Nedávno jsem absolvoval poučnou diskusi o oblékání, včetně dnes tak populárního tématu šití "na míru". Většina přítomných se v minulosti rozhodla pořídit si garderobu jinak než prostou návštěvou značkového obchodu a výběrem nabízeného sortimentu z ramínek a regálů. Pánové proto podle svého vyjádření disponovali pestrými zkušenostmi s různými verzemi a úrovní české interpretace "made to measure" a "bespoke".

Z našeho rozhovoru vyplynulo, že bez ohledu na množství dostupných informací je pro muže toužící po osobitém šatníku stále poněkud komplikované zorientovat se v nabízených formách šití individualizovaných oděvů. Navíc marketing je mocný nástroj a webové prezentace jsou mnohdy v rozporu s realitou. Jak jsme si v průběhu onoho večera vysvětlili, nikdo z diskutujících, navzdory svému původnímu přesvědčení, neokusil zakázkovou krejčovinu.

"Made to measure" ve všech svých obměnách bezesporu představuje časově i cenově atraktivní variantu odívání na míru. Je nicméně důležité správně porozumět základnímu principu této tvorby produktů, kterým je přizpůsobování tělesných rozměrů do konfekčních standardů. Prostřednictvím méně či více propracovaného systému umožňuje obvykle u jednotlivých typů oděvů volbu základního materiálu, předvolbu z typizovaných stylových prvků, jakými jsou například siluety, tvary límců, přepnutí, manžet, klop, kapes, rozparků. Dále lze vybírat z různých druhů podšívek, monogramů, knoflíků a dalších drobných detailů.

Zdálo by se, že tyto atributy maximálně naplňují představu individuální tvorby. Jenomže každý druh optimalizace skýtá jistá úskalí. Podstatou odívání na míru je v konečném důsledku to, jak košile, sako či kalhoty padnou, jak dlouho zachovají tvar. S tím úzce souvisí, podle čeho a jak byly zhotoveny. Firmy, které nabízejí oblékání a oděvy na míru, nejsou až na vzácné výjimky výrobními společnostmi. Klientské objednávky jsou zhotoveny nezávislými výrobními kapacitami ve vzdálených destinacích na základě předem stanovených kritérií spolupráce. Typizovaný produkt je v rámci ekonomických možností co nejvíce přizpůsobený konkrétním požadavkům daného zákazníka a sešitý za užití příprav a technologických postupů poplatných sériové výrobě. Což má své limity.

Čím se tedy odlišuje skutečná zakázková krejčovina od "made to measure"? Je vrcholnou formou oblékání na míru. Poskytuje maximální individualizaci. Oděvy, veškeré jejich detaily a konstrukční prvky jsou vytvářeny ručně, na základě přání budoucího uživatele, jenž je nedílnou součástí tohoto veskrze kreativního procesu. Předlohou je unikátní lidské tělo. K tvorbě jsou užívány nejlepší materiály a přípravy. Klíčovou roli sehrává vztah klienta a krejčího. Perfektní vzhled a řemeslné provedení jsou samozřejmostí.

Pokaždé se mi v této souvislosti vybaví slova strýce Henryho z filmu Dobrý ročník: "Once you find a good tailor, you must never give his name away − not even under the threat of body harm."

Autor obléká významné muže v Evropě i v Severní Americe.