Zelené logo Starbucksu? 3298 C. Žlutý oblouk McDonaldu? 123. Modrá krabička se šperkem od Tiffanyho? 1837. Červená plechovka Coca-Coly? 185. Ne, to nejsou žádné tajemné šifry, ale číselná označení přesných odstínů ze vzorníků společnosti Pantone. Dohromady jich ve svých systémech stráží okolo dvanácti tisíc. A neustále přibývají další.

"Barvy pro nás nejsou jen čísla a kódová označení. Jsou to emoce, unikátní jazyk, jenž se neustále vyvíjí s tím, jak se mění naše společnost," říká Laurie Pressmanová. Ta je viceprezidentkou Pantone Color Institutu, speciálního oddělení americké společnosti, jež se zabývá vývojem a výzkumem barev. Vede ho již pátým rokem, přičemž v barevném labyrintu Pantone se sídlem v americkém New Jersey se pohybuje ještě o 12 let déle. Její tým je rozmístěn po celém světě, sleduje dění a trendy a neustále pracuje na tom, aby si Pantone udrželo pozici světové "barevné" autority. "Náš institut vznikl, protože za námi neustále chodili klienti s dotazy, jakou barvu mají zvolit pro své značky, pro své výrobky. Začali jsme se proto do hloubky zabývat tím, jak které barvy působí na spotřebitele, jaké v nás vyvolávají pocity a jak nás ovlivňují. Ani si to neuvědomujeme, ale barva ovlivňuje naše spotřebitelské chování z 50 až 85 procent. Proto je porozumění světu barev tak důležité," vysvětluje Pressmanová, jež před Pantone pracovala jako nákupčí obchodních domů a k tomu vystudovala psychologii.