Není to tak dávno, co se zrychlením z nuly na 100 km/h za 4,4 vteřiny chlubilo Porsche 911. Nyní ho lze prožít i v něčem na první pohled tak obyčejném, jako je manažerský sedan s naftovým motorem pod kapotou. Jde o model BMW Alpina D5 S, k němuž jako základ posloužilo BMW "pětkové" řady. V Alpině se s ním pomazlili, nasadili vlastní techniku i designové prvky a stvořili dieselovou raketu. Uhání až 286 km/h a Alpina se chlubí tím, že jde o nejrychlejší sériově vyráběné auto světa, které jezdí na naftu.

Nejde ale o obvyklý tuning, jak by se z popisu mohlo zdát. Historie značky Alpina z bavorského Buchloe se píše už od poloviny 60. let. Založil ji Burkard Bovensiepen a jméno firmy si vypůjčil od svého otce Rudolfa, který pod ním vyráběl psací stroje. Otec zkrachoval, když se rozhodl přejít z kancelářského na textilní průmysl. Burkard pak naštěstí vydělal peníze na burze a rozhodl se začít s firmou znovu. Tentokrát už se zaměřením na automobily.

Alpina se stala známou na závodních okruzích. Nejvíce se jí dařilo na počátku 70. let, kdy jí upravené vozy vyhrály šampionát ETCC (European Touring Car Championship), řadu samostatných závodů i ceněný pohár z 24 hodin ve Spa.

Tuning platí u Alpiny za zakázané slovo, protože německé úřady ji uznaly jako samostatné automobilky. Auta BMW určená pro Alpinu zahájí svou existenci na stejné výrobní lince jako běžné produkční vozy. A občas si "odskočí" do zeleně natřené manufaktury. Motory tu například dostanou nová, na zakázku vyráběná turbodmychadla. Dojde i k výměně převodovky či přepsání softwaru řídicí jednotky.

Motory pak zamíří zpět do BMW, kde dojde k potřebné montáži, aby se skoro kompletní auto za chvíli vrátilo zpět do Buchloe.

Tentokrát se tam věnují hlavně čalounění sedadel na přání zákazníka a doplnění podstatných detailů, jako jsou aerodynamické prvky karoserie, lakování či loga. Ta se dodávají pouze dovnitř, zvenčí se vůz víceméně pořád tváří jako BMW, i když je poznat, že je upravené. Pokud na ulici potkáte Alpinu, která má i vlastní logo, znamená to, že si majitel plaketku pořídil až po koupi vozu a nahradil s nimi "vrtulku" od BMW. Nejbezpečnějším rozpoznávacím znakem jsou specifická kola, jež automobiloví fanoušci rozliší na první pohled.

Je to i případ aktuální novinky. V jejím případě jde o obrovské dvacetipalcové disky s výraznými loukotěmi a logem značky uprostřed. Alpinu D5 S navíc zdobí masivní aerodynamické prahy a spoiler, nápisy Alpina na karoserii a čtveřice obrovských výfuků na zádi vozu. Jedná se o pořádnou továrnu na adrenalin − šestiválec s třílitrovým objemem produkuje výkon 388 koní a hlavně brutální točivý moment 800 Nm. Ten by mohl klidně konkurovat supersportovním automobilům od Lamborghini nebo Ferrari.

Aby bylo auto snadno ovladatelné, je vybaveno pohonem všech kol. Řadí se pomocí osmistupňové automatické převodovky, kterou dodala právě Alpina. Podvozek má elektricky regulovatelné tlumiče. Mění se i chování řízení nebo plynového pedálu, a tak se z adrenalinového stroje může během vteřiny stát komfortní limuzína na cestu do práce a zpět. Jakmile ale přijdou zatáčky, volba sportovního režimu je jasná.

Mimochodem, Burkard Bovensiepen má ještě jednu vášeň. Kromě aut je i nadšeným znalcem vína. Proto se přímo pod manufakturou rozkládají sklepy, v nichž uchovává tisíce lahví. A také s nimi obchoduje. Ještě nedávno platilo, že z prodeje vína měl větší zisky než z výroby zakázkových aut. Kdo by to byl řekl?