Design nejmenšího kombíku švédské automobilky není nutné nijak obsáhle popisovat, však také už naše silnice brázdí bez zásadnějších změn (do nichž nepočítáme facelift před rokem) bezmála pět let. V50 se drží stylu současných modelů značky, který v sobě kombinuje klasické charakteristické tvary Volva s dynamickým nádechem. Tento mix evidentně stárne jen velmi zvolna a proto Volvo s generační obměnou nemusí spěchat.

Na pomezí tříd

Při pohledu do modelové řady automobilky Volvo rychle rozluštíme, podle jakého klíče jsou značeny aktuální modely (S pro sedany, V pro "variabilní" modely, respektive kombi, XC pro SUV a C pro kupé či kabria). V50 je tedy prodlouženým S40 (stejně jako S60 – V70), se kterým logicky sdílí techniku i motory.

 

Zařazení do střední třídy je v případě V50 diskutabilní, byť sem zapadá kvalitou interiéru a cenou. Naopak rozměry a prostorem pro posádku bychom nejmenší kombi spíše zařadili o třídu níž.

Po usednutí do Volva V50 nás uchvátil vskutku nádherný interiér, který navzdory své severské eleganci působil bytelným dojmem, skvělá kvalita zpracování není nic, co bychom u Volva nečekali. Přístrojový panel z větší části zcela oddělený od palubní desky je zřejmě nejpůsobivějším prvkem, který nacházíme u současných aut běžné produkce.

V testovaném voze dojem ještě umocňovala kombinace světlého čalounění i palubní desky, přístrojový panel byl navíc obložen pravou dřevěnou dýhou (která pokrývala i prakticky celý středový tunel a madla dveří). Dřevem přístrojovou desku obkládá v prémiových vozech kdekdo, ale jen Volvo to dělá natolik specifickým způsobem.

Kompaktnější kombi

Jak již bylo řečeno, prostorností je Volvo V50 blíže nižší střední třídě (pro porovnání Octavii), než třídě střední (Superb). Čtyřčlenná rodina snad nebude mít s prostorem problém, na dospělé cestující vzadu čeká ovšem jistý deficit místa pro kolena. Námitky nemáme ani k pohodlným sedadlům potaženým čalouněním Dalarö, z nichž se nebudete zvedat rozlámaní ani po delších cestách.
Čtěte další testy vozů VOLVO

Podobně jako zadní sedačky je na tom zavazadlový prostor, jehož 417 litrů není pro kombi údaj, kterým by se chtělo chlubit. Na rodinné dovolené by to sice mělo stačit, stěhování si ale často neplánujte. Lepší situace naštěstí nastane po sklopení zadních sedaček, jelikož plocha zavazadlového prostoru vzroste na slušných 1307 litrů, které jsou navíc k dispozici na rovné ploše dna.

Klidně i svižněji

Vraťme se ale za volant. Jízda na palubě Volva V50 je klidná a nevybízí k nějakému spěchu, podvozek nachází příjemný kompromis mezi tvrdým a měkkým naladěním. Svou práci odvádí prakticky dokonale, sveze vás s naprostou jistotou nejen na dálnici, ale i na klikaté okresce, přičemž tlumiče nenechávají karoserii prostor k výraznějším náklonům. Přestože vůz táhne přední náprava, chvílemi si budete připadat jako ve čtyřkolce – natolik jistě sedí na silnici a málokdy vás bezpečnostní elektronika nechá na holičkách.

Dvoulitrový naftový čtyřválec 2.0 D z produkce Fordu jsme vyzkoušeli už na konci léta za volantem kupé-kabrioletu C70, takže v případě Volva V50 se nekonalo žádné překvapení. Motor táhne rovnoměrně od nízkých otáček a s bezmála tunu a půl těžkým autem hýbe při svém objemu statečně.

V menším V50 navíc agregát akceleruje se znatelně větší ochotou a z nuly na stovku se dostane dokonce pod deset sekund (konkrétně 9,7 sekundy), přičemž maximální rychlost, které dosáhne, je 205 km/h.

Nový automat jménem Powershift

Svou zásluhu na těchto výsledcích má nová dvouspojková převodovka Powershift, kterou Volvo nyní nabízí (za příplatek 49 tisíc) k motoru 2.0 D jako alternativu vedle přesného manuálního šestikvaltu. Dvojice spojek znamená plynulejší i rychlejší řazení při zachování nízké spotřeby a za dynamiky srovnatelné s manuální volbou stupňů.

A my potvrzujeme, že tyto řádky platí. Powershift řadí rychle a sotva znatelně a nevybavuji si případ, kdy by nás převodovka během redakčního testu zklamala neuváženou volbou. Existují sice i rychlejší automaty, ale není jich moc a ve V50 to vlastně ani nebudete vnímat. Nebude třeba. Automat potěší rovněž spotřebou, která oproti ručnímu řazení povyrostla jen minimálně – my jsme se pohybovali mezi sedmi a osmi litry na sto kilometrů, při klidnější jízdě není problém dostat se i o litr níž.

Ve spojení s naftovým dvoulitrem tvoří převodovka Powershift vyvážený tandem, který perfektně pasuje ke klidnějšímu charakteru auta. Neprovokuje k přehnaně rychlé jízdě, ale dá se s ním jezdit i poměrně dynamicky a v okamžiku, kdy je třeba sešlápnout plynový pedál, vystřelí hbitě a ochotně vstříc řidičově výzvě.

Sázka na jistotu

Automobily švédské značky Volvo jsou jistotou přinejmenším ve dvou ohledech. Tou první, kterou mám na mysli, je pověstná bezpečnost, kterou severská automobilka proslula. Druhou jistotou, o níž hovořím, je potom elegance nejen zevnějšku, ale především interiéru, s níž jde ruku v ruce také užitná hodnota a komfortní jízda.

Bezpečnost Volva V50 jsme si při redakčním testu naštěstí v praxi neověřili, ale díky níže vypsané bezpečnostní výbavě nemáme důvod pochybovat. Jistotu krásného a funkčního designu při pohodlné jízdě jsme ovšem zakusili – a oslovila nás.

Výsledná známka 1-
Plusy: design, převodovka, komfort
Mínusy: málo místa vzadu, malý zavazadelník

Základní cena v provedení Momentum: 814.000,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 49.000,- Kč
Celková cena: 863.000,- Kč

Parametry

Objem motoru 1997 cm3
Maximální výkon 100 kW / 136 k (4000 ot./min)
Maximální točivý moment 320 Nm (2000 ot./min)
Převodovka automatická šestistupňová
Maximální rychlost 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,7 s
Udávaná spotřeba město 7,8 l/100km
Spotřeba mimo město 5,0 l/100km
Kombinovaná spotřeba 6,0 l/100km
Spotřeba během testu 7,6 l/100km
Pohotovostní hmotnost 1472 kg
Délka / výška / šířka  4522 / 1457 / 1770 mm
Rozvor 2640 mm
Zavazadelník / po sklopení  417 / 1307 litrů

Výbava: Bezpečnost: ABS, EBD (Electronic Brake Force Distribution), EBL (Emergency Brake Lights) - blikání brzdových světel při nouzovém brzdění, kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu odvětrávané, 6stupňová manuální převodovka (2.0D, D5, T5, T5 AWD), 5stupňová automatická převodovka Geartronic (2.4, D5 Geartronic), DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), brzdový asistent EBA, elektronicky řízený systém AWD (Haldex) (T5 AWD), informační systém IDIS (Intelligent Driver Information System), dynamický podvozek (pro T5, ne pro AWD), airbagy řidiče i spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC (Inflatable Curtain), tříbodové bezpečnostní pásy vpředu i vzadu, předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu pro přední sedadla, předpínače bezpečnostních pásů pro zadní sedadla (2x), WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), 3 výškově nastavitelné opěrky hlavy na zadních sedadlech, lékárnička, výstražný trojúhelník, dětské pojistky na zadních dveřích, příprava ISOFIX na vnějších zadních sedadlech, bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, ukazatel venkovní teploty, posilovač řízení, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, stěrač a ostřikovač zadního okna, třetí brzdové světlo, osvětlení vozu "Home safe", ukazatele směru ve vnějších zpětných zrcátkách, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a funkcí deadlock, elektronický imobilizér, filtr pevných částic DPF (Diesel Particle Filter) (1.6D a D5), Vnitřní a vnější výbava: ocelová kola 15" s pneu 195/65 R15 (1.6, 1.8 a 1.6D), ocelová kola 16" s pneu 205/55 R16 (2.0, 2.4, 2.4i, 2.0D a D5), rezervní kolo pro nouzové dojetí, vnější zpětná zrcátka a nárazníky částečně v barvě vozu, dvojitá koncovka výfuku (pouze pro T5, T5 AWD a D5), displej v němčině, obložení Bauxite, textilní čalounění Boda, manuální klimatizace s vnitřní recirkulací, pylový filtr, elektrický přídavný ohřev vzduchu v interiéru (PTC) (1.6D, 2.0D a D5), výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, věšák na šaty na opěrce hlavy sedadla spolujezdce, zadní sedadla sklopná v poměru 40/60, přední středová loketní opěrka s odkládacím prostorem, kůží potažená rukojeť ruční brzdy, elektrické ovládání předních a zadních oken s funkcí auto-up/auto-down, otáčkoměr, digitální hodiny, audio systém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 6 reproduktorů), AUX vstup pro připojení externího přehrávače hudby na středovém tunelu, zásuvka 12V v přední středové konzole, světlomety s manuálním nastavováním výšky, lampičky na čtení vpředu a vzadu, osvětlení prostoru pro nohy vpředu, osvětlení interiéru s časovým spínačem, toaletní zrcátko u spolujezdce, osvětlená a zamykatelná přihrádka v palubní desce s držákem mincí, bezpečnostní síť zavazadlového prostoru, roleta zavazadlového prostoru, zvýšené dno kufru (T5, T5 AWD a D5), minispojler vzadu (u vozů se střešními ližinami), Výbava KINETIC: automatická dvouzónová klimatizace + AQS (Air Quality System), výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce s bederní opěrkou, kůží potažený volant, kůží potažená hlavice řadicí páky, obložení Aluminium, zadní středová loketní opěrka s držáky nápojů a odkládací přihrádkou, textilní koberečky (4 ks), osvětlená toaletní zrcátka řidiče a spolujezdce, čalounění Dalarö(pro T5, T5 AWD), kola z lehké slitiny 16" CERYX s pneu 205/55 R16 (pro T5, T5 AWD), Výbava MOMENTUM (zahrnuje výbavu KINETIC): palubní počítač, tempomat, multifunkční volant s ovládáním rádia, čalounění Dalarö, přední mlhová světla, boční lišty v barvě vozu, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový senzor, vlhkostní senzor, boční okna vpředu s vodoodpudivým povrchem, kola z lehké slitiny 15" ISIS s pneu 195/65 R15 (1.6, 1.8 a 1.6D), kola z lehké slitiny 16" CERYX s pneu 205/55 R16 (2.0, 2.4, 2.4i, 2.0D a D5)

Doplňková výbava: 6stupňová automatická převodovka Powershift (+49.000,- Kč)