Dne 16. března 1815 žalobce španělské inkvizice Zorrilla de Velasco nařídil vyslechnout devětašedesátiletého malíře Franciska Goyu kvůli dvěma obrazům, které zachycovaly provokativně ležící ženu − jednou oblečenou a podruhé svlečenou. Umělec měl potvrdit, že je autorem těchto obscénních maleb, a vysvětlit, z jakých popudů je vytvořil a na čí objednávku.

Obrazy, o něž se španělská inkvizice zajímala, dnes nazýváme Nahá maja a Oblečená maja. Maja − doslova to znamená kráska − bylo ve Španělsku označení pro svobodomyslnou dívku. A přesně taková se stala jedním z vznětlivých symbolů společnosti tehdy ještě velmi nesměle přešlapující na prahu osvícenství.

I my máme tentokrát na obálce Nahou Maju, sice ne od Goyi, ale zato od Theodora Pištěka. "Z mé tvorby mě na obálku vašeho magazínu, který má být tentokrát navíc tematicky věnován ženám, nenapadlo nic příhodnějšího. Vždyť jsem se právě v tomto obraze snažil zachytit veškeré to ženské tajemství," vysvětlil nám oscarový výtvarník, kterého jsme v jeho ateliéru v Mukařově navštívili společně s Terezou Maxovou, jež se již potřetí v řadě stala hostující šéfredaktorkou našeho vánočního vydání. Ba co víc, rozhodla se ho tentokrát celé i sama nafotit. A hned během první redakční porady nám oznámila, že chce, aby prosincové číslo bylo o ženách. Výjimečných, úspěšných, statečných, krásných − jednoduše těch majách naší doby.

Na viděnou v příštím roce!

Staňte se naším fanouškem na Facebooku: @pročne

Podívejte se do zákulisí na našem instagramovém profilu: @pronemagazine