Jen máloco v lidech budí takovou nenávist jako oblečení, je přesvědčen Bernhard Roetzel (50), jehož kniha Opravdový gentleman patří s více než jedním milionem prodaných exemplářů mezi standardní díla o pánské módě. Se známým publicistou jsme se sešli v centru Berlína v butiku německé pánské značky Herr von Eden. Tam nám Roetzel mimo jiné prozradil, že problém současného gentlemana tkví v tom, že společnost jistý konsenzus ohledně toho, co si kdy obléknout, který kdysi platil v celém západním světě, obětovala na oltář individuality.

Po našem rozhovoru budete mít v rádiu ještě jeden, o fenoménu dandyů. Existují dnes vůbec ještě opravdoví dandyové?

Určitě ano. Ale pozor, nejsou to lidé, kteří v rámci svého šatníku citují minulost. Dandy vždy byl a vždy bude současný. Je to člověk, který sám sebe definuje převážně přes svůj vzhled a tráví téměř celý svůj život před zrcadlem. Oproti tomu gentleman rovněž dbá na svůj zevnějšek, ale ne ve stylu "l'art pour l'art". Gentleman se vždy obléká v rámci určitých společenských konvencí. A v podstatě nechce vzbuzovat pozornost, protože to je známka špatného vychování.

Napadne vás nějaký typický dandy 21. století?

Například Lapo Elkann, vnuk bývalého hlavního akcionáře automobilky Fiat Giovanniho Agnelliho. Ale opravdový dandy je bezejmenný člověk, jenž nehledá slávu a vystačí si sám se sebou a svým šatníkem. A musí být také otrlý. Jen máloco v lidech budí takovou nenávist jako oblečení.

Opravdu?

To si pište. Nedávno jsem dával velký rozhovor novinám Frankfurter Allgemeine Zeitung a následně udělal tu chybu, že jsem si četl komentáře pod textem.

To nikdy nesmíte.

Já vím, ale přesto jsem to udělal. Překvapilo mě, jak móda dokáže lidi rozčílit. To je pro mě vždy důkazem toho, jak důležité naše ošacení ve skutečnosti je. Nic na světě neřešíme tolik jako jídlo a oblečení. A nejvíc si samozřejmě vždy stěžují ti lidé, kteří tvrdí, že je móda pouhou povrchní banalitou. Nechcete-li v Německu budit emoce, doporučuji vám černou outdoorovou bundu.

Jak je to možné? Německo je přece ve světě považováno za módní velmoc…

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé

Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.