Móda nekončí za dveřmi šatníku. Pusťte ji dál − do interiérového designu i architektury − a obklopte se tím, co vás nejvíc baví a zároveň dokonale vystihuje váš vkus i životní styl.

Architektura a móda k sobě mají blíže, než se na první (laický) pohled může zdát. Sonda do historie oblékání 20. století nabízí zářivý příklad v osobnostech jako Paco Rabanne. Vystudovaný architekt v roce 1966 otevřel vlastní módní dům a prosadil se inovativním využitím kovů místo látek. Španělský couturiér Cristóbal Balenciaga, jehož tvorba inspiruje všechny generace návrhářů, čerpal právě z architektury. Jeho dokonalé střihy často vycházely právě z tohoto oboru. Hubert de Givenchy o něm prohlásil, že právě on je "architektem haute couture". Oba světy se prolínají a vzájemně inspirují. Módní návrháři vzhlíží k ostrým liniím architektonických náčrtů, architekti pro změnu dávají budovám křivky a pohyb hedvábných šatů.

Jen těžko byste hledali minimalistu, který nosí den co den vlastní "uniformu", ideálně v černé, šedé nebo tmavě modré, a zároveň žije v domě plném zlatých svícnů, obrovských křišťálových lustrů, barevných vzorů na stěnách a ještě barevnějšího nábytku. Stejně tak nepřesvědčíte milovníky okázalé opulence, aby zredukovali svůj šatník na jednu barvu, jeden střih. A nedej bože, aby se k tomu všemu vzdali šperků, bot, kabelek, slunečních brýlí a sbírky drahých parfémů. Stejně jako oblečení i prostor, ve kterém žijeme a pracujeme, je jistou formou sebevyjádření. Toho si jsou módní designéři moc dobře vědomi. Proto se nesoustředí jen na kilometry látek a nití. Přemýšlí o své značce v širších souvislostech. To jim dává větší prostor pro kreativitu, ale samozřejmě je tu neméně podstatná otázka peněz.

S Versacem v posteli

Pole působnosti špičkoví módní návrháři standardně rozšiřují zhruba takto: nejdřív se zaměří na doplňky, pak k nim přidají vůně, a když mají dostatečně silnou pozici na trhu a pevnou základnu svých věrných klientů, kteří s přirozenou samozřejmostí následují vše, co jejich oblíbenec udělá, přijdou na řadu interiéry. Tohle je už hra jen pro ty nejlepší a taky nejodvážnější, protože kupovat extravagantní šaty na večírky a stejným stylem se obklopit v každodenním životě bývají pro většinu z nás dvě rozdílné věci. Večerních šatů, bot a obleků si pořídíte dost, ale kolik si za rok nebo za pět koupíte sedaček, jídelních souprav, lamp, koberců nebo kolikrát měníte tapety doma či v kanceláři?

Na druhou stranu představa doslova se zabydlet ve své nejoblíbenější značce nebo návrháři je pro mnoho lidí natolik lákavá, že se trh s módními bytovými doplňky, nábytkem i celými nemovitostmi rok od roku rapidně rozšiřuje. Je libo život ve stylu Versace? Není problém! Až budete mít skříně plné, můžete si pořídit porcelánový servis, zlaté příbory, ložní prádlo, nezapomeňte ani na popelník s hlavou medúzy, svícny, barevné rámečky na fotografie, polštáře s barokními vzory, předložky do koupelny, ručníky a na dovolenou si rovnou zabukujte apartmá v některém z hotelů Versace. Nebo je vám snad bližší elegantní minimalismus podle Armaniho? I ten můžete mít na každém kroku, včetně nejrůznějších limitovaných kusů nábytku. Stejně jako zářivě barevné vzory Missoni, luxusní kůži Bottega Veneta, užívat si každý detail s logem Fendi. Nejsou to ovšem pouze Italové, kteří si díky svému náskoku stále drží jasné prvenství, už tak rozmanitou nabídku v oblasti interiérového designu rozšiřují i další známé značky.

Stůl jako třešňový květ

Velmi dobře se daří francouzským módním domům. Louis Vuitton kromě toho, že pravidelně oslovuje nejlepší architekty nejen pro své butiky a jméno značky nese také budova multifunkčního kulturního střediska v 16. pařížském okrsku, přišel na trh s projektem Objets Nomades. Ten samozřejmě vychází z historie značky, inspirace cestováním a kufry však není tak prvoplánová. V tuto chvíli celá kolekce obsahuje 18 kusů, od stolu evokujícího třešňový květ přes rozkládací křeslo až po závěsné květináče a houpací sítě. Na projektu se podílí 11 designérů ze všech koutů světa.

Tokujin Yoshioka, autor výše zmiňovaného stolu (Blossom Stool), k tomu říká: "Neřešil jsem ani tvar, ani funkci. Vždy se snažím přijít s něčím novým. Chtěl jsem vytvořit něco ikonického, co na první pohled symbolizuje filozofii značky Louis Vuitton, a proto jsem navrhl něco univerzálního a nadčasového." Pro značku Louis Vuitton, a platí to i pro všechny ostatní, mají projekty tohoto typu smysl. Posilují image módního domu, který se ukazuje i v jiném světle než jako výrobce kabelek, bot a oděvů. Také bývá na první pohled zřejmé, že značka je inovativní, technologicky mimořádně vyspělá a zároveň dost silná na to, aby mohla financovat projekty mimo své obvyklé působiště. Přitahuje pohledy milovníků umění i architektury a povyšuje ji to na umění samotné.

Efektní bambus

O inovace není nouze ani u Hermèsu, kde oddělení bytových doplňků hraje ještě zásadnější roli. Když vám nestačí hedvábné šátky, ikonické tašky a perfektně padnoucí oblečení, začnete se poohlížet po nádobí, drobných dekorativních předmětech, nových formách vůní (slavný je papírový origami koník) a můžete pokračovat dál a dál. Tou nejzajímavější novinkou současnosti je kolekce Karumi.

Kreativní ředitelé Charlotte Macauxová Perelmanová a Alexis Fabry oslovili portugalského architekta Alvara Sizu a na milánském týdnu designu ukázali mimo jiné nové možnosti bambusu. Nuda? V žádném případě. Ve skutečnosti dost tvrdý oříšek, technologicky do této chvíle prakticky nerealizovatelný. Zkoušeli jste ohnout bambus, aby se nezlomil nebo se v tom lepším případě objevily "jen" praskliny? Tak v Hermèsu na to přišli. Stačilo vyvinout speciální uhlíkové vlákno a nechat ho japonskými mistry zapracovat do bambusu. Výsledek je natolik efektní, že vám jeden objekt stačit nebude.

Posedlost designem

Vypadá to, že jakmile módní návrháři jednou přičichnou k navrhování interiérů a bytových kolekcí − ať to znamená pár kousků nábytku, nebo celé řady výrobků −, není pro ně cesty zpět. A to i v případě, že nejsou v pozici, aby sami otevřeli vlastní oddělení zaměřené na bytový design, což představuje značnou finanční i časovou zátěž. Proto se spojí se značkami specializovanými na interiéry a vytvářejí vlastní projekty. Limitované i na základě dlouhodobých licencí.

Když před sedmi lety navrhl enfant terrible francouzské módy Jean-Paul Gaultier kolekci nábytku u příležitost 50. výročí nábytkářské firmy Roche Bobois, bylo to pro všechny velké překvapení. Před pár týdny Gaultier znovu upozornil na svou zálibu v designu, jen místo pruhovaných sedaček a barevných polštářů přichází s linií tapet pro společnost Lelievre Paris. Hravé modrobílé proužky, jeho typický podpis, samozřejmě nechybí ani v tomto případě. Jen nehrají takový prim jako v minulosti. Inspiroval se graffiti v pařížských ulicích, vintage vzory z pařížských paláců, ale i japonskými kresbami, portugalskými dlaždičkami, a dokonce si svůj byt můžete vyzdobit jednobarevnými tapetami se vzorem evokujícím kůži.

Od Sicílie po Twin Peaks

Na úspěch první spolupráce mezi italskou značkou Smeg a designérským duem Dolce & Gabbana navazuje i jejich nejnovější kolekce. Barevné sicilské vzory, kterými původně vyzdobili ledničku, teď můžete mít po celé kuchyni na toasteru, lisu na citrusy, konvici, mixéru, odšťavovači a samozřejmě nechybí ani pro italskou kuchyni naprosto nezbytný kávovar. Vše v zářivých odstínech žluté, červené, modré. Není to nic pro minimalisty − vzory typické pro jižní Itálii v sobě mixují kostky, květiny, koně, hlavičky, vlnky všech možných tvarů a velikostí.

Vypadá to, že jakmile módní návrháři jednou přičichnou k navrhování interiérů, není pro ně cesty zpět.

To Raf Simons, čerstvý držitel hned dvou hlavních cen CFDA Fashion Awards pro nejlepšího módního návrháře dámských a pánských kolekcí, již několik let navrhuje interiérové látky pro dánský Kvadrat. Celé úspěšné spojení začalo ve chvíli, kdy Belgičan Simons, který původně studoval průmyslový design, použil textilie od Kvadratu na kabáty u Jil Sander, kde působil jako kreativní ředitel. Velký milovník umění svou vášeň nezapře ani v tomto případě. Jeho nejnovější kolekce, kterou představil v National Academy Museum v New Yorku, v atmosféře silně připomínající kulisy kultovního seriálu Twin Peaks, dává svými vzory i celkovou barevnou paletou vzpomenout na výtvarný směr pointilismus. Při prohlížení aktuálního katalogu budete mít pocit, že jste uprostřed galerie a díváte se na díla Georgese Seurata, Henriho-Edmonda Crosse nebo Papežský palác v Avignonu od Paula Signaka. Výrazné odstíny a vzory z minulých kolekcí dostaly jemnější, ženštější obrysy.

"Někdo může vidět módu jako něco povrchního. Ale najdete v ní, a týká se to zejména té nejvyšší módy, spoustu řemesla a umu," říká Anders Byriel, CEO Kvadratu. "Pro nás jako pro relativně velkou firmu je spolupráce s někým, jako je Raf, výzvou. Přichází s velmi odlišným pohledem."

Domácí Rolls-Royce

I zraky developerů, kteří pro ty nejnáročnější klienty posouvají hranice luxusu dál a dál, se stále častěji obracejí právě do světa módy. Symbióza módy a bydlení se stává novou normou. Už nestačí postavit větší dům, s ještě lepším výhledem, na ještě lepší adrese. Novým centrem módního bydlení je jižní Florida. V roce 2018 se na Sunny Isles Beach otevře kondominium s 308 jednotkami, vše v designu Armani Casa. Stejný developer ve stejném roce dostaví ještě komplex pod hlavičkou Porsche Design. K prodeji zbývá už jen 5 residencí ze 132. Ruský developer Vladislav Doronin si pak v Miami plní svůj sen jménem Missoni Baia. A ještě je tu pomyslný vrchol. Pokud vám ve výčtu návrhářů chybělo jméno Karla Lagerfelda, pak vězte, že ani on nezůstává stranou nejnovějších módních trendů. Hned vedle komplexu Armani se totiž nabízejí Fendi Château Residences. Ale tím Lagerfeld nekončí.

Na Sunny Isles Beach rovněž vzniká projekt The Estates at Acqualina v hodnotě přesahující 1,5 miliardy dolarů. Společnost The Trump Group Julese a Eddieho Trumpových (se současným americkým prezidentem nemají nic společného) staví dva butikové mrakodrapy s 265 luxusními rezidencemi. Lagerfelda, kreativního ředitele Chanelu a Fendi, oslovili, aby dekoroval lobby. "Rád dělám takové věci. Víte proč? Udělal jsem příliš mnoho domů, které nikdy ani nevyužiju. Takže pro mě je zajímavé pracovat na moderním projektu takové velikosti," říká Lagerfeld.

Při navrhování se nechal inspirovat samotnými budovami, Floridou, náladou okamžiku. Všechny tyto elementy pak spojil do výsledné podoby, jež je podle jeho slov stříbřitá a svěží. "Doufám, že se to bude lidem líbit a budou se tam cítit šťastní." Do jaké míry se očekávání naplní, si budeme muset počkat ještě tři roky. Bydlet v komplexu, jehož součástí budou mimo jiné bowlingové dráhy, ledové kluziště, park pro psy, spa, luxusní restaurace Il Mulino a AQ by Acqualina s výhledem na Atlantský oceán, kino i speciální prostor pro obchodníky z Wall Streetu, kteří tu budou moci nerušeně pracovat, přijde minimálně na 4,2 milionu dolarů. Zatoužíte-li po jednom ze tří penthousů, pak se účet vyšplhá na částku 40 milionů. Samozřejmostí bude i nepřetržitá concierge služba a domácí Rolls-Royce. "Vybavení The Estates at Acqualina je nebývalé," uvedl v jednom z rozhovorů Jules Trump. "Nic podobného nikde na světě nenajdete."

Až dostanete neodbytný pocit, že vašemu životního stylu něco schází, není nic jednoduššího než sednout do letadla směr Miami a vybrat si svůj nový, trendy domov.