Jsou rozhovory, které jdou prakticky samy. Rozhovory, které se nepovedou. A pak jsou rozhovory, jež se prostě vzpírají tomu, aby byly vůbec udělány. Vítejte v tom posledním případě. Tenhle rozhovor začal nehodou a do jisté míry nehodou i skončil. Začalo to jako běžná žádost o rozhovor s Davidem Kollerem. V domluvený den nicméně nemohl proběhnout. Při hledání náhradního termínu se ukázalo, že to nebude legrace. Koller (57), jeden z nejvýznamnějších hudebníků své generace, je momentálně uprostřed svého Barbour Acoustic Tour.

Kontakt přes Skype selhal také a s blížícím se termínem uzávěrky nakonec došlo na zaslání otázek e-mailem. Když se jeho PR manažer ozval s tím, že "David považuje některé otázky za zbytečně konfrontační", začal jsem tušit, že tohle nemusí dopadnout úplně ideálně. Koller je ostatně známý tím, že v rozhovorech není zrovna košatý vypravěč. Dokonce i aktuální knižní a zjevně autorizované interview, které dal Milanu Ohniskovi, má pouze řídkých 60 stránek a je doplněné rozsáhlou obrazovou výbavou a nejrůznějšími textovými bonusy, aby vůbec vydalo na knihu.

Je to škoda, protože Koller je muzikant, jenž ovlivnil prakticky každého, kdo měl v posledních dvou desetiletích alespoň na několik hodin puštěné rádio. Ať už jako člen Lucie, či později jako sólový umělec nebo producent.

No, nebudeme chodit kolem horké kaše. Ukázalo se, že ho zaslané otázky nepřivedly do extatické nálady. Přesto to je pořád ten Koller, kterého máme rádi. Někdy vzteklý, někdy bojovný, někdy neobyčejně vtipný. A především chlápek, který když slíbí rozhovor, tak ho udělá. I když mu otázky i jejich autor zjevně lezou na nervy v množství větším než malém.


1. Jak se máte?

Dobře, díky.

2. Jaký je to pocit, být členem největší české kapely posledních třiceti let?

Největší.

3. V rozhovorech se neustále bráníte tomu, že jste se s Lucií dali znovu dohromady kvůli penězům. Na druhou stranu, první koncert po pauze jste odehráli na vánočním večírku PPF. Nečekám, že mi řeknete, kolik peněz jste za něj dostali, ale zajímá mě, kolik levnějších nabídek na "reunion" jste odmítli, než jste nakonec kývli?

Nula.

Tady nastal hned první neuralgický bod a možná důvod, proč Koller po zbytek rozhovoru zůstal ostražitý. Nelze se tomu ale vyhnout, protože obnovení Lucie pro vánoční večírek PPF je po zásluze velké téma. Příběh superskupiny, která se rozhádala a rozpadla, aby se dala dohromady pro čistě komerční akci nejbohatšího Čecha jen proto, aby zjistila, že ji přece jen společně baví dál hrát, prostě velký je. Koller ve výše zmiňované knize okolnosti reunionu popisuje stručně: dostali skutečně jedinou nabídku, která klapla především díky obratnému vyjednávání Evžena Harta, tehdejšího "šéfa kultury" impéria PPF. Koller zmiňuje i částku, kterou si tehdy za vystoupení odnesli a která je asi nižší, než si většina lidí představuje − milion korun pro každého člena skupiny.

4. Říká se, že důvody k založení kapely pro mladé kluky jsou v podstatě dva: chlast či drogy zadarmo a holky. Jaké důvody jsou ale pro to, dát se znovu dohromady kolem čtyřicítky, když už jsou tyhle důvody většinou, řekněme, plně využité v minulosti?

Říká se to špatně. Důvodů je víc.

Nedozvíme se je, což je škoda.

5. Kariéru jste začínali ještě před revolucí. Co vás tehdejší doba naučila? 

Nebát se.

To dává smysl. Koller začínal jako bubeník v 80. letech. A to ve skupinách, jež působily v tehdejší stále se rozšiřující, ale zároveň stále u komunistického režimu ne zrovna oblíbené "šedé zóně". Ať už to byla Jasná páka, nebo třeba Blue Effect. Dodnes si z té doby uchoval poměrně vypjatý antikomunismus a velkou nedůvěru k politickému establishmentu, které se projevují v podstatě v každém jeho veřejném angažmá.

6. Které období bylo vaším tvůrčím vrcholem? 

Ten teprve přijde.

7. Po jakém místě Prahy 90. let se vám nejvíc stýská a proč?

Asi Stalin. Mělo to atmosféru.

Rozsáhlý prostor pod bývalým Stalinovým pomníkem na pražské Letné byl v době po revoluci místem, kde "kulturní 90. léta" zuřila ve své nejkrystaličtější a nejzábavnější podobě. Odtud začalo vysílat Radio 1, tady se formovaly nové skupiny, tady se utvářela podoba minimálně pražské kulturní scény 90. let.

8. Kdy vám bylo v životě nejhůř?

Při odpovídání na některé z tvých otázek.

A to jsme u otázky číslo osm. Tohle možná ještě dopadne všelijak.

9. Zažili jste komerční úspěch v showbyznysu, dobu bohatých gramofirem a velkých rozpočtů na nahrávání. Jak se za dobu vaší kariéry nahrávací průmysl změnil? 

Každý ví, jak se změnil.

10. Když už o tom mluvíme − v roce 2003 vyšla deska skupiny Lucie Dobrá kočzka která nemlsá a její maloobchodní cena byla přes 500 korun při tehdejší průměrné mzdě 13 210 korun. Myslíte si zpětně, že měla tu hodnotu?

Ano.

Tohle jsou otázky, které mě zajímaly právě proto, že Koller je skutečně v dobrém smyslu slova veterán hudebního průmyslu. Zažil dobu, kdy hudební průmysl prakticky nefungoval, ale i dobu, kdy byl frontmanem největší, nejzbožňovanější a možná i nejvýdělečnější skupiny v Česku. Zažil i dobu, kdy se hudební nosiče prakticky přestaly prodávat. Zmíněná deska byla skutečně ve své době asi nejdražší deskou české kapely, kterou jste mohli koupit. A to v době, kdy cena hudebních nosičů byla ohromná nejen vůči průměrnému platu, ale i sama o sobě. Když jste tehdy zcela nové CD ještě v originálním obalu odnesli hned po zakoupení do bazaru, dostali jste za něj v nejlepším třetinu původní ceny. Těžko byste v té době našli výrobek, který tak dramaticky ztrácel hodnotu, jako právě hudební CD. A nemuselo jít právě o Lucii.

11. Co podle vás nejvíce ovlivnilo vaši tvorbu? 

Život.

12. Proč je dobré mít řidičák na vrtulník? 

Je rychlejší než auto.

Koller, možná inspirován svým přítelem Davidem Černým, se rozhodl v nedávné době udělat si pilotní průkaz na vrtulník. Přijde mi to jako dost elegantní způsob, jak se při cestách do Mikulova, kde má Koller dům, vyhnout nenáviděné dálnici D1.

13. Jakou věc musíte mít před vystoupením bezpodmínečně v šatně? 

Ostatní spoluhráče.

14. Koncert, nebo studio? 

Koncert.

15. Oheň, nebo Šrouby do hlavy?

Záchranář.

jarvis_5a058925498e089685ece076.jpeg
Foto: David Turecký

16. Rolling Stones, nebo Beatles? 

Prince.

17. U2, nebo Led Zeppelin?

Pink Floyd. 

18. Jakou vaši desku podle vás lidé nebo kritici nejvíce nepochopili? 

Jak mám vědět, co nepochopili?

19. Vaše nejlepší písnička o sexu? 

Pracuji na ní.

20. Kterou vaši skladbu byste pustil člověku, jenž se potřebuje nabudit na pracovní pohovor? 

Lajka.

Skladba z Kollerova alba Nic není nastálo.

21. Jakou skladbu byste pustil člověku v depresi? 

Čučoriedky.

Skladba z možná nejlepšího Kollerova sólového alba ČeskosLOVEnsko.

22. Jakou vaši skladbu byste pro jistotu už nikdy nikomu nepustil?

Pro jistotu přestanu dávat rozhovory.

23. Mnoho vašich kritiků tvrdí, že všechny vaše největší hity vznikly vlastně v krátkém časovém úseku v 90. letech a později už jste žádný opravdový hit nedokázal napsat. Souhlasíte? 

Mnoho tvých kritiků tvrdí, že dáváš drsné otázky, aby si okolí myslelo, že jsi frajer. Souhlasíš?

Uznávám, že to je moje chyba, tahle otázka působí napsaná daleko agresivněji, než jak byla zamýšlena, a kdybych ji pokládal tváří v tvář, asi by tak agresivně nevyzněla. Důvod, proč byla položena, je následující: Kollerova tvorba je do jisté míry a vlivem okolností stále pro mnoho lidí zastřena právě jeho angažmá v Lucii. A přestože sám vydal několik skvělých desek (možná i lepších, než jsou některé od Lucie), hit, který by uchvátil celou generaci, už neudělal. Ale jak jsem řekl, tady jsme se nejspíš mou vinou minuli. A k té jeho otázce. Ano, souhlasím. I když si nemyslím, že je to pravda.

24. Natočil či natočili jste nějakou desku čistě pro peníze nebo z důvodu plnění smlouvy nahrávací firmě? 

Ne.

25. Kdybyste mohl změnit jednu věc v kariéře, která by to byla? 

Nic bych neměnil.

26. Co byla první věc, kterou jste si řekli, když jste se s kolegy z Lucie potkali po poslední pauze ve studiu? 

Ahoj.

27. Lucie je popisována, i vámi samotnými, jako skupina alfasamců a velkých eg. Jakým způsobem tvoříte?

Jako čtyři velcí alfasamci.

28. Jakou muziku jste naposledy poslouchal v autě?

Nové Gorillaz.

29. Českou populární hudbu tragicky ovlivnila konzervativnost tvůrců playlistů českých rádií. Souhlasíte? 

Českou populární hudbu tragicky ovlivnilo hlavně něco jiného.

Můžu jen hádat, co měl Koller na mysli. Ale vzhledem k tomu, jak se rozhovor vyvíjí, to bude něco jako "takoví pitomci, jako jsi ty".

30. Na jakém koncertě jste tančil nebo prováděl něco, co jako tanec vypadalo? 

Na svém.

jarvis_5a058925498e089685ece07a.jpeg
Foto: David Turecký

32. Kdyby za vámi přišli Rolling Stones, že udělají jednu vaši skladbu jako coververzi, kterou byste jim vybral?

Pro Rolling Stones jakoukoliv.

33. Viděl jste na vlastní oči nějaký revival skupiny Lucie?

Ne.

34. Proč mají rockoví bubeníci tak divnou pověst?

Protože dělají rozhovory s takovými kokoty, jako jsi ty, Luďku.

O. K., u otázky 29 jsem se tedy zjevně moc nemýlil. Tady jsem si zkrátka asi nového kamaráda neudělal.

35. Daniel Landa, nebo Xindl X?

Nic.

36. Chinaski, nebo Kryštof? 

Babiš.

Jak už bylo zmíněno, Kollerova nedůvěra k politikům je značná. Nedělá asi velké rozdíly. Ve své již zmíněné rozhovorové knize jasně deklaruje odpor k čemukoliv, co pro něj zavání komunismem. Upřímně nesnáší jak Miloše Zemana, tak Václava Klause, kterého přímo označuje za komunistu, a poměrně široce rozvíjí i teorii o tom, že se Václav Klaus nechal zvolit prezidentem hlasy komunistických poslanců. Dá se tedy předpokládat, že Kryštof, oblíbená hudební skupina Andreje Babiše, je důvodem právě téhle odpovědi.

37. PSH, nebo Mandrage?

PSH!!!

Tři vykřičníky. Pokud má Koller k někomu naopak opravdu dobrý vztah, je to skupina PSH a její frontman Vladimir 518. Oba pojí dlouhodobé osobní přátelství, Vladimir Kollera občas navštěvuje i v Mikulově. PSH dokonce Kollera, respektive jeho vokál vysamplovali do vlastní verze skladby Chci zas v tobě spát pro tribute album David Koller and Friends.

38. Letní dovolená, nebo letní festival? 

Festival na dovolené.

39. Kterému kolegovi, ať už českému, nebo zahraničnímu, nejvíce závidíte ať už talent, nebo cokoliv jiného? 

Nejsem závistivý.

40. Je nějaké období, videoklip nebo promofotky vaší skupiny z minulosti, při jejichž zhlédnutí se cítíte trapně za to, jak na nich vypadáte? 

Ne.

Staré promofotky skupin jsou často dobrým zdrojem obecného obveselení. Všichni vypadáme na starších fotkách legračně, promofotky hudebníků, aranžované, stylizované a plné dobových módních výstřelků, jsou však zábavné dvojnásob. David Koller se ale nesměje.

41. Jaká je největší pověra, jež podle vás o Lucii panuje a je nepravdivá? 

Neřeším pověry.

42. Jaká největší pověra o Lucii je naopak pravda, i když to lidé netuší? 

Kdyby to nikdo netušil, nebyla by to pověra.

43. Co nezbytně nutně patří k vaší imagi či k imagi vaší skupiny a bez čeho byste na pódium nikdy nevyšli?

Hudební nástroje.

44. Tři desky, které byste si s sebou vzal na pustý ostrov.

Na co by mi byly tři desky na pustém ostrově?

Tohle je asi nejzábavnější odpověď v celém rozhovoru. Jistě, "tři alba na pustý ostrov" je jedno z největších klišé hudební novinařiny, a to do té míry, že se podle něj pojmenovávají například celé hudební rozhlasové pořady. Způsob, jak přímo a brutálně se s celou věcí Koller popasoval, mě ale rozesmál nahlas.

45. U které skladby jste se naposledy rozbrečel dojetím nebo k tomu měl blízko?

J.A.R. Zhublas.

jarvis_5a058925498e089685ece07e.jpeg
Foto: David Turecký

46. Kdy jste naposledy někoho udeřil pěstí? 

Na základce.

47. Jakou nejdivnější věc jste měl v puse?

(Bez odpovědi)

Stejnou otázku dostal v rozhovoru Kollerův kamarád David Černý. Zajímalo mě čistě jen srovnání jejich odpovědí. No dobře, nevyšlo to.

48. Kdy jste měl naposledy strach z nějakého svého fanouška? 

(Bez odpovědi)

49. Jakou nejdivnější věc udělal někdy fanoušek nebo fanynka, aby se dostali do vaší blízkosti?

(Bez odpovědi)

Otázky, v nichž jsem se snažil dostat k nějakým historkám z Kollerovy bohaté kariéry v showbyznysu, případně zjistit, jaký má vlastně člověk, který si u nás prošel slávou jako málokterý rockový hudebník, k fanouškům vztah. Znovu to úplně neklaplo.

50. Zavolal jste někdy na někoho policii a proč? 

Ano, někdo potřeboval pomoc a ochranu.

51. K jakému hudebníkovi máte nejblíže?

Michal Ambrož. Bydlí na konci naší ulice.

52. Je nějaký rituál, bez něhož nevyjdete na pódium? 

Ne.

53. Za jakou nejzbytečnější věc jste v životě utratil nejvíce peněz?

Za exmanželku.

Důkaz, že David Koller umí být vtipný naprosto brilantním a zároveň velmi suchým způsobem.

54. Kdy vás naposledy na vás samotném něco opravdu překvapilo?

Když jsem došel až k otázce číslo 54.

Ale teď vážně. Fakt, že Koller tenhle rozhovor dokončil, ve mně vzbuzuje respekt. Možná ho to nebaví, možná mě nemá rád, ale dává to. Což by na jeho místě spousta lidí neudělala.

55. Jak moc je těžké hrát na přání fanoušků dokola staré písničky na úkor těch nových?

Nehraji na úkor nových.

56. Co děláte, když je vám nejhůř?

Uklízím.

57. Kdy jste naposledy udělal něco, čeho jste litoval? 

Když jsem souhlasil s tímto rozhovorem.

58. Na jakou věc, kterou máte doma, se nejraději díváte? 

Telka.

59. Jakou nejvíc rock'n'rollovou věc jste v životě udělal? 

Papíry na helikoptéru.

60. Jakou knížku máte rozečtenou u postele? 

Drogy ve třetí říši.

jarvis_5a058925498e089685ece083.jpeg
Foto: David Turecký

61. Prosím doplňte větu: Instagram je pro mě…

… médium.

62. Sláva je pro mě…

… sláva.

63. Úspěch je pro mě…

… základní předpoklad.

64. Kdybych vám jako skupině, a teď je jedno, zda půjde o Lucii nebo vaši sólovou doprovodnou kapelu, řekl, že od zítřka nesmíte koncertovat ani vydávat desky, ale můžete se potkávat a hrát spolu ve zkušebně, vídali byste se dál?

Kdybys mi řekl, že od zejtra nesmím koncertovat a vydávat desky, tak bych tě poslal do … .

Dobře dobře, není důvod hned používat silná slova. Už jen dvě otázky a máme to za sebou… Ale vážně. Tahle odpověď říká o Kollerovi ve skutečnosti hodně. Hudba pro něj není jen zábava nebo práce, ale způsob vyjádření. Jehož podmínkou jsou právě koncerty a šíření nahrávek.

65. Co je podle vás smyslem života? 

Sranda.

66. Jaká je nejlepší věc, která se vám v životě povedla?

Synové.