Ještě před devíti lety neměli Brian Chesky a Joe Gebbia na zaplacení nájmu v loftu v San Francisku. Koncem loňského roku získala jejich webová služba Airbnb další z řady mnohamilionových dolarových investic, čímž její ohodnocení dosáhlo 25,5 miliardy dolarů. Vítejte ve světě sdílené ekonomiky, která zatřásla základy nejen hotelového průmyslu, jako právě Airbnb, ale i dalších tradičních odvětví.

Ale zůstaňme u konceptu dua Chesky−Gebbia, od něhož se odvíjí pravděpodobně nekonečná škála možností, jak zažít cestování jinak, než jsme byli donedávna zvyklí − na překvapivých místech, v nejrozmanitějších obydlích a v úzkém kontaktu s místními lidmi.

Princip a základní myšlenka zůstávají stejné, jako když se na podzim roku 2007 Chesky a Gebbia rozhodli část loftu pronajmout. Na podlahu umístili nafukovací matrace a slíbili podomácku připravenou snídani. Máte volný pokoj v bytě nebo část roku volný dům? Rádi se seznamujete s lidmi z celého světa? Stačí se zaregistrovat jako hostitel, vyplnit o sobě maximum údajů, stanovit si pravidla pro potenciální hosty a pak už nic nebrání tomu, aby vám příležitostně přibyla do domácího rozpočtu nějaká koruna navíc.

Pár čísel ze zámoří: podle analýzy společnosti SmartAsset z letošního ledna činil průměrný očekávaný zisk hostitelů v USA téměř 21 tisíc dolarů za pronájem dvoupokojového bytu nebo domu. V případě pronájmu jedné místnosti v dvoupokojovém bytě získal hostitel průměrně 81 procent nákladů na vlastní nájem.

Chesky a Gebbia si v roce 2007 založili jednoduchou webovou stránku a sehnali první tři podnájemníky, každého za 80 dolarů. Na jaře 2008 přizvali svého bývalého spolubydlícího Nathana Blecharczyka. Rozjezd firmy, tehdy pod jménem Airbed & Breakfast (Nafukovací matrace & snídaně), naplánovali na období kolem sjezdu demokratů, protože chtěli využít nedostatku ubytovacích kapacit. Nakoupili tunu cereálií, navrhli papírové krabice pro oba prezidentské kandidáty (Obama O's a Cap'n McCain's) a na podzim téhož roku prodali 500 krabic obilovin od každého kandidáta po 40 dolarech. Vydělaných 30 tisíc dolarů investovali do své služby, ale efekt se moc nedostavil a pánové začali přežívat o zbylých cereáliích…

Díky účasti na Y Combinatoru získali dalších 20 tisíc dolarů investic a službu přejmenovali na Airbnb. Na jaře 2009 následovalo 600 tisíc dolarů od fondů Sequoia Capital a Y Ventures a zakladatelé služby konečně přestali dojídat zbylé obiloviny. V létě 2009 zavedli poplatek za rezervaci ubytování ve výši několika procent z ceny. (V současnosti činí poplatek od hostitele za zprostředkování on-line platby tři procenta z ceny, od hostů si Airbnb bere šest až dvanáct procent z rezervace.) Služba roste, pracuje pro ni 15 lidí a Chesky se vydává na několik měsíců žít po bytech nabízených v Airbnb. Na jaře 2010 odlétají oba zakladatelé do New Yorku, obcházejí nabízená ubytování a pořizují v nich profesionální fotografie interiérů. Zjištění? Takto prezentované nabídky získávají dva- až třikrát více rezervací. Zima téhož roku přináší první investici z trhu rizikového kapitálu − 7,2 milionu dolarů.

Do jara 2011 zaznamenává firma 800procentní meziroční nárůst rezervovaných nocí, nabídky má z 89 zemí. A přichází miliontá rezervovaná noc. V létě Airbnb zavádí Social Connections − zájemce o ubytování propojí službu se svými sociálními sítěmi a díky tomu zjistí, zda někdo z jeho přátel nemá potenciálního hostitele mezi přáteli.

Ve stejné době Airbnb kupuje podobnou službu v Německu, Accoleo. A je tu další kolo investic z fondů rizikového kapitálu, tentokrát 112 milionů dolarů. Hodnotou se tak služba dostává do klubu miliardových firem (v dolarech). Tři dny po oznámení investice přichází chvilka pravdy − jedna z hostitelek nachází své obydlí zdemolované, vše cenné je ukradeno. Airbnb nejprve odmítá jakkoliv pomoct, nakonec se ale hostitelce veřejně omluví, pomoc jí nabídne a pro všechny hostitele zavede záruku do výše 50 tisíc dolarů na pokrytí podobných škod.

Když Airbnb spouští počátkem roku 2012 aplikaci pro Android, má na svém kontě více než milion uživatelů a 120 tisíc nabídek ubytování. Limit záruky pro hostitele se zvyšuje na milion dolarů. Přicházejí další akvizice a když se na podzim roku 2012 prožene New Yorkem hurikán Sandy, vyzve Airbnb tamní hostitele, aby snížili ceny. V zimě téhož roku službu využívají čtyři miliony lidí a nabídka čítá 300 tisíc položek ve 192 zemích.