Dne 16. března 1815 žalobce španělské inkvizice Zorrilla de Velasco nařídil vyslechnout devětašedesátiletého malíře Franciska Goyu kvůli dvěma obrazům, které zachycovaly provokativně ležící ženu − jednou oblečenou a podruhé svlečenou. Umělec měl potvrdit, že je autorem těchto obscénních maleb, a vysvětlit, z jakých popudů je vytvořil a na čí objednávku.

Obrazy, o něž se španělská inkvizice zajímala, dnes nazýváme Nahá maja a Oblečená maja. Maja − doslova to znamená kráska − bylo ve Španělsku označení pro svobodomyslnou dívku. A přesně taková se stala jedním z vznětlivých symbolů společnosti tehdy ještě velmi nesměle přešlapující na prahu osvícenství.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé

Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.