Předchozí generace Grand Voyageru nebudila takovou pozornost, jako tato nová verze. Je to dáno tím, že se Chrysler zřejmě nejvíce inspiroval u sesterské značky Dodge, která s ním sdílí i stejný model, v jejím případě ale nazvaný Grand Caravan. Křížová maska chladiče ve stylu Dodge by vozu seděla více, do Evropy se ale nedováží.

Nový Grand Voyager působí mohutně, vždyť se stačí podívat na rozměry. Na délku měří v námi testované verzi LX celých 5143 mm, je 1954 mm široký a 1750 mm vysoký. Masu vhodně odlehčuje bohaté prosklení táhnoucí se od A sloupku až k zadním pátým dveřím. Ty se stejně jako dvoje boční posuvné dveře dají ovládat elektricky – buď pomocí dálkového ovladače na klíčku nebo tlačítkem z místa řidiče.

Odveze všechno

Třímetrový rozvor je první známkou toho, že uvnitř nebude problém převést menší kapelu včetně hudebních nástrojů. Řidič a spolujezdec sedí vysoko na pohodlných sedadlech, s dobrým rozhledem po okolí. Odděluje je od sebe poměrně výrazný prostor, kam se dají odkládat dvoulitrové láhve nebo klidně menší zavazadla.

Ve druhé řadě najdeme i přes široký prostor pouze dvě sedadla. Je to škoda, tři lidé by se sem v pohodě vešli. Jde ale o jedno z běžných amerických řešení, které můžeme vidět u mnoha MPV ze zámořské produkce. Sedadla jsou poměrně malá, se sedáky nízko nad rovnou podlahou. Proto budou cestující takřka jakéhokoliv vzrůstu sedět vysoko s koleny. Na delší cestu by mohli mít velký problém s pohodlím.

Ještě hůř je na tom třetí řada sedadel. Tentokrát jde o dělitelnou lavici pro tři, přičemž prostoru v oblasti ramen je méně než ve druhé řadě. Nepohodlí v oblasti nohou tu částečně řeší přizvednutý sedák, takže cestující více do křesla „zapluje“. Rozhodně se sem nevejde ale žádný dospělý, i když místo před koleny by mohlo stačit. Jde hlavně o šířku v bocích.

Rovná podlaha má ale své výhody. Námi testovaný vůz byl vybaven systémem Stow’N’Go, od kterého by se mohli přiučit snad všichni výrobci komplikovaných MPV. Ve druhé řadě stačí nadzdvihnout víko na zemi a třemi kroky sedadlo složit pod podlahu. Třetí řada se zase sklápí do zavazadlového prostoru. Výsledkem je rovná podlaha, která končí až u předních sedadel. To dává prostor o objemu 3296 litrů. Se sedadly si můžete libovolně hrát, takže si vůz přizpůsobíte svým potřebám. Ani při plném vytížení tu není málo prostoru. Vytažená zadní lavice totiž uvolní místo pro 638 litrů zavazadel.

Kuchyňská linka

To, že sedíme v americkém voze, nám připomene palubní deska. Pracoviště řidiče se oproti předchozím letům značně vylepšilo, pořád to ale nestačí na evropskou produkci. Přejdeme-li nehezký volant kombinující plasty a gumu, jsou tu americké budíky s označením km/h a mph. Z jejich spodních okrajů na řidiče září zelený displej palubního počítače ovládaný kolíčkem přímo v kapličce. Vedle ní je pak umístěn volič automatické převodovky. Řidič si tak připadá, jako kapitán parníku, který zatáhl za rychlostní páku.

K tomuto pocitu přispěje i mohutný středový panel v rádiem navrchu, rozměrnými výdechy klimatizace a dalšími ovladači. Vespod najdeme ještě menší úložný prostor a vysouvací držák na nápoje. V noci celá stavba září zelenými digitálními displeji. Před spolujezdcem jsou dvě rozměrné schránky. Přidejme dřevěný dekor, a není divu, že jeden z cestujících trefně poznamenal, že mu palubní deska připomíná kuchyňskou linku.

Objemná ale slabá nafta

Pod kapotou námi testovaného Grand Voyageru byl uložen naftový motor o objemu 2,8 litru. Jde o čtyřválec, který používá moderní systém common rail. Přesto se nechová příliš uhlazeně, a dává o sobě po celou dobu provozu hodně znát. Naštěstí ale jen zvukově, vibrace se podařilo celkem slušně zahladit.

Naftová jednotka produkuje výkon 160 koní při 3800 otáčkách za minutu a točivý moment 360 Nm dostupný od 1600 do 3000 otáček v minutě. Vzhledem k rozměrům vozu a hmotnosti 2,2 tuny má s jízdní dynamikou co dělat. O jeho marné snaze svědčí zrychlení z nuly na stovku za 13 sekund a maximální rychlost 185 km/h. Ale co se dá dělat, v nabídce je ještě benzínový šestiválec o objemu 3,8 litru. Ten se ale v Evropě nemá šanci uchytit.

Zvyknout si na chování Grand Voyageru dá chvíli cviku, hlavně proto, že od něj nemůžete chtít, aby jezdil jako klasické MPV. Tohle je prostě velká americká dodávka, vyžaduje klidnou a rozvážnou jízdu. Je třeba předvídat hodně dopředu, o tom jsme se přesvědčili třeba na dálnici, kde si musíte k předjíždění vybírat delší časová okna. Pokud se k němu budete chovat agresivně, ztrestá vás nečekaným ustřelením zádě, jako nás na následujícím sjezdu.

Neamerická spotřeba

Na druhou stranu, pokud uvážíme, že jako jediná alternativa slouží žíznivý V6 je kombinovaná spotřeba 9,3 litrů nafty na 100 km příjemný výsledek. My jsme se v reálu drželi okolo 10 litrů na 100 km. Ve městě ale počítejte s konzumací ještě o tři litry výše.

Jistě, Grand Voyager má línou převodovku, pomalejší reakce na plyn a kolem středu dosti gumové řízení, ale musíte jej brát hlavně jako užitečného pracanta. U takového auta nemá ani cenu hodnotit jízdu na zatáčkovitých okreskách, stejně by všichni pasažéři vypadli ze sedadel, jejichž chybějící boční vedení se snaží nahradit loketní opěrky na obou stranách.

Chrysler Grand Voyager je spíše druhé auto do rodiny, ideální na dlouhé výlety. Do práce s tímto vozem rozhodně jezdit nebudete. Kvalitou zpracování trochu za evropským standardem pokulhává, plně to ale nahrazuje prostorností. Cenou okolo jednoho milionu korun konkuruje třeba Volkswagenu Multivan. Vždyť v základní výbavě mu nechybí 3zónová klimatizace.

Výsledná známka: 3
Plusy: Prostorný interiér, 3zónová klimatizace v základu, systém Stow'N'Go
Mínusy: Kvalita materiálů a zpracování, jízdní vlastnosti, dvě sedadla v druhé řadě 

Základní cena v provedení: 945 000 Kč
Cena doplňkové výbavy:  115 000Kč
Celková cena: 1 060 000 Kč

Paramtery

Objem motoru 2777 ccm
Maximální výkon 120 kW (160 k) při 3800 ot/min
Maximální točivý moment 360 Nm při 1600-3000 ot/min
Převodovka 6stupňová automatická
Maximální rychlost 185 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13 s
Udávaná spotřeba město 12,8 l/100 km
Spotřeba mimo město 7,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 9,3 l/100 km
Spotřeba během testu 10,1 l/100 km
Provozní hmotnost 2100 kg
Délka / výška / šířka  5143 mm / 1750 mm / 1954 mm
Rozvor 3078 mm
Zavazadelník / po sklopení  638 l / 3296 l

Výbava: Čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy pro všechny tři řady sedadel, ABS, TCS, BAS, ESP, 7 sedadel ( 2+2+3 ) - sklápění sedadel do podlahy ve 2.řadě - Stow´N´Go Systém, klimatizace s automatickou regulací teploty - 3 zónová (samostatné ovládání teploty zadního prostoru), elektricky nastavitelná a vyhřívaná venkovní zrcátka, elektricky ovládaná okna, rádio AM/FM/RDS/MP3 1x CD, sedadlo spolujezdce horizontálně sklopné vpřed, sedadla zadní řady dělená, manuálně polohovatelná vzad, sklopná 60/40, sedadla přední - řidič, spolujezdec - manuálně nastavitelná

Doplňková výbava: Metalický lak (+ 18 700 Kč), tmavá zadní skla oken s UV filtrem (+ 9 400 Kč), Výhodný paket - kryt zavazadlového prostoru, koberce přední a zadní řady, ParkSence Assistent - parkovací senzory zadního nárazníku, automaticky tlumené elektrochromatické zpětné zrcátko, cestovní čítač km / kompas / venkovní teplota / informační centrum, tempomat - (+ 23 000 Kč), Praktický paket - elektrické ovládaní posuvných pravých i levých dveří ve druhé řadě, elektricky ovládané zadní dveře zavazadlového prostoru vč. dálk. ovládání, manuálně nastavitelné sedadlo řidiče v bederní části, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče 8-mi směry, elektricky ovládaná ventilační okna 3tí řady sedadel - (+ 29 300 Kč), Cestovní výhodný paket - el. ovládaná okna posuvných dveří 2. řady sedadel, černé podélné střešní ližiny vč. příčníků, automaticky nastavitelné zadní tlumiče dle zatížení, Park Sense Assistent - parkovací senzory zadního nárazníku, el. sklápěná a vyhřívaná zpětná zrcátka, el. ovládaná ventilační okna ve 3. řadě sedadel, el. ovládaná přední okna - řidič / spolujezdec - express one-touch (+ 34 600 Kč)