Galerií Kodl na Národní třídě zní vážná hudba, sedí se tu na starožitných křeslech a v cukřence nechybí stříbrné kleštičky. Jen na zdech tu místo očekávaných elegantních krajinek a portrétů visí expresivní malby současných autorů, jako je Lubomír Typlt nebo Ondřej Basjuk. "To si tady pověsily moje děti v rámci Letního výtvarného salonu," vysvětluje Martin Kodl, v jehož rodině se láska k umění dědí. Jeho synové Matyáš a Jakub, kteří se věnují současným umělcům, představují již pátou generaci sběratelů. "Moje první slova byla máma, táta, Filla, Špála," říká vlastník nejúspěšnější aukční síně, v níž se za posledních dvacet pět let prodaly obrazy takřka za tři miliardy korun.

Zatímco jeho otec, vášnivý sběratel, v dobách komunismu oficiálně s uměním obchodovat nesměl, on sám naplnil jeho sen o tom, že české umění bude jednou opět žádané. V poslední aukci, která se konala na konci května, se prodalo více než 200 uměleckých děl za rekordních 250 milionů korun. Nejdražším vydraženým obrazem bylo Šero v pralese od Toyen za 30 milionů, což je vůbec nejvyšší cena, za kterou se dílo této malířky dokázalo na domácích i světových aukcích prodat. Na té nadcházející podzimní budou téměř jistě padat rekordy znovu. Přesto podle Kodla pro české umění vše teprve začíná. "České výtvarno je stále ještě v plenkách. Chtěl bych, aby se dostalo na vyšší společenskou úroveň," říká Kodl.