Maserati Quattroporte bylo v novodobé historii geniálním tahem automobilky, která na tom z hlediska prodejnosti nebyla nejlépe a svými sportovními modely se prostě konkurenci od Ferrari nemohla vyrovnat. Limuzína se vyrábí od roku 2003 a podařilo se jí do světa vypustit zhruba 15 tisíc kusů. To není na vůz s cenovkou minimálně okolo tří milionů korun vůbec špatné.

Letošní facelift označovaný za modelový rok 2009 jen jemně pozměnil vzhled a udělal Quattroporte ještě přitažlivější. Maserati dobře ví, že se mu povedlo kupé GranTurismo a tak Quattroporte od sportovnějšího bratříčka opisuje. Facelift tak zahrnuje novou masku chladiče po vzoru GT, stejně jako LED na předních i zadních světlech, jak si moderní doba žádá. Auto působí robustněji a svým vzezřením dokáže jednoznačně obhájit svou cenu. Na první pohled je jasné, že tohle je exkluzivní zboží, jaké se jen tak nevidí.

Máme se zout?

Uvnitř jde o pěti hvězdičkový komfort. Při pohledu na podlahu vystlanou luxusním koberečkem jsme měli nutkání se zout. Že jde o trochu nepraktickou věc nás přesvědčila čerstvá šlápota způsobená lehce vlhkým počasím. I další materiály jsou ty nejluxusnější, které můžete dostat. Všude najdete leštěné dřevo, které ladí s koženými bohatě profilovanými sedadly s dobrým bočním vedením. Nejsou ale tak pohodlná, jako třeba v Lexusu nebo Mercedesu. Naše výtka směřuje i k dřevěnému věnci volantu, který vypadá opravdu skvěle, nepříjemně se ale na něm potí ruce. Plastů by mohlo být uvnitř také trochu méně.

Volant, tlačítka, kapličku s přístroji, navigaci i řadící páku už dobře známe z GranTurisma. Příjemné je, že navigace s 30 GB harddiskem a reproduktory Bose je už v základu. Její vykreslování je dokonalé, a jak jsme psali i u GranTurisma, jde o nejlepší navigaci na trhu, která se díky použitým texturám a hladkému pohybu dá přirovnat skoro ke Google Earth. V našem případě měl bohužel displej vadu v podobě zeleného pruhu v pravé části, jde ale o kusovou a lehce odstranitelnou chybu.

Dostatek místa je vpředu i na zadních sedadlech, i když se to opět nedá srovnávat s Eskem od Mercedesu ani Eleskem od Lexusu. Redaktor měřící 190 cm se uvelebil tak akorát. Naštěstí je tu nejen možnost elektricky polohovat sedadlo, ale i pomocí tlačítka v loketní opěrce odsunout prázdné spolujezdcovo místo dopředu a trochu si natáhnout nohy. Cenově by mohlo jít o auto pro šoféra a majitele vzadu, jenže po prvním nastartování nejspíš řidiče čeká vyhazov. Tohle auto totiž bude chtít řídit každý sám. 

Esko ještě ostřejší

Tak tedy zapíchnout typicky modrý klíček s logem Maserati do zapalování a nastartovat! Budíky se protočí a motor pod kapotou se rozduní. Běh agregátu je tlumen dobrou izolací kabiny, jde přeci o luxusní limuzínu, kde se hraje hodně na komfort. Přesto, když se zaposloucháte do temného dunění, je jasné, že pod kapotou to bude pěkně vřít.

A jak by to nevřelo, když testujeme Quattroporte S, které má o půl litru objemnější jednotku, než základní verze. Jde o vidlicový osmiválec V8 s objemem 4,7 litru a výkonem 317 kW, tedy celých 430 koní. K dispozici je rovněž silný točivý moment 490 Nm. Osmiválec se projevuje nebývalým zátahem takřka v celém spektru otáček. Opravdu silně je to znát už někde od 2500 otáček za minutu, když ručička překoná hranici 5000 začínají ty pravé řidičské orgie.

Proletět s tímhle strojem klikatou okresku mezi Karlštějnem a Berounem byl opravdu nezapomenutelný zážitek. Od Maserati čekáte, že bude hodně rychlé, od limuzíny pro čtyři manažery ale už tolik ne. Jenže tohle Esko táhne a u toho nádherně řve a strhává hlavy okolo stojících zvědavců. Nejen svým agresivním zjevem, ale právě dramatickým zvukem. Čert vem všechny Mercedesy a Lexusy, které utlumily své osmiválce tak, že vás jen neslyšně minou. Maserati Quattroporte S chce, abyste si ho všimli a ještě večer o tom vyprávěli při rodinné večeři.

Skyhook v akci

Mohli byste protestovat, že tím bude trpět komfort cestování. Kvůli sportovní jízdě je potřeba tuhý podvozek. Maserati ale umě vyvinulo systém Skyhook, jenž automaticky nastavuje tlumiče podle stylu jízdy. Nikdy nebude měkký, to od něj nečekejte. Výborně se projevuje při extrémech na okreskách, kde drží zuby nehty, i když nekvalitní povrch českých komunikací ho občas trošku rozhodí. Na dálnici zase umě žehlí některé nerovnosti, ale jak už bylo řečeno, maximálně komfortní prostě není.

Od Maserati Quattroporte S to stejně nebudete chtít. Od chvíle, kdy aktivujete tlačítko „Sport“ zapomenete na houpavé limuzíny. Fascinující je, jak se bezmála dvě tuny vážící kolos skvěle vodí do zatáček. Řízení je citlivé a šestistupňový automat ZF řadí na „Sport“ bleskově. Umí to ale dělat velice hladce. To vše v součtu znamená stovku za 5,4 vteřiny a maximum 280 km/h, kam se dá opravdu velmi brzy dostat, protože chuť táhnout nechybí Esku v žádné rychlosti. Než stačíte vyjet třeba z připojovacího pruhu na dálnici, lehce se ocitnete vysoko v ilegálních číslech.

Pohrávat si takto s dvěma tunami luxusu vyžaduje pořádnou práci, za kterou se musí platit příslušná cena. Městská tabulková spotřeba 23,9 litru benzínu na sto kilometrů hovoří za vše. My jsme v zacpané Praze ale raději moc času netrávili a jali se objevovat krásy jejího okolí směrem na západ. To ve výsledku přineslo čistých 18 litrů na sto (tabulkový kombinovaný cyklus je 15,7 litru). V tomto případě se tedy udávaná hodnota mimo město 10,9 litru jeví jako nemožná.

Volba stylu

Limuzína Maserati Quattroporte S nám přinesla přinejmenším stejné potěšení, jako jarní test kupé GranTurismo. Možná i větší, protože u GranTurisma nám s 4,2litrovým osmiválcem chybělo pár koníků k dobru, naopak Quattroporte v Esku jede až nečekaně svižně.

Jestli vás Maserati Quattroporte S nadchlo stejně jako nás, připravte si v základu přes 100 tisíc eur, a to nemluvíme o DPH. Je to pořádná pálka, o tom není pochyb. Jenže za ty peníze budete mít klíčky od vozu, který má jedinečný charakter, luxusem vyšperkovaný interiér a pod kapotou závodní srdce, jenž vám vyžene adrenalin do žil a úsměv na tváři.

Výsledná známka: 2
Plusy: Image, motor, výbava
Mínusy: Spotřeba, menší komfort, cena

Základní cena: 105 854 eur bez DPH

Parametry

Objem motoru 4691 ccm 
Maximální výkon 317 kW (430 k) při 7000 ot/min 
Maximální točivý moment 490 Nm při 4750 ot/min 
Převodovka 6stupňová automatická 
Maximální rychlost 280 km/h 
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,4 s 
Udávaná spotřeba město 23,9 l/100 km 
Spotřeba mimo město 10,9 l/100 km 
Kombinovaná spotřeba 15,7 l/100 km 
Spotřeba během testu 18 l/100 km 
Provozní hmotnost 1990 kg 
Délka / výška / šířka 5097 mm / 1438 mm / 1991 mm 
Rozvor 3064 mm 
Zavazadelník 450 l 

Výbava: ABS,19 palcová litá kola V Style, Brzdiče v černém provedení, Brzdové kotouče 360mm vpředu, 330mm vzadu, Skyhook - automatické elektronické nastavení tlumičů, Chromline exteriér, Vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, Víko kufru s elektronickou asistencí otevírání, Elektrická asistence pro otevírání všech dveří, Zadní světla s technologií LED, Easy entry/exit systém, Šestirychlostní automatická převodovka od společnosti ZF, Elektrické nastavování volantu ve dvou osách, Tříramenný multifunkční sportovní volant, Progresivní posilovač řízení, Systém Sport - automatické sportovní nastavení, Automatická dvouzónová klimatizace, Maserati Multimedia systém - 7 palcový, Monitor, navigační systém, rádio RDS, CD, hlasová kontrola, USB, AUX-in, 30 gigový pevný disk, Zvukový systém BOSE, Bluetooth, Kůže - Paltrona Frau, Elektrický ovládaná přední sedadla se 14 různými nastaveními,Přední sedadla s odkládacím prostorem na zadníí straně opěradel, Možnost ovládat přední sedadla ze zadních sedadel, Logo Maserati na opěrkách hlavy, Přední loketní opěrka s osvětleným úložným prostorem, Loketní opěrka na zadním sedadle, Všechna okna elektricky ovládaná, Elektricky ovládaná clona na zadního okna, Obložení stropu z látky , Obložení interiéru - WENGE leštěný, Klasické hodiny Maserati ve středu přístrojové desky, Osvětlená a zamykatelná přihrádka před spolujezdcem, Držáky nápojů pro přední i zadní cestující, Kuřácký paket, 8x Airbag, Uchycení ISOFIX, Stabilizační a brzdné systémy MSP, ABS, EBD, ASR, Tempomat, Hill holder - asistent pro rozjezdy, Bixenonové světlomety s integrovanými ostřikovači, Systém denního osvětlení, Mlhové světlomety, Dešťový senzor, Centrální dálkové ovládání, Systém kontroly tlaku v pneumatikách, Automatické uzamykání vozu po rozjezdu (lze deaktivovat), Alarm s prostorovými čidly, TPMS - kontrola tlaku v pneumatikách, PDC - přední, parkovací asistent