Je to láska, trochu provokace, určitě rajc, popisuje Robert Peňažka činnost, kterou se aktuálně vášnivě zabývá a již by v 21. století mnozí z nás označili za hloupou. Jenže: "Když mi někdo říká, že nemám něco dělat, tak to pro mě je odjakživa jasný signál, že to musím zkusit," říká Peňažka. V tomhle konkrétním případě má na mysli vydávání knih. Hned tři, o nichž na dalších řádcích hovoří, by chtěl muž, který stojí například za úspěšným projektem Kmeny, v příštích měsících uvést na český trh. Jednu o hrdinech, od kterých bychom se měli učit, druhou o strachu, jejž bychom měli umět krotit, a třetí o nepopsatelných pocitech, díky nimž bychom mohli být všichni mnohem šťastnější. Zda se mu to vyplatí, neví. Ale kalkul beztak nikdy nebyl Robertova parketa. Prý to neumí. "S kamarádem jsme nedávno jezdili po Etiopii. Strašně chudou oblastí. On najednou zbystří a ptá se mě: 'Vidíš to co já?' Nevěděl jsem, co má na mysli. A on, že tady všichni pořád stojí, že tady musíme rozjet byznys s plastovými židlemi. Mě by něco takového nikdy nenapadlo. Já přemýšlím, co mě baví, jak lidi zbavit strachu nebo jak udělat knihu o svých fotbalových idolech. Jsem spíš na tu bílou magii."

Robert Peňažka (45) vyrostl v Africe a ve Spojených státech. Svou profesní kariéru začal v reklamní agentuře Mark BBDO a v roce 1993 se přemístil na dlouhých devět let do Leo Burnett Praha. Stal se jedním z nejuznávanějších reklamních stratégů na trhu a v posledním roce svého působení v pozici managing directora dostal firmu mezi top 50 nejkreativnějších agentur na světě. Roku 2001 odešel, aby založil agenturu Kaspen. Ta se brzy − díky kampaním pro Kofolu, Oskara a Budvar − stala českou jedničkou. Následně odstartoval studio Yinachi, které se zaměřuje na značkový obsah a propojování byznysu s uměním, vzděláváním, zábavou a společenskou odpovědností. Z dílny Yinachi pochází například projekt Kmeny, jenž mapuje dnešní i předrevoluční městské subkultury. V roce 2013 společně s bývalým ředitelem agentury Mark BBDO Petrem Topinkou odstartoval Future Bakery, crowdsourcingový projekt na sdílení nápadů a idejí z oblasti marketingové komunikace.


Hrdinové

jarvis_59c8dba6498e2987e01b1241.jpeg
Portrét Františka Pláničky z knihy Hrdinové.
Repro: PN

Za všechno vlastně může Antonín Panenka. Potkali jsme ho se synem na zápase Česko−Kazachstán v Plzni. Jak mám z televize pocit, že ho znám, tak jsem ho okamžitě pozdravil. A on hned, jak se zdraví sportovci: Čau, čau! Mladej chtěl samozřejmě vědět, kdo to byl. Tak jsem mu to řekl a on na to, že Panenka Kick je přece jenom ta populární penalta na YouTube. V tu chvíli mi došlo, že mladší generace už tyhle naše hrdiny vůbec nezná. A přišlo mi to strašně líto, protože právě přes fotbal se dětem dají velmi dobře přiblížit pojmy jako džentlmenství, loajalita, fair play − jednoduše věci, které se bez konkrétního kontextu mohou zdát velmi abstraktní.

Uvědomil jsem si, že sport může v této souvislosti fungovat jako univerzální jazyk, a obratem jsem se s kamarádem Ondřejem Horákem domluvil, že společně uděláme tak trochu jinou knihu o československém fotbale. Vybrali jsme jedenáct fotbalistů, kteří v našich očích nebyli jen výjimečnými sportovci, ale z nějakého důvodu také hrdiny, a vytvořili jsme o nich komiksy.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se