Začneme trochu netradičně od technologií, které nalezneme na palubě. Naše první seznámení se zelenou XC60 se totiž odehrávalo na uzavřeném parkovišti, které mělo tak trochu simulovat městský provoz. Kdo by to neznal: sunete se v zácpě, chvíli přestanete dávat pozor a ťukanec je na světě. Následné čekání na policii, sepisování protokolů a řešení pojistné události vám dokáže vylít i poslední zbytky nervů do kýblu. Podobným situacím by měl předcházet nový systém City Safety.

Ten Volvo začalo implementovat do XC60 zdarma už v základní výbavě. Jde o systém, který do rychlosti 30 km/h monitoruje dění před vozem. Pokud zjistí nenadálou překážku, okamžitě zabrzdí. Zabrání tak kolizi buď úplně, nebo alespoň sníží vzniklou škodu. Tohle je přesně to, co udělá z městského crossoveru bezpečné auto do města! Volvo bez okolků tvrdí, že jde zatím o jejich nejbezpečnější auto na trhu. Implementace dalších bezpečnostních systémů, například proti mrtvému úhlu (BLIS), vyjetí z pruhu a dalších, dělá z XC60 opravdu spolehlivý kočár.

Bohaté křivky

U XC60 ale nejde jenom o bezpečnost. Záleží i na tom, do jakého kabátu je oblečená. V tomto případě snad ani není co vytknout. Ty tam jsou doby, kdy bylo Volvo symbolem „krabicovitého“ designu. Nové XC60 zdobí oblé křivky. Vysoké přídi domunuje zvětšené logo, zboku zaujme profil inspirovaný kupé, ale zároveň protažený až do zadní části, kterou celou lemuje zadní brzdové světlo. Navíc, věřte nebo ne, XC60 má vyšší světlou výšku, než SUV XC90.


Uvnitř jde o to typické Volvo, na který jsou jeho zákazníci do detailu zvyklí. Interiér byl v podstatě celý převzat z modelové řady V70 , samozřejmě byly pozměněny lehké detaily, aby se neřeklo. Jenže na tom není nic špatného. Zvláště, když si připomeneme nádherné budíky, které vypadají nejlépe potmě, nebo přímo geniální ovládání klimatizace. Volvo nezapomnělo ani na tenkou středovou konzoli, pod kterou se dají umísťovat předměty.

Prostorově se toho oproti V70 v případě crossoveru také mnoho nemění, u tohoto typu auta je nejdůležitější pocit nadřazenosti nad okolním provozem, a ten splňuje XC60 do puntíku. Místa je tu dostatek ve všech směrech, a to na předních i zadních sedadlech. Jen zavazadelník by mohl být trochu větší: XC60 nabízí 495 litrů, po sklopení 1455. Třeba připravované Audi Q5 na tom bude o 50 litrů lépe.

Tři motory na výběr

Volvo XC60 se bude na trhu prodávat celkem se třemi motorovými variantami. Nejnižší 2.4D jsme neměli z taktických důvodů možnost vyzkoušet a zástupci automobilky nás pustili za volant zážehového šestiválce T6 a vznětového pětiválce D5.

Druhý jmenovaný odvádí výkon 136 kW (185 koní) při 4000 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 400 Nm (2000 ot/min). Díky své spotřebě 7,5 litru nafty udělá radost hlavně šetřivým povahám, stovka překonaná za 9,5 sekundy není zlá. Díky tomu, že jde o pětiválec, nesetkáváme se u něj s výrazně charakteristicky hlučným chodem naftových agregátů. Naopak, při vyšších otáčkách a rychlostech se chová zcela kultivovaně a nebude určitě žádným rušivým elementem. A i kdyby byl, odhlučnění XC60 je na takové úrovni, že bychom si prostě nemohli všimnout. S D5 jsme měli tu čest třeba u malého kupé C30. V tomto případě už byl ale na vůz až moc silný. U výrazně těžšího XC60 je jeho výkon dostatečný.

Kdo se ale neohlíží na spotřebu a jde mu spíše o bleskový přesun, sáhne po benzínovém šestiválcovém T6 o objemu 2953 ccm. Ten dosahuje výkonu 210 kW (285 koní) při 5600 otáčkách a má shodný točivý moment, jako naftový motor: 400 Nm, dostupných ale už od 1500 ot/min. Podle těchto údajů je jasné, že XC60 s T6 rozhodně žádný hlemýžď nebude.

Sprint je nejlepší

A také není. Volvo se šestiválcem dává stovku za 7,5 sekundy, maximum leží na 210 km/h. Vůz se chová opravdu akčně, škoda jen, že výkony šestiválce trochu sráží pomalejší 6stupňová automatická převodovka. T6 bude sloužit hlavně na dálniční sprinty, XC60 dává sice zatáčky v běžných rychlostech s klidem, ale musíte si dávat pozor. Brzo se dostává do limitních situací, od vyššího crossoveru snad ani nic jiného očekávat nelze.

Jenže to bychom se snažili dostat Volvo na píseček, na který nepatří a ani nemá patřit. Sportovní jízda není jeho doménou. Volvo XC60 se může chlubit hlavně pohodlím, svezením, při kterém můžete spoustu starostí nechat na voze a spíše se kochat. Síla T6 je už takovým bonusem. Jde o pocit, že máte pod pedálem dostatečné stádo koní.

Každopádně je Volvo XC60 jedním z nejvýraznějších zástupců generace crossoverů a jeho soupeři v podobě Audi Q5 nebo Mercedesu-Benz GLK to nebudou mít lehké. Zvlášť když XC60 začíná už na 919 000 korunách.