Páteční odpoledne na konci října. Impozantní zámeček v Hollywood Hills, z jehož věže se naskýtá pohled na slavný nápis Hollywood, hostí party. Ne ledajakou. V centru dění nejsou ani modelky, kterých je ovšem všude kolem dost, ani oblečení, i když móda tu hraje zásadní roli, ale děti. Módní návrhář Jeremy Scott, který sám v Hollywood Hills bydlí, představuje novou kolekci pro Cybex, značku, která je pro rodiče ekvivalentem k iPhonu Steva Jobse nebo k nejluxusnějšímu autu. Značce, za níž stojí Čech Martin Poš. Ani ten na seznamu dnešních hostů nechybí, stejně jako modelka Devon Aokiová nebo Jaime Kingová. Ty tu však tentokrát figurují jen jako doprovod.

Nejedná se o žádnou nudnou prezentaci s nekonečnými proslovy, evidentně to jde i jinak. Děti v halloweenských kostýmech pobíhají od skákacího hradu ke stánku s kukuřicí, nechávají si malovat na obličej nebo se zaujetím pozorují mořské panny, jak si plavou v jezírku, a princezny s klauny, kteří tu jsou jen a jen pro jejich zábavu. Designéra, který si pozval i pár svých excentrických přátel, aby vytvořil na první pohled nesourodou společnost, dětský svět evidentně fascinuje. Víc než s rodiči, ať jsou sebevíc slavní, bohatí a důležití, tráví všechen čas s dětmi. S každým se pozdraví, hraje si. Na sobě má tričko, džínové šortky, na hlavě stříbrnou korunu a sluneční brýle, které až na pár letmých okamžiků nesundává. Není to tím, že by noc předtím trávil na některém z pověstných hollywoodských večírků. Po společné večeři šel, stejně jako my, brzo spát. Při jeho pracovním nasazení to snad ani jinak nejde. Jeden projekt, jedna role, jedna kolekce. To není nic pro něj. Ve hře má vždycky několik karet a další esa připravená v rukávu.

Křídla jsou pro mě ideálním symbolem. Lidé si do nich mohou interpretovat, co se jim zlíbí.

Zrodila se hvězda

Když chcete popsat Jeremyho Scotta, napadne vás spousta slov. Barevný, hravý, nepřehlédnutelný, bláznivý, geniální, nevkusný, vizionářský. Pro jedny šašek, pro druhé génius. Jedno je však zřejmé − Scott (42) je všechno, jen ne nudný. Rodák z Kansas City převzal žezlo po Jeanu Paulu Gaultierovi i Vivienne Westwoodové a stal se z něj nový enfant terrible módního světa. Upozornil na sebe už svou první kolekcí, se kterou debutoval v jednom pařížském baru v roce 1997. Byl to rok ve znamení všudypřítomného luxusního minimalismu. O to bouřlivější byla samotná módní scéna. Thierry Mugler představil haute couture kolekci inspirovanou Kafkovou Proměnou, John Galliano vládl u Diora, Alexander McQueen u Givenchyho, Stella McCartneyová nahradila Karla Lagerfelda v čele módního domu Chloé a Bernard Arnault oznámil, že novým kreativním ředitelem Louis Vuitton se stává Marc Jacobs. Do toho Jeremy rozvířil vody sofistikované jednoduchosti a popsal svou kolekci jako mix Blade Runnera, pytlů na odpadky a apokalypsy.

Z Prahy do celého světa

Firmu Cybex založil před 12 lety pražský rodák Martin Poš. Stačilo mu pár let na to, aby se z této značky stal "Rolls-Royce" mezi dětskými autosedačkami a kočárky. Jeho produkty získaly řadu prestižních cen včetně Red Dot Design Award a jen těžko byste hledali děti slavných, které se nevozí v Cybexu. Gisele Bündchenová, Gwen Stefaniová, Liv Tylerová, Anne Hathawayová, Rosamud Pikeová, Coco Rochaová či Josh Hartnett, to je jen krátký výčet celebrit, jež se nechaly v ulicích New Yorku, Los Angeles nebo Paříže vidět s kočárkem Cybex. Značka dnes patří do čínského holdingu GoodBaby International, světového lídra na trhu s dětským zbožím. Poš se stal spolumajitelem koncernu, jako executive director je zodpovědný za strategii a globální rozvoj.

Jeho neotřelý pohled na oblečení zaujal Sarah Andelmanovou, dceru Colette Roussauxové, která v témže roce otevřela butik Colette na Rue Saint-Honoré (20. prosince se jeho dveře zavřou, protože Colette jde do důchodu) a rozhodla se Scottovu kolekci vystavovat. Všiml si ho taky fotograf Mario Testino, redaktoři z francouzské Vogue a stylistka Isabella Blowová, která si Jeremyho vzala pod svá křídla. Následovala Björk a kostýmy pro světové turné. Módní kritička Cathy Horynová z The New York Times je označila za "jet set glamour" a Karl Lagerfeld prohlásil, že Jeremy je jediný návrhář, který by ho mohl nahradit v Chanel. Zrodila se nová hvězda, o níž mluvili všichni.

Když po pěti letech opustil vysněnou Paříž a odstěhoval se do Los Angeles, všichni se ptali proč. L. A. na počátku milénia nebylo zrovna cílovou destinací pro módní nadšence a designéry. Jeremy se zase ukázal být vizionářem. Nový domov mu otevřel dveře ke hvězdám. Začal navrhovat pro Madonnu, Lady Gaga, Rihannu, Katy Perryovou a rozjel spolupráci s velkými značkami, zatímco tvrdohlavě odmítal známé módní domy.

Paco Rabanne, Chloé, Versace, Emilio Pucci, ti všichni si vyslechli rezolutní ne od kluka, který rozdělil scénu na ty, kteří ho buď adorují, nebo naopak hlasitě nesnášejí. Scottovy důvody byly jasné. Odmítal se zařadit mezi návrháře, kteří putují od jedné značky ke druhé. "Dokud nenajdu toho správného partnera, nebudu se vázat," prohlásil v roce 2011 během své návštěvy v Praze, kam přijel představit svou kolekci adidas Originals.

Nasaďte si křídla

V této době už měl několikaletý kontrakt s francouzským výrobcem kabelek a cestovních tašek Longchamp, jež vyzdobil nanuky, růžovými telefonními sluchátky, růžemi, metály, postavičkami Flintstonových, barevnou klávesnicí, pilulkami, otiskem pneumatik nebo zlatou platební kartou. Adidas ho zase dostal do všech botníků nadšených sběratelů tenisek. Kultovním sportovním botám nasadil andělská křídla, a stvořil tak jeden z globálních bestsellerů 21. století. "Křídla jsou pro mě ideálním symbolem. Jsou optimistická, povznášející. Lidé si do nich mohou interpretovat, co se jim zlíbí. Mohou být symbolem létajícího ptáka, svobody, již zmíněného anděla nebo třeba reprezentovat lásku k řeckým sochám," říká Jeremy. Ke křídlům přibyly výrazné barevné potisky, netradiční materiály a také plyšové medvědí hlavičky.

Obchodní úspěch jeho kolekcí pro německý gigant povzbudil další značky, mimo jiné švýcarské Swatch, a Scott se od oblečení dostal i k navrhování hodinek. Jak jinak než superbarevných, nepřehlédnutelných, milovaných i kritizovaných a skvěle prodávaných. Blesky, leopardí vzory, psychedelické dvojité ciferníky, Jeremyho portrét v opulentním rámu a samozřejmě i ona slavná andělská křídla, jež se stala jeho druhým podpisem. Ta nasadil i v roce 2013 automobilu Smart. Zároveň už byl kreativním ředitelem italské módní značky Moschino. Značky, která se od 80. let profilovala jako rebelská, neustále v opozici vůči systému.

McDonald's, Barbie, Chanel

Zatímco Rossella Jardiniová, následovnice Franka Moschina, který zemřel v roce 1994 na AIDS, se loučila klasickou Moschino kolekcí, kde nechyběly jeptišky, italské vlajky a novinové potisky, Jeremy Scott všechno italské rázně smetl ze stolu a na milánském fashion weeku představil podzimní kolekci s McDonald's, postavičkou Spongebob a kostýmem Chanel. Způsobil hotové šílenství, zejména ve chvíli, kdy na pár dní byla trička, mikiny, kabelky a obaly na telefon ve tvaru hranolků v typickém červeném sáčku v exkluzivním on-line předprodeji. Vše se samozřejmě okamžitě vyprodalo a o pár měsíců později nastala druhá vlna nákupní horečky v buticích po celém světě. To samé následovalo i další sezonu, kdy si Jeremy vzal za svůj vzor další ikonu popkultury − panenku Barbie následovanou postavičkami Looney Tunes.

Vzal si na paškál i sociální sítě a jejich vliv na současné 2D vnímání a zkreslování reality. Z Instagramu sice nečerpá inspiraci jako jiní, ale i tak vtipně nastavil zrcadlo svou kolekcí "papírových panenek" s nereálně útlým pasem a nohama, které popírají všechny zákony fyziky. Ironií je, že Jeremyho kolekce ve chvíli, kdy první modelka vstoupí na přehlídkové molo, sociální sítě zcela zahlcují. To se ostatně stalo i v září tohoto roku, kdy jeho přehlídku zahájila Kaia Gerberová, dcera supermodelky Cindy Crawfordové, v kožené bundičce, tričku s duhovým poníkem, baletní sukýnce z bleděmodrého peří a síťovaných punčocháčích, aby se na konci show ukázala znovu, tentokrát jako kytice zabalená do hedvábného papíru s červenou stuhou.

Jako umělec musíte být silný a zároveň je potřeba si udržet jistou křehkost, jež je základem tvorby.

Jeremyho kreativita a vášeň pro navrhování, stejně jako nepopiratelný smysl pro humor a ironii, se zdá být na neustálém vzestupu. Pod hlavičkou Moschino chrlí jednu barevnější kolekci za druhou. Franco Moschino by byl rozhodně spokojený, kdyby viděl, jak Scott pokračuje v jeho odkazu, jak každá kolekce přináší otázky na závažná společenské témata, sice s nadsázkou, ale přesto s velkým důrazem. Ať už to je plagiátorství (pryč jsou ty doby, kdy se Chanel s Moschinem soudil!) nebo škodlivost kouření. Pod jeho kreativním vedením rostou i prodeje. Svůj podíl na tom mají rovněž vůně Toy ve tvaru plyšového medvídka a Fresh Couture, kterou namíchala ikona mezi parfuméry Alberto Morillas. Svým obalem vzbudila stejnou, ne-li větší diskusi než první Scottova módní kolekce. Proč? Flakon tohoto parfému vypadá jako sprej na čištění oken.

Vzešli jsme z popkultury

V mnohém je více než patrná paralela mezi návrhářem a Andym Warholem. Jeremy také pracuje s předměty každodenní spotřeby i kulturními ikonami a vdechuje jím nový život, dává nový rozměr. Ať už to jsou kabelky ve tvaru krabičky od cigaret nebo šaty výrazně připomínající obal od bonbonů. "Vytvářím věci, které bych rád viděl na světě a zkouším je přetvořit v realitu. Popkultura je součástí našich životů, nelze se jí vyhnout, jsme jejími produkty a součásti jedné velké továrny," říká Scott. Sezonu za sezonou jde s kůží na trh, i když mu je jasné, že ze sebe dělá snadný terč. "Být umělcem byla vždy velmi zranitelná pozice. Musíte být silný a zároveň si udržet jistou křehkost, jež je základem tvorby." Jeho přístup i pohled na svět funguje. Důkazem je i nejnovější kočárková kolekce pro Cybex. V pořadí třetí a s největší pravděpodobností nikoliv poslední. Spolupráce mezi Scottem a značkami nikdy nejsou jednorázové.

S Martinem Pošem, zakladatelem Cybexu, se potkali před pěti lety, ještě před tím, než se Scott stal globální celebritou. "Martin v Jeremym viděl obrovský potenciál," říká Philip Raum, viceprezident pro marketing holdingu GoodBaby International, pod který Cybex spadá. "Ohlas na každou z kolekcí je skvělý. Zákazníci jsou opravdu šťastní. Před pár lety se kočárky a dětské autosedačky kupovaly výhradně pro svou funkci, Cybex obecně tento pohled změnil. Dneska jde taky o design a styl."

Kočárkům a autosedačkám Scott nejprve nasadil svá charakteristická andělská křídla a dal původnímu, ryze minimalistickému designu zcela nový rozměr. Zábavný a hravý natolik, že mu propadla nejedna módní ikona a hollywoodská hvězda. V nejnovější kolekci, která v těchto dnech míří do obchodů, zcela opouští černý základ a víří svou oblíbenou barevnou paletu. Na růžový a bledě modrý podklad ke křídlům přimaloval cherubíny. Ale nebyl by to on, aby zůstal u obyčejně vyobrazených baculatých andílků. Ti od Scotta mají tenisky, kšiltovky, na krku zlaté řetězy a v rukou místo harfy drží symbol dolaru. Pohrává si archetypem zobrazování andělů i dětí samotných. S humorem a nadsázkou. Jinak. Je to přece Jeremy Scott, poslední rebel. Trochu Bart Simpson módního světa. Kluk, kterého byste nejradši uškrtili, ale jeho rošťárny vás pořád baví sledovat a netrpělivě čekáte, co dalšího, ještě bláznivějšího vyvede příště.