Svět ji zná pod přezdívkou, kterou od mládí používala a vybudovala na ní celou legendu i velmi prosperující byznys. Ale za pečlivě budovanou veřejnou imagí byla Mademoiselle Chanel pořád ta Gabrielle, dívka, jež to sama dotáhla na samotný vrchol. Chudá holčička, kterou si v dospělosti předcházely princezny i hollywoodské celebrity. Slečna, jež se přátelila s Pablem Picassem i Winstonem Churchillem. I dnes stačí jen vyslovit Coco nebo Chanel a všichni vědí, koho máte na mysli. Její život i dílo se zdají být nevyčerpatelnou studnicí nápadů. Čím více toho o ní víte, tím více zjišťujete, že znáte pouhý zlomek.

"Nechte minulost za sebou a nechte se vést svým instinktem," bylo jedno z jejích hesel. Sama se jím řídila a po ní generace jejích následovníků, kteří neodolali kouzlu jména Chanel a začali pro nejslavnější módní značku pracovat. Jedním z nich je Olivier Polge, parfumér módního domu. Rebel. Narodil se v Grasse, neoficiálním hlavním městě parfémů. Syn legendárního parfuméra Jacquese Polgeho, který stvořil vůně jako Allure, Bleu de Chanel, celou kolekci Chance, Coco, Coco Mademoiselle, Coco Noir, Egoiste nebo Chanel No. 5 Eau de Parfum. Touto kombinací měl Olivier Polge svoji budoucnost jasně nalinkovanou.

V mládí se přitom vzepřel a raději než vůním se věnoval hudbě a umění. Nakonec se ovšem poddal osudu a stvořil vůně jako Dior Homme, Diesel Only The Brave, Armani Code, Jimmy Choo, Lancôme La Vie Est Belle, Repetto, Valentino Uomo, Viktor & Rolf Flowerbomb a Spicebomb. Pak přišla nabídka převzít pomyslné žezlo po otci a stát se in-house parfumérem Chanelu. Od jeho nástupu je jasné, že dříve či později přinese něco úplně nového. Po odlehčené variaci No. 5 L'Eau a dvou butikových vůních Boy a Misia ta chvíle přišla. Nečekaně a na počátku v režimu absolutního utajení.

Značka: přísně tajné

"Nesmíte nic dávat na sociální sítě, nikde žádnou zmínku o tom, proč jste v Paříži. Jméno Chanel v následujících dvou dnech nesmí nikde padnout a to, co uvidíte, si necháte minimálně do července pro sebe," zazněly jasně pokyny jednoho únorového rána, kdy jsem do francouzské metropole dorazila. Sama jsem věděla jen to, že se potkám s Olivierem a Sylvií Legasteloisovou, designérkou pro Chanel parfémy, kosmetiku, hodinky a šperky. Zatímco u jiných akcí Chanelu dostávám stohy informací dopředu, tentokrát mě čekal jen stoh papírů, na nichž jsem musela podepsat, že nikde nic neprozradím. Nic. Neznala jsem ani místo, kde se s parfumérem potkám.

V bytě Mademoiselle Chanel nad ateliéry? Ne, i když ten jsem si mohla v klidu projít a objevit soukromý vesmír designérky. V Ritzu? Ne, tam jsme byli před pár týdny na přehlídce. Nakonec jsem šla "tajným" vchodem pro zaměstnance na Place Vendôme, kde má Chanel několikapatrový butik se šperky. Načasování ani místo nemohly být lepší. Vysokými okny do místnosti pronikají první jarní paprsky, samotná místnost dostává zvláštní jas a třpyt. Decentní, a přitom intenzivní.

Seznamte se s Gabrielle

Ve chvíli, kdy vstoupil do místnosti Olivier Polge, přiznám se, že se mi zatajil dech. Jednak on sám je jeden z nejlepších ve svém oboru, a především pak přináší to, kvůli čemu jsem včera nezamhouřila oko. Na tácku z matného zlata nese čtyři malé lahvičky. Hlavní ingredience. Moje netrpělivost a zvědavost dostávají pořádně zabrat. Zatímco si povídáme o Coco Chanel (1883−1971), Olivier mi podává proužek papíru namočený v jedné z lahviček. Prostorem kolem nás se okamžitě rozvoní pomerančový květ. Jeho kapky tančí vzduchem, dodá této chvíli jiskru. Následuje ylang-ylang z Komodských ostrovů, lehoučký, téměř ovocný. "Ten je pro vůně Chanel charakteristický − velmi zásadní ingredience," říká Olivier. "Dodává parfému ženskost. Co se mi na něm líbí, že je trochu exotický, tajemný," dodává, zatímco otevírá třetí lahvičku.

Nemusí ani nic říkat, je to jasmín. Opulentní, nepřehlédnutelný. "Jasmín je klíč, srdce celé vůně. Není to ale ten z Grasse, kde si Chanel pěstuje květiny pro No. 5. Naštěstí ani z Indie, ten by voněl tak intenzivně a sladce, že bychom v místnosti nevydrželi více než pět minut. Tento je z Egypta, plný slunce, hřejivý, jiskřivý, živočišný, ale jen decentně." Připomíná mi byt v Rue Cambon, plný sytých barev, knih a talismanů, kde Coco přijímala návštěvy a trávila většinu času, pokud zrovna nebyla v ateliéru o patro níž.

"Není možné vytvořit vůni Chanel bez jasmínu a ylang-ylangu. Jsou to dvě ingredience, které se k ní pojí více než jiné. Jsou jako tenká červená linka, která vše spojuje," vysvětluje Olivier a přechází ke čtvrté lahvičce. Nádherné tuberóze z Grasse. Na ni je obzvlášť hrdý, protože si ji značka Chanel pěstuje sama. Takto vonící květinu nenajdete nikde jinde. "Nebývá klíčovou ingrediencí, ale tady hraje zásadní roli."

Kouzlo bílých květů

Nechybí tu něco? Čtyři bílé květiny. Každá s vlastní silnou a nepřehlédnutelnou osobností. Ale kde jsou aldehydy, tak typické pro Chanel? Ne, nehledejte je. Nejsou. Přede mnou konečně stojí samotná vůně. Zlatavá, ve čtverhranném flakonu s etiketou ve stejném tvaru. Toto je Gabrielle Chanel. Nová hvězda v portfoliu chanelovských parfémů. Elegantní, hrdá, zářivá. Ale jen decentně. V žádném případě prvoplánová. A hlavně překvapivá. Vůbec nepřipomíná slavnou "pětku" ani veleúspěšnou Coco Mademoiselle. Je jiná. A přitom pořád Chanel.

Když se vytváří nová vůně, nejde jen o ingredience, ale také o to, jak bude parfém vypadat.

Olivierovi se povedlo opravdové kouzlo. Stvořit imaginární kytici, v níž od sebe jednotlivé druhy nerozeznáte. Tak dokonale je dokázal propojit. Jednotlivé fasety bílých květin září jedna vedle druhé, nesoupeří mezi sebou. Jsou dokonalým odleskem zářivého světa Chanel, kde je všechno perfektní. Světa, do kterého jednou vstoupíte a už se vám nikdy nebude chtít pryč. Ano, emoce, které v Chanelu umí vyvolat, jsou návykové. Je to i případ Gabrielle. Ve chvíli, kdy opouštím Oliviera a lahvička Gabrielle zůstává na stole, toužím po ní ještě víc. Chci se do toho oslnivě jiskřivého obláčku z bílých květů, rybízu a santálového dřeva zahalit celá. Bohužel to nejde, budu si muset počkat až do babího léta, kdy se představí veřejnosti.

Za pár minut ale stojí znovu přede mnou. Sedím ve vedlejším salonku spolu se Sylvií Legasteloisovou. Nemohu odtrhnout oči od té lahvičky se zlatavou tekutinou uvnitř. Její záře, která je ještě intenzivnější v poledním světle, mě přímo hypnotizuje. Dokonalá ve své jednoduchosti. Sylvie je její autorkou, to ona tento flakon navrhla a pracně pilovala do posledního detailu. "Začala jsem na této lahvičce pracovat už v roce 2009. V té době bylo nemyslitelné chtít flakon bez typicky vypouklého dna. Chtěla jsem vytvořit lehkou lahvičku, která by ukázala výjimečnost vůně," vysvětluje elegantní dáma, která stojí za všemi obaly, krabičkami, letáky i vánočními přáními s logem Chanel.

Když se dělá nová vůně, nejde jen o ingredience, ale také o to, jak bude parfém vypadat. Pohledem na obrovský trh s vůněmi snadno najdete příklady, kdy flakon vůni dost pomohl a stal se objektem touhy, který si každý chce vystavit na poličce, nebo naopak byl tak špatný, že se samotnou vůní nechcete raději mít nic společného. I proto velké značky jako Chanel investují obrovské finanční částky a spoustu času do designu. Sylvie Legasteloisová našla svůj podnět ve zmiňovaném apartmá v ulici Cambon. Na stole v malém salonku s obří knihovnou. Malá stříbrná krabička, jedna ze tří, které Coco daroval vévoda z Westminsteru.

Tenhle flakon se pro Sylvii stal hlavní prioritou i vášní. V porovnání s ostatními je výrazně lehčí, ale ne křehký. Nemáte pocit, že by se vám rozbil v ruce. Ačkoliv to na první pohled nevypadá. "Výběr takto jemného skla dal projektu úplně nový směr. Zcela odlišný od toho, co je na trhu, protože s luxusem se pojí těžké, masivní sklo. Tento výběr znamenal dvě velké výzvy: změnit tradiční pohled trhu na luxusní objekt a najít rovnováhu mezi jemností a funkčností." Úkol nakonec trval pět let, během kterých vznikly i dva nové patenty.

Chanel made in Czech Republic

"Porovnejte si Gabrielle a No. 5," říká Sylvie a s nadšením mi je obě podává. "Vidíte? Gabrielle je o poznání lehčí a na jejím dně nenajdete tzv. marloquette. Pro No. 5 je marloquette − lehce prohnuté dno − součástí celkového vzhledu. Na Gabrielle jsme hrdí, protože dno je dokonale rovné." O tomto malém detailu, nad kterým se většina lidí ani nepozastaví, Sylvie vypráví dalších pět minut. Když si takto rovné sklo před lety vymyslela, ani ji nenapadlo, jak technologicky náročné bude vytvořit finální efekt. Aby se sklo zachovalo proti své přirozenosti. Prohlížíme si prototyp, dno je vypouklé ven, vnitřek lahvičky je tak dokonale transparentní, bez viditelných hran, ale nedá se postavit. Řešení nakonec našla v Čechách. "Čeští skláři jsou experti na závěrečnou úpravu. Strašně moc nám pomohli. Zaměstnalo to sice dost lidí, ale výsledek je perfektní," říká Sylvie. "Ve chvíli, kdy jsme lahvičku naplnili samotnou vůní, byli jsme s Olivierem překvapeni barvami parfému." Svou roli hraje nejen samotná barva vůně, ale především světlo, které se při dopadu na flakon láme specifickým způsobem. Přední a zadní strana lahvičky nejsou rovné, ale lehce sešikmené, sestupují směrem ke čtvercové etiketě. Díky tomu se i lépe drží a vy máte pocit, že prostupujete vůní. "Pro Gabrielle jsem chtěla něco velmi intimního a lehkého. Střed flakonu má vypadat, že jste uvnitř svého srdce. Čím více znáte Gabrielle a její příběh, tím víc chápete, proč je tolik důležité to, co je uvnitř," vysvětluje inovátorka, která v minulosti pozměnila logo čísla pět nebo vymyslela "vycvakávací" rtěnky Rouge Allure.

Pantone? Ne, Chanel barvy

Etiketa a víčko svou barvou odkazují na haute couture a jednu z látek, kterou Coco milovala. Lamé. Ani stříbrná, ani zlatá. Sylvie přiznává, že je pro tiskaře noční můrou. "Při každé objednávce se ptají na vzorníkový Pantone kód. Pardon, ale u Chanelu nic takového nemáme, máme vlastní barvy," říká s úsměvem a rovnou dodává: "Víte, když od lidí chcete něco nového, jiného, co nikdy nedělali, dáváte jim příležitost růst. Na začátku se možná bojí, ale nakonec mi ještě děkují." Tady není prostor na kompromisy a všednodennost. Vše, co nese jméno Chanel, musí být výjimečné, mimořádné, překvapivé, budící silné emoce. V případě nového parfému to vyšlo na sto procent.

Sami posuďte, nechte se okouzlit silou bílých květin, a až budete v ruce držet flakon, dobře si ho prohlédněte. Ne jednou nebo dvakrát. A vždy vás překvapí další a další detaily, které s Gabrielle objevíte.