Muž: Michal Miťka, podnikatel v potravinářství a developer, 59 let

Vůz: Mercedes SL 65 AMG, limitovaná Black Series, objem motoru šest litrů, výkon 680 koní,
cena přes 10 milionů korun

První výjimečný vůz, Alfu Romeo, jsem si dovolil až po 15 letech podnikání. A teď jsem si ze svých zdaněných peněz koupil tohle auto za deset milionů. Jde o speciální edici, které se vyrobilo jen 300 kusů. V Česku je oficiálně pouze jediný. Nejde o to, co to stojí finančně, je to adrenalin, koníček. Viděl jsem ho na snímku a bylo rozhodnuto.

Je to má nátura, proč by to bylo nerozumné? Mám zavedené firmy, které jsou řízeny profesionálním managementem. Daně platím, zaměstnávám stovky lidí. Někdo rybaří, někdo leze na skály, někdo sbírá obrazy, já jezdím na okruzích. Jezdím slušně, když si dáte 80 až 100 kol na okruhu, jste "vyadrenalinovanej", takový Diamond Race je nesmysl, rychle po dálnici umí jezdit každý vůl.

Jestli jde o symbol prestiže? Auto není žádný symbol, je to věc. A o prestiž mně nejde. Je pravda, že když jsem ten vůz v Německu přebíral, závistivě po mně koukali i místní. Cítil jsem jisté zadostiučinění.

 

Muž: Martin Kulhánek, developer, 32 let

Vůz: Ferrari California, 4,6 litru, 460 koní, 150 tisíc eur plus daň

Auta jsou moje hobby. Už dříve jsem měl jiná velká, jakmile se ale objevilo tohle Ferrari, chtěl jsem je okamžitě. První hardtop od Ferrari s motorem vpředu! V Liberci je přece zima!

Tohle je takové auto na kávu. Není to žádný dělník. Je to Gran Tourismo, auto na skutečné cestování. Ale funguje samozřejmě i na okruhu. Má deklarovanou maximální rychlost 310 kilometrů v hodině. Ale tak rychle jsem s ním ještě nejel. Na německé dálnici jsem z něj vymáčkl 308 kilometrů. Jediná výtka, kterou bych k tomu vozu měl, je to, že každé dvě hodiny musím stavět u benzinové pumpy.

Této koupě jsem nikdy nelitoval. S Ferrari se stáváte součástí kultu, mýtu, který kolem sebe jiné značky prostě nemají. Parametry jejich vozů se mohou blížit, ovšem kult Ferrari je jedinečný.

A závist? Ta mezi lidmi prostě je. S tím jsem do toho šel. Netrápí mě to. Musíte být imunní. Musíte počítat s tím, že když si pořídíte takové auto, "vyskočíte" někam jinam.

Já si žádné ego přifukovat nepotřebuji. Líbí se mi ten vůz, líbí se mi ta značka. To není auto, to není stroj, to je náboženství. Je to splnění snu. Čirá radost. A jiné než červené pochopitelně nepřicházelo v úvahu.

 

Muž: Nikolaos Seizis, předseda Klubu sportovních aut

Vůz: Porsche GT3RS, verze Clubsport, 3,6 litru, 380 koní, cena 136 tisíc eur

Tohle Porsche má atmosférický motor s výkonem "pouhých" 380 koní. Je to však velmi lehký vůz, váží 1280 kilo, takže jízda v něm poskytuje zážitek srovnatelný s máločím. Takový motor má okamžitou reakci na sešlápnutí plynového pedálu.

Auta jsou mou vášní, koníčkem, řeholí. I naše firmy tím svým způsobem trpí - jsem často pryč. Klub majitelů sportovních aut, jehož jsem předsedou, má okolo třiceti akcí do roka, většina z nich se koná v zahraničí, a proto jsou vícedenní. Jezdíme okruhy jako Nürburgring, Spa nebo Hockenheim.

Jistě, je to strašně drahý koníček, asi jeden z nejhorších, jaký vůbec můžete mít. Jen výměna brzdových kotoučů mě posledně stála půl milionu. Ale kdybych mohl, sbíral bych auta do nekonečna. Limitem jsou pochopitelně peníze, ale dnes už vlastně i prostory.

 

Muž: Radovan Blažek, privátní finanční poradce, 37 let

Vůz: Porsche Cayenne GTS, 4,8 litru, přes 400 koní, cena více než tři miliony korun

Tento vůz je speciální verzí populárního SUV, tovární úpravou uzpůsobenou k rychlé jízdě na silnici. Je stotřetí z limitované edice tisíce kusů. Výkon motoru je hodně přes 400 koní, vůz má speciální výfukové potrubí, změněný posez a odpružení, má stále skvělou průchodnost terénem, ale výrazně se zlepšily jeho jízdní vlastnosti na silnici. Lidé si samozřejmě myslí, že je to velké, nabubřelé, ohromné, drahé a zbytečné auto. Ale kdo má rád auta, ten vidí Porsche. Má geny své značky. Úžasný motor, extrémně výkonný, zejména však hospodárný a účinný. Spotřeba je u tohoto vozu relativní záležitostí. Samozřejmě, že je vysoká, ale každá kapka benzinu je přeměněna ve výkon.

Není to o penězích, ale o radosti. Pouze s ekonomickým hlediskem si nevystačíme. Já jsem asi nakažen virem Porsche. A mimochodem, po městě jezdím často naším druhým autem - Smartem.

 

Muž: Tomio Okamura, podnikatel v cestovním ruchu, 38 let

Vůz: Aston Martin V8 Vantage, 4,7 litru, 420 koní, cena 3,6 milionu korun

Ferrari nebo Lamborghini, to není nic pro mě. To jsou pěkná, ale příliš prvoplánová auta. A pro mě nejsou zárukou kvality. Nechci křičet do světa prostřednictvím hlučného supersportu, že na to mám. Co říkám, je důležitější. A toto je "kvalita na druhý pohled". Průměrný věk majitelů značky Aston Martin je 42 let. A mně je 38. Pro mě je ztělesněním "anglického gentlemanství". A také ztělesněním mého stylu života.

Auto je samozřejmě tou nejhorší investicí, proto se jím musí jezdit denně. Ne je opečovávat v garáži. Reakce lidí na můj vůz vlastně ani neznám. Já jezdím z garáže do garáže. Nemám ho proto, abych se s ním ukazoval. Mě ani nezajímají názory lidí na moje auto. Mě zajímá to auto. A je to především jenom věc, která má sloužit. Možná proto ho mám věčně špinavé.

 

Muž: Milan Polák, právník, 42 let

Vůz: Maserati Quattroporte, objem 4,7 litru, 430 koní, cena 2,5 milionu bez příplatků plus daň

Koupil jsem si ho pro radost, je to splněný dětský sen. Navíc to byl poslední vůz od Pininfariny. Je to krásné auto. Je jiné než ostatní klasické limuzíny, ty jsou proti němu všechny stejné. Osmiválcový motor Ferrari je vyladěn pro potřeby sportovní limuzíny. Ten kovový zvuk! Je to hračka pro chlapy, ale vhodná ke každodennímu ježdění.

Maximální rychlost je 280 kilometrů za hodinu. Ale o tu tady nejde, jde o to, jak to jede a hučí, odpíchne se. Je to sporťák s kapotou limuzíny.

Takové auto není ani investice, je to radost. Stojí stejně jako německé limuzíny, ale poskytuje jiné zážitky a adrenalin. Každý si je prohlíží, ale nikdo ho nepoškrábe. Cítím spíše úctu a obdiv, ne závist. Líbí se ženám, mužům, mladým, starým, všem. Mladící se snaží závodit na semaforech. Nemůžete pořád dělat jen rozumné věci.