíli omrzí. Pro firmu Bitossi už dříve podobnou skládačku navrhli i Ettore Sottsass a Karim Rashid.

5 koncertních sálů, 5 lustrů, 5 příběhů. Jan Plecháč a Henry Wielgus představili sérii skleněných světel Neverending Glory, jež ve své siluetě připomínají lustry z ikonických sálů. Nemohla tedy chybět ani La Scala.

Modulární pohovka Standard Nuvola dokáže měnit tvar i velikost. Dokáže tak uživateli nabídnout komfort v každé situaci. Firma Edra ji vyrábí v různých variantách potahové látky.

Slavná severská trojice Claesson, Koivisto, Rune stojí za návrhem taburetu Giro, jehož charakteristickým znakem je asymetrický tvar. Casamania jej dodává v různých velikostech, výškách i barvách.

Klid - přesně tak si můžete přeložit jméno ušatého křesla Ro. V jemných ženských křivkách ho navrhl Jamie Hayón pro dánskou značku Fritz Hansen, která se proslavila reprodukcemi křesel od Arneho Jacobsena.

Stolní lampičku, u které si intenzitu světla můžete nastavit jednoduše posunutím širmu na tyči, vytvořil Daniel Rybakken pro značku Luceplan.

Studio Bla Station představilo židle Dent, které vypadají jako hodně špatně vyklepaný plech. Ve skutečnosti jsou ale vyrobeny z vrstveného jasanového dřeva dle 3D návrhu.

Život je trojnožka, říká svým projektem brazilský designér Joaquim Tenreiro, který pro Cappellini navrhl tuto židli jako moderní, dynamickou sochu v rámci exhibice "Cappellini Next".

Základem kolekce Gem, kterou letos ukázal Tom Dixon, je pravidelný šestiúhelník. Tvar se tak odvolává na výbrus diamantu, což záměrně devalvuje použití vizuálně surového materiálu, kterým je poniklovaný hliník.

Příjemné posezení v předsíni nebo šatně nabízí lavice T 904 od Gastona Rinaldiho. Čistě funkční konstrukce si přitom uchovává maximální míru elegantní estetiky. Nově v kolekcích Poltrony Frau.

V Gispenu si pohráli s obrysovou linkou klasické lampy a vznikla z toho kolekce Outline. Autorem je kreativní ředitel Richard Hutten, který byl nedávno hostem pražského Designbloku.

Paraván Opte, inspirovaný školou Bauhaus, představila milánskému publiku dvojice Catharina Lorenz a Steffen Kaz. Má dřevěný rám a různě perforované výplně, které si můžete objednat i v barvách. Vyrábí Colé.

Židle Hell s atypickou konstrukcí zadních nohou dovádí jednoduchost k dokonalosti. Navrhlo ji studio Nendo pro Moroso.

Oki Sato aka studio Nendo se pro změnu nechal inspirovat lyžařskými hůlkami a pro švédskou značku Swedese navrhl tento věšák z lakované oceli a březového dřeva.

Absolutní solitér - jen tak se dá nazvat pompézní lustr Bořka Šípka ze skla a zdobných ověsků se zlatým korintským dekorem, který v Miláně představila firma Lasvit.

Bratři Campanové letos pro Edru vytvořili kolekci postelí z netradičních materiálů. Postel The Corallo Bed je z pozlaceného drátu.

V rámci stého výročí narození Piera Fornasettiho, italského malíře, ilustrátora a sochaře, připravila firma nesoucí jeho jméno limitovanou sérii objektů - jedním z nich je i tato lebka.

Inspirován mistrovskými draperiemi mramorových soch ze starého Řecka, navrhl designér Italo Rota plastové křesílko Modesty Velled pro italskou značku Driade.

Ferruccio Laviani přizpůsobil starobylou skříň digitální současnosti - včetně chyb, které má. Výsledkem toho je, že tahle almara vypadá jako špatně vytištěná fotka. O její výrobu z dubového dřeva se s pomocí CNC stroje postarala firma Fratelli Boffi.

Na další originální postele pro Edru použili bratři Campanové například dřevěná prkýnka, plyšové polštáře, kůži připomínající šarpeje (na snímku dole) či stébla raffie.

 

Design adresář

&TRADITION www.andtradition.com; ARTEK www.artek.fi, přes Scandium, www.scandium.cz nebo Křehký Gallery, www.krehky.cz; BD BARCELONA www.bdbarcelona.com; BLA STATION www.blastation.se; BOTOSSI www.bitossiceramiche.it; CAPELLINI www.cappellini.it, přes Konsepti, www.konsepti.com; CASAMANIA přes Exx, www.exx.cz; CASSINA www.cassina.com, přes Konsepti, www.konsepti.com nebo Exx, www.exx.cz; COLÉ www.coleitalia.it; DEDON www.dedon.de, přes Stopka, www.stopka.cz; DRIADE www.driade.com; EDRA www.edra.com; FOSCARINI www.foscarini.com, přes Bulb, www.bulb.cz; FORNASETTI www.fornasetti.com, přes Prague Kabinet, www.praguekabinet.com; FRATELLI BOFFI www.fratelliboffi.it; FRITZ HANSEN www.fritzhansen.com, přes Stockist, www.stockist.cz; FRONT DESIGN www.frontdesign.se; GISPEN www.gispen.nl; JAN&HENRYwww.janandhenry.com; LASVIT www.lasvit.com; LUCEPLAN přes A.M.O.S. Design, www.amosdesign.cz nebo Stockist, www.stockist.cz; LUGI www.lugi.cz; MAARTEN DE CEULAER; MOROSO www.moroso.it, přes Konsepti, www.konsepti.com, přes Correct Interior, www.natuzzi.cz; POLTRONA FRAU přes Urban Survival, www.urbansurvival.cz; PALLUCO www.palluco.com; SWEDESE www.swedese.se; TOM DIXON www.tomdixon.net; TON www.ton.cz; TORREMATO www.torremato.com; VITRA www.vitra.com