Tom Hardy působí nebezpečně. Zarostlá tvář, kérky, kam se podíváte. A není to žádná fešácká póza, jemu to můžete věřit. Sám bez okolků přiznává, že okolo dvaceti pil tak, že si toho ze svého života příliš nepamatuje. Neskrývá ani, že si k té lahvi přidával i něco silnějšího.

Zpovídat Hardyho není úplně příjemný zážitek. Ne že by byl protivný. Jen si s jeho přímočarou povahou nemůžete být jistí, že se během rozhovoru nezvedne a s nějakou přesně mířenou nadávkou vás nepošle do háje. Naštěstí se to nestalo. Ostré hrany rodáka z Londýna Hollywood přece jen trochu obrousil.

Během několika málo let se Tom Hardy proměnil z drsňáka ve vedlejších rolích v nezávislých filmech v drsňáka v hlavních rolích v áčkových trhácích. Za roli v Revenantovi (2015), kde si zahrál po boku Leonarda DiCapria, byl nominován na Oscara. V tom samém roce se stal i tváří nového Šíleného Maxe, a ještě zvládl dvojroli v Legendách zločinu. Letos v červenci se na velká plátna vrátí ve válečné podívané Dunkerk režiséra Christophera Nolana. Na place se s ním Hardy potkal po Počátku a batmanovce Temný rytíř povstal již potřetí.

Tom Hardy (39)

Edward Thomas Hardy se narodil v západním Londýně, jeho otec je spisovatel, matka umělkyně. Chvíli se věnoval modelingu, pak ale zvítězilo herectví. Jeho prvními položkami ve filmografii jsou seriál Bratrstvo neohrožených a Černý jestřáb sestřelen z roku 2001. V začátcích se potýkal se závislostí na alkoholu a drogách, v roce 2003 dobrovolně nastoupil odvykací léčbu. Teprve pak jeho kariéra nabrala obrátky. Nejprve se objevoval ve vedlejších, ale výrazných rolích ve snímcích jako Po krk v extázi (2004) s Danielem Craigem, RocknRolla (2008) Guye Ritchieho, Počátek (2010) Christophera Nolana či ve špionážním thrilleru Jeden musí z kola ven (2011). I menší filmy, v nichž ztvárnil hlavní roli – Země bez zákona (2012), Noční jízda (2013) nebo Špinavý prachy (2014) –, jsou vždy zárukou dobré podívané. Naopak co vidět nemusíte, je akční komedie Tohle je válka! (2012). Romantičtí hrdinové uhánějící nerozhodné blondýnky Hardymu tak úplně nesednou.

"Chrisovi se podařilo natočit film epických rozměrů," chválí ho Hardy. "Byl to obrovský projekt a být jeho součástí na vás hodilo obrovskou zodpovědnost. O Dunkerku jsme přece všichni stokrát slyšeli, šlo o jednu ze zásadních událostí druhé světové války," dodává Hardy k velkofilmu, který popisuje bitvu u stejnojmenného francouzského přístavu a následnou překotnou evakuaci více než 300 tisíc spojeneckých vojáků.

Nezapomíná ale ani na televizi, v níž svou kariéru začínal. Poprvé se objevil v Bratrstvu neohrožených na kanálu HBO v roce 2001. O šest let později mu dala šanci BBC, se kterou natočil nejen Olivera Twista, ale především televizní film Stuart: život pozpátku, v němž si zahrál s Benedictem Cumberbatchem. Za ztvárnění bezdomovce závislého na drogách si vysloužil cenu BAFTA.

Právě s BBC Hardy letos natočil i temný seriál z 19. století Taboo, na němž spolupracoval se svým otcem, jemuž neřekne jinak než Chips. Seriál se na obrazovky vrátí s minimálně jednou další sérií. "Taboo jsem chtěl udělat proto, že jsem toužil být víc než jen herec. Hraní pro mě není už příliš velká výzva, takže svou energii upínám k dalším problémům, které je během natáčení třeba řešit. Jenže jako herce nikoho váš názor nezajímá, tak jsem si řekl, že si takové prostředí vytvořím sám," říká Hardy, který seriál produkoval a vedle hlavní role je podepsán i pod námětem a scénářem.

Dunkerk je již vaším třetím filmem v režii Christophera Nolana. Proč vám spolupráce s ním tak vyhovuje?

Chris má nad celým natáčením naprostou kontrolu, a když pracujete s ním, víte, že děláte s člověkem, který ví, co chce a jak toho dosáhnout, což je velmi uklidňující. Navíc je otevřený i novým nápadům. To není samozřejmost. To si mohou dovolit jen režiséři, kteří věří své práci. Ne každý režisér vaše připomínky přijme. Já jich mám navíc docela dost, protože chci, aby výsledek byl co nejlepší. S Chrisem se však nikdy nehádám… On je boss.

Jak byste porovnal práci na seriálu Taboo, kde jste byl jako producent a herec zodpovědný skoro za všechno, s megafilmem Dunkerk, kde bylo o všechno postaráno? Odpočinul jste si?

Já většinou neodpočívám, když pracuju. Na Taboo bylo jednodušší, že se natáčel v Londýně, takže jsem mohl každý večer jít domů za rodinou. Mému synovi byly na začátku natáčení jen tři týdny, tak se to docela hodilo.

Jaké bylo pracovní setkání s vaším otcem Chipsem, který se také podílel na scénáři Taboo?

Chtěl jsem s tátou dělat už dlouho. Má spoustu skvělých nápadů a v tomhle projektu jsme byli takoví spiklenci. Pro mě to zároveň byla i šance, jak vyprávět příběh tak, jak ho vidím já. Díky televiznímu formátu jsme navíc měli mnohem více času na to, rozvinout jednotlivé postavy a rozehrát příběh do všech detailů. Byl jsem hrozně rád, že jsem se mohl vrátit ke svým hereckým kořenům a znovu pracovat pro BBC, ve které jsem začínal. Tehdy jsme dělali adaptaci Olivera Twista. To bylo ještě v dobách, kdy jsem vůbec nevěděl, jestli se jako herec uživím.

jarvis_593f34f7498e5f1e17f1a6da.jpeg
Edward Thomas Hardy
Foto: Getty Images

Pomohl vám otec s vaší rolí?

Pomohl mi vymanit se ze škatulek tradičních britských historických dramat. Většinou byla natočena hrozně korektně, formálně a nepřesně. Nic takového jsem dělat nechtěl, naopak jsem se snažil jít do hloubky a nic nemalovat narůžovo.

Jako teenager jste se svým otcem neměl příliš dobré vztahy. Byla pro vás spolupráce do jisté míry katarzí vašeho vztahu?

To už je dávno zapomenuto. Je mi skoro čtyřicet, mám dvě děti a můj vztah s Chipsem je úplně jiný. Jako jediný syn jsem v sobě měl vždycky potřebu proti němu rebelovat. Když jsem vyrůstal, trávil hodně času v práci a domů se vracel pozdě, takže jsme se moc neužili. Pak mě poslali na internát a dlouho mi chyběl otcovský vzor. Snažil jsem se ho najít jinde. Mojí chybou bylo, že jsem se v té době dal dohromady s těmi špatnými lidmi, o kterých jsem si tehdy myslel, že mi dávají pocit rodinného zázemí a bezpečí. S otcem jsme spolu začali zase mluvit až tak v posledních čtrnácti patnácti letech. Musel jsem se toho naučit spoustu o životě, a když se mi narodily děti, tak jsem se nadobro změnil. Teď si s Chipsem klidně sedneme a mluvíme o čemkoliv. Když spolu pracujeme, nejsme jako otec a syn, ale jako dva tvůrci pracující společně.

Jste rád, že jste toho jako herec už dost dokázal a že na vás otec může být hrdý?

Jsem rád, že na něj můžu udělat dojem. Respektuju ho a jsem strašně vděčný za to, že jsme k sobě zase našli cestu. Konečně jsme spolu schopní mluvit jako dva chlapi, ale i jako otec a syn.

jarvis_593f34f8498e5f1e17f1a6de.jpeg
V temném seriálu z 19. století Taboo Tom Hardy hraje hlavní roli. Seriál zároveň produkoval a napsal k němu i scénář.
Foto: archiv HBO

Změnil jste po narození dětí názor na vlastního otce?

Děti mě přiměly k tomu, podívat se zpětně na moje dospívání i tátu úplně jinak. Otevřely mi oči. Když vychováváte děti, uvědomíte si, jak zatraceně těžké to je! Neexistují na to žádné příručky, které z vás udělají dokonalého rodiče. Ale je to taky to nejlepší, co se vám může stát.

Hlavní postavy mají být vrstevnaté, plné protikladů, i když to jsou třeba klaďasové.

Postavy, jež hrajete, jsou většinou velmi komplexní a temné. Co vás na nich tak přitahuje?

Mám slabost pro tu odvrácenou stránku věcí. Lidé, kteří se tváří jako poslední spravedliví, jsou mi podezřelí. Nesnáším takové to svatouškovství − takoví lidé nejsou upřímní, nasazují si masku. A také si myslím, že hlavní postavy by měly být vrstevnaté, plné protikladů a rozporuplností, i když to jsou třeba klaďasové. Jen takové postavy jsou skutečné.

O své rodině říkáte, že je vaše útočiště. Před čím? Před těmi temnými postavami?

Já nejsem ve skutečném životě žádný pán temnot. Jsem úplně normální člověk − miluji svou rodinu, svůj domov a své psy. Když pracuji na filmu, žiju ale ve světě své postavy, takže musím být mentálně v něm. Ale jakmile dotočíme, je to, jako byste ze mě stáhli závoj, a já se vracím do skutečného světa a ke svým blízkým.