Volvo S80 není mezi sedany vyšší střední třídy takové, aby na všechny strany vykřikovalo, že právě jeho majitel patří k horním deseti tisícům. Naopak, když jej vidíte, na první pohled ho příliš nerozlišíte od menších sedanů značky. Jeho tvary jsou moderně zaoblené a ostře zakončené příkrou zádí. Často kritizovaná ledvinka radaru pod přední maskou chladiče nám přijde naopak jako plus. Alespoň každý trochu znalý pozorovatel pozná, že jde o dobře vybavený vůz.

Když hovoříme o nenápadnosti, věříme, že proto se stane oblíbeným u mnoha lidí z vyšší příjmové skupiny, kteří nechtějí působit jako nafoukaní zbohatlíci. Vůbec nevadí, že S80 má primárně pohon na přední kola. Koupi tohoto sedanu pak jistě podpoří i manželka, která ví o tradičně spojovaných slovech "Volvo" a "bezpečnost".

Uvnitř jako v bavlnce

Vnitřek vozu láká teplými barvami a pohodlím. Nadprůměrně prostoru je vpředu i vzadu. Ve třech bude na zadních sedadlech trochu těsnější, ne nadarmo se ale dá z loketní opěrky za příplatek vytvořit dětská autosedačka. Tak pohodlná kožená sedadla, jako v S80, se jen tak nevidí. Hrají mnohem více na komfort než na boční vedení, které nepodporuje ani jejich kluzký povrh. Jejich vůně vám ale na tyto neduhy dá brzy zapomenout, beztak se s tímto autem do zatáček rychle vrhat nebudete.

Palubní deska je stylová, kombinuje béžovou a hnědou barvu s matným dřevem, což v posádce vyvolává chuť na kávovou čokoládu. Za širokým multifunkčním volantem se skrývají dva rozměrné ukazatele otáček a rychlosti s integrovaným displejem palubního počítače. Na první pohled působí trochu nudně, pokud ale poprvé pojedete v noci, okouzlí vás svým zajímavě laděným podsvětlením.

Volvo ve všech nových modelech používá tenkou středovou desku, pod kterou se vytvoří malý odkládací prostor. Pro mobil ho nemůžeme doporučit, je špatně k nahmatání. My jsme ho ale s potěšením používali na odkládání pouzdra od brýlí. Použití kovu a dřeva na středové desce je bohaté a vkusné. Na první pohled se zdá, že je zde hodně tlačítek, po bližším prozkoumání dávají ale jednoduchý smysl.

Trochu nám zprvu vadilo ovládání výsuvné navigace pomocí dálkového ovladače, který se pořád někde potuloval po kabině. Má ale jenom dvě tlačítka a středový kříž. Díky tomu lze pohodlně ovládat i za jízdy takřka poslepu, takže jsme na něj později nedali dopustit. Navigace má už na dnešní standardy trochu hrubší displej. Pokrytí sice není špatné, mimo Prahu ale chyběly některé menší obce a komunikace.

Tichý šestiválec

Označení T6 u Volva znamená, že se můžeme pod kapotou těšit na třílitrový šestiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Vše se ale děje velice decentně a podporuje tradičně umírněný severský styl jízdy – tedy především se řidič kochá. Motor má lahodně plynulý zátah už od spodních otáček. Vždyť maximum točivého momentu 400 Nm je k dispozici už od 1500 do 4000 otáček v minutě. Dlouho netrvá a narazíte i na výkonnostní maximum 285 koní v 5500 v minutě. Rovnoměrnému tahu přispívá i výborná šestistupňová automatická převodovka, která přeřazuje bleskově a takřka necitelně. Svým hladkým chodem se velmi blíží třeba E-CVT od Lexusu, která má plynule měnitelný převodový poměr.

Pokud je ale potřeba, Volvo S80 dokáže pořádně zatáhnout. Dvě turba doprovází slabý hvizd z motorového prostoru, ale kopance se od nich naštěstí nedočkáte. Sedan vážící 1750 kg se přes hranici 100 km/h přenese za 6,9 sekundy, omezovač ho zastaví až na 250 km/h. Řekne si za to ale o pořádnou porci paliva, při ostré jízdě spolyká přes 16 litrů benzínu na 100 kilometrů.To už jsou hodnoty, které se nebezpečně blíží k prestižním osmiválcům. Pokud ale S80 nebudete trápit, odvděčí se vám mimo město konzumací pod hranici deseti litrů. My jsme jezdili nakonec za 12 na sto.

Spíše než na okreskách využijete zátah na dálnici. Volvo S80 se totiž do zatáček poměrně naklání. Pohon předních kol se může v horších situacích přeměnit na všechna čtyři kola pomocí elektronické spojky Haldex, jde ale spíše o bezpečnost za špatného počasí. Řízení je vcelku citlivé, hlavně když nastavíte nejslabší ze tří módů posilovače řízení. Ostrost BMW ale čekat nemůžete.

Bezpečnost především

Že je S80 tím pravým polykačem dálničních kilometrů dokazuje i plnou bezpečnostní výbavou. Na vrcholu stojí aktivní tempomat, který pomocí radaru monitoruje dění před vozem a počítači hlásí výskyt vozidla před vámi. Výsledkem je pak jízda bez jakéhokoliv zásahu řidiče do plynu nebo brzd. Prostě nastavíte maximální rychlost a když vám do pruhu vjede nějaký louda, auto to pozná a zpomalí (brzdový pedál se přitom efektivně hýbe). Jakmile překážka zmizí, vůz opět nabere rychlost. Vzdálenost od vozidla se dá nastavit v několika krocích.

Dalším bezpečnostní systémem je Lane departure warning, který upozorní řidiče, že vyjel nechtěně ze svého pruhu. V praxi je ale trošku opožděný, varovný tón se ozývá až když je vůz zhruba třetinou za čárou. Navíc na českých dálnicích jsou pruhy vybaveny zvukovým vzorkem, takže je zbytečný. Když nás varoval i na okreskách při „řezání“ zatáček, raději jsme jej vypnuli.

Za velmi dobrý ale považujeme systém BLIS, který kontroluje mrtvé úhly auta. Pokud je v něm jiné vozidlo, vedle zpětného zrcátka se rozsvítí varovné světlo. Zajímavý je i systém varování před možnou srážkou. Na čelní sklo se promítají červené diody, které upozorňují auto brzdící před vámi. Navíc, pokud auto z vašeho řidičského stylu usoudí, že jste unaveni, palubní počítač zobrazí šálek s kávou: měli byste si raději odpočinout.

Starostlivý strážce

Volvo S80 je tedy opravdový strážce, který se stará o maximální komfort a bezpečnost jízdy. Pokud hledáte vůz, jenž není příliš nafintěný, ale zároveň dost reprezentativní a oplývající vysokou výbavou, Volvo S80 T6 nebude špatná volba. Může být vaše od 1 424 000 korun.

Výsledná známka: 1-
Plusy: Bezpečnost, komfort, převodovka, motor
Mínusy: náklony v zatáčkách, ve městě vyšší spotřeba

Základní cena v provedení Summum: 1 424 000 Kč
Cena příplatkové výbavy:  285 900 Kč
Celková cena: 1 709 900 Kč

Objem motoru 2953 ccm
Maximální výkon
210 kW (285 k) při 5600 ot/min
Maximální točivý moment 400 Nm při 1500 až 4800 ot/min
Převodovka 6stupňová automatická
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,9 s
Udávaná spotřeba město 16,7 l/100 km
Spotřeba mimo město 8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 11,2 l/100 km
Spotřeba během testu 12 l/100 km
Provozní hmotnost 1750 kg
Délka / výška / šířka  4851 mm / 1493 mm / 1861 mm
Rozvor 2 835 mm
Zavazadelník 480 l

Výbava: ABS, EBA, EBL (rozsvícení výstražný světel při nouzovém brzdění), kotoučové brzdy na všech kolech, DSTC (dynamická kontrola stability), šestistupňová automatická převodovka Geartronic, elektricky řízený systém AWD, airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu – boční airbagy řidiče a spolujezdce), WHIPS (systémy ochrany páteře při nárazu zezadu), upozornění na používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech, IDIS (informační systém řidiče), centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronický imobilizér, dětské pojistky na zadních dveřích, posilovač řízení, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech, výškové i podélné nastavení volantu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s parkovací funkcí, přední a zadní mlhové světlomety, funkce Follow me home, automatická dvouzónová klimatizace, pylový filtr, elektrické ovládání předních a zadních oken, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, palubní počítač, tempomat, multifunkční volant s ovládáním rádia, kůží potažený volant, kůží potažená páka ruční brzdy, 17palcová kola z lehké slitiny, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, vnější zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, senzor zamlžení oken, dešťový senzor, parkovací senzor vzadu, bi-xenonové světlomety.

Doplňková výbava: Elektricky nastavitelná sedadla řidiče s spolujezdce (+ 15 000 Kč), dětská sedačka v zadní loketní opěrce (+ 3000 Kč), protisluneční roleta na zadním okně (+ 6000 Kč), posilovač s proměnným účinkem s možností nastavení (+ 9000 Kč), vnitřní zpětná zrcátko s automatickou změnou odrazivosti a kompasem ( 1900 Kč), adaptivní tempomat s vizuálním zvukovým upozorněním na blížící se kolizi (+ 36 000 Kč), navigační systém (+ 87 000 Kč), vyhřívaná zadní sedadla (+ 10 000 Kč), Volvo premium sound systém (+ 60 000 Kč), PCC (Personal Car Communicator) bezklíčový přístup vč. "Keyless Drive" (+ 20 000 Kč), Driver Alert System - systém kontroly pozornosti řidiče a varování při vybočení z jízdního pruhu (obsahuje el. parkovací brzdu) (+ 19 000 Kč), metalická barva (+ 19 000 Kč)