I když to tak na fotografiích nevypadá, Dodge Nitro je víceméně kompaktní SUV. Přes svůj nekompromisní svalnatý vzhled, který zejména v čelních partiích podtrhuje masivní chromovaná maska a výrazné blatníky, na něž navazuje rozměrný plastový nárazník, se rozměrově řadí k menším SUV jako Mercedes-Benz GLK, Audi Q5, Honda CR-V nebo Volkswagen Tiguan.



Z profilu je patrná malá plocha skel, která přispívá k mohutnému vzhledu. Naštěstí menší prosklení nebrání výhledu řidiči, ten je z Nitra dobrý. Zadní partie jsou nejméně excentrické z celého vozu, s celkovou koncepcí designu ale ladí. Z některých úhlů může Nitro trochu připomínat Jeep Cherokee, s nímž má společnou část techniky i interiéru, byť se oproti němu mírně liší rozměry podvozku.

Interiér prozrazuje pravdu

Po usazení za volant vás obklopí dostatek prostoru a ani dlouháni nebudou mít problém se pohodlně usadit. S jedinou výjimkou: středový panel je nadbytečně široký a směrem dolů k nohám řidiče a spolujezdce se dále rozšiřuje, což řidiči může vadit při pohodlném sešlapávání plynového pedálu. Nevím, zda je to ústupek objemnému ústrojí automatické převodovky (a docela o tom pochybuji), ale v jinak rozměrném automobilu je to trochu škoda.

A škoda je ještě další věci. Jak je Nitro sebejisté a atraktivní z pohledu zvenčí, tak je v interiéru chudé a bez nápadu. Sebejistota se ztrácí s tvrdými plasty a z nagelovaného frajera ve značkové vestě se po vstupu do jeho nitra stává rázem bázlivý a nevyrovnaný chlapík. Povrchní slupka se v interiéru odlupuje (či spíše ani nebyla rozbalena) a Nitro tak odhaluje svoji pravou tvář.

Není ale všechno tak zlé a interiér lze i chválit. Za prvé pro jeho robustnost a zjevnou odolnost vůči hrubějšímu zacházení, za druhé pro příkladnou ergonomii ovladačů včetně palubního počítače. Sympatické je také osazení přístrojové desky dobrým rádiem / přehrávačem s měničem na 6 CD, které bylo standardní součástí naší výbavy SXT.

Prostor pro život

V podobném duchu jako přístrojová deska se nesou sedadla, která jsou bohužel jen průměrná a absence výraznějšího vás v zatáčkách zrovna nepodrží. Na druhou stranu to ale není příliš potřeba, protože s poměrně mohutným autem s naftovým čtyřválcem zatáčky často řezat nebudete.

Ale než přejdeme k motoru a jízdě, podívejme se ještě na zavazadlový prostor. K tomu se dostaneme přes snadno otevíratelné páté dveře a docela vysoko položenou nakládací hranu. Základní hodnota zavazadlového prostoru 389 litrů sice není nijak oslnivá, po sklopení zadní řady sedadel bychom naopak dosáhli úctyhodného prostoru o objemu 1994 litrů při zachování naprosto rovného dna. Chválíme také volbu plnohodnotného náhradního kola a přítomnost integrovaného výsuvného plata, které usnadní manipulaci s nákladem až do hmotnosti 180 kilogramů.

Náš testovaný kus byl ovšem devalvován příplatkovou přestavbou N1, která sice umožnila odečíst DPH, ale značně omezila reálnou použitelnost zavazadlového prostoru.

Nafta a automat

Kritika, která zazněla na účet interiéru ale pomalu odezní, jakmile se s Nitrem rozjedeme. Poměrně tichý naftový čtyřválec 2.8 CRD nabízí výkon 177 koní (130 kW), technologii Common-rail a variabilní geometrii lopatek. Výkon v našem případě přenášela na kola automatická pětistupňová převodovka, která obstarala 460 Nm točivého momentu (šestistupňový manuál přitom nabídne jen 410 Nm).

Bezmála sto osmdesát koní ale s autem nehýbe tak, jak bychom si představovali, a kdybychom hodnotu výkonu neznali, tipovali bychom spíš méně. Na vině je vysoká provozní hmotnost, která těsně překonává dvě tuny.

Automatickou převodovku tentokrát nemůžeme kritizovat, řadí velmi citlivě a přispívá ke slušnému komfortu jízdy. Mohla by sice být rychlejší, v tomto případě nám ale k vozu sedí více než manuál (pakliže majitel nemá ambici jezdit ostřeji). Ve spojení s měkkým odpružením, které statečně žehlí většinu nerovností, přispívá k pohodlné komfortní jízdě a více sedí k charakteru auta. Spotřeba by ovšem mohla být nižší, v kombinovaném provozu jsme se dostali na průměrnou hodnotu 10,5 litru na sto kilometrů. Vzhledem k vysoké hmotnosti ji ale chápeme.

Raději jen silnice

Motor standardně pohání jen zadní nápravu, volitelně lze připojit také pohon předních kol s pevně daným přenosem poloviny točivého momentu. Zapíná se otočným ovladačem, který najdete vedle páky převodovky. Jako většina současných SUV menších rozměrů ale ani Nitro nemá výraznější terénní ambice a v tomto ohledu poněkud klame tělem. Už fakt, že potenciál štědrého předního nájezdového úhlu zabíjí plastový nárazník padající až téměř k zemi naznačuje, že příjezdová cesta k chatě je blízko vrcholu možností tohoto SUV.

Na rozdíl od výše zpomínaného Jeepa Cherokee se Dodge Nitro daleko lépe hodí na silnici. I tak ale papírové maximální rychlosti 182 km/h využijete zřídkakdy a dálniční limity ve většině Evropy budou vhodnou hranicí pro maximální rychlost jízdy. Pokud se snažíte o ostřejší jízdu, umí zadní náhon způsobit časté zablikání kontrolky ESP, přesto se na limity podvozku nemáte příliš šanci dostat.

 

Umění budit pozornost

Přesně jako jiné modely značky Dodge je i Nitro zvenčí atraktivní a sebejisté, uvnitř už to ale už taková sláva není. Nemusíme ho ale hned odepisovat – pokud se necháte zlákat netradičním designem a nebude vám nebude vadit tvrdý (zato masivní) interiér, Dodge Nitro se vám odvděčí příjemnou, docela komfortní jízdou, množstvím místa pro cestující a použitelným zavazadlovým prostorem. Navíc k tomu přidá slušný seznam výbavy, a to za cenu, na níž konkurenční kompaktní SUV začínají.

Výsledná známka 2-

Parametry

Základní cena v provedení 2.8 CRD SXT: 872.250,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 38.300,- Kč
Celková cena: 910.550,- Kč

Objem motoru      2777 ccm
Maximální výkon     130 kW, 177 koní (3800 ot./min.)
Maximální točivý moment     310 Nm (2000-2800 ot./min.)
Převodovka     automatická pětistupňová
Maximální rychlost     182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     11,5 s
Udávaná spotřeba město     12,2 l / 100 km
Spotřeba mimo město     7,8 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba     9,4 l / 100 km
Spotřeba během testu     10,3 l / 100 km
Provozní hmotnost     2015 - 2070 kg
Délka / výška / šířka     4584 / 1755 / 1856 mm
Rozvor     2763 mm
Zavazadelník / po sklopení     389 / 1994 litrů

Výbava: Bezpečnost: ABS - 4 diskové, Airbagy přední - řidič a spolujezdec nové generace – vícestupňové, Airbagy boční clonové - v obou řadách – vícestupňové, Bezpečnostní alarm se systémem SENTRY KEY®, dálkový ovladač s imobilizérem, Bezpečnostní systém EARS (aktivace bezpečnostních prvků v případě nehody), Bezpečnostní úchyty dětské sedačky ISOFIX, Elektricky nastavitelné přední světlomety, ESP, BAS (brzdový asistent), ERM (elektronický systém zamezení převrácení vozidla), TCS - All Speed Traction Control system (blokování prokluzu), Rezervní kolo plnohodnotné, Sledování tlaku v pneumatikách (displej - monitorování jednotlivých kol), Třetí brzdové světlo, Tříbodové bezpečnostní pásy s předepínači, Systém pohonu: PART TIME 4WD SYSTEM (2WD + 4WD LOCK Mode), Interiér a komfort: Cestovní informační centrum - kompas/venk.teplota/spotřeba/čítač km, Hlavové bezpečnostní opěrky u všech sedadel – nastavitelné, Interiér - dvoubarevné látkové čalounění YES ESSENTIALS®, Klimatizace s automatickou regulací teploty, Kryt zavazadlového prostoru, Kuřácká výbava - zapalovač a vyjímatelný popelník, Panel podlahy zavazadlového prostoru - systém LOAD N´ GO, Elektricky nastavitelná venkovní zrcátka, manuálně sklopná, Elektricky ovládaná okna (řidič One-Touch system), Elektricky ovládané zámky dveří vč. ovladače, Elektricky vyhřívané okno zadních dveří včetně stěrače, Elektrochromatické zpětné zrcátko řidiče - tlumení den/noc, Posilovač hydraulický hřebenového řízení, Rádio AM/FM/RDS/MP3 6xCD (Changer) (RET), Reprosoustava 6x reproduktor (RCG), Sedadla zadní řady dělená, polohovatelná vzad, sklopná 65/35, Sedadlo řidiče elektricky nastavitelné - 6ti směry NA, Sedadlo spolujezdce horizontálně sklopné vpřed, Středová loketní opěrka vč. konsole s odkládacím prostorem, Stříbrný dekor - ukazatele přístrojové desky, Tempomat, Tónovaná skla oken - solar control, Volant potažený kůží včetně ovládání audia, Volant výškově nastavitelný, Výstup 12V - panel přístrojové desky a v zavazadlovém prostoru, Exteriér: 17" x 7.0" disky kol z lehkých slitin (WGN), Pneumatiky 235/65 R17 BSW All Season, Blatníky - plasty lakované v barvě vozidla, Maska / kříž - v barvě stříbrné / chrome, Označení – SXT, Park Sense - parkovací senzory zadního nárazníku, Přední mlhová světla, Zamykatelné víko palivové nádrže

Doplňková výbava:
Metalický lak (+13.400), Přestavba na užitkovou vezi N1 – možnost odpočtu DPH (+24 900)