Rachid Naas se ve světě módy a fotografie pohybuje již téměř dvacet let v rolích produkčního, nákupčího, kurátora a specialisty na vizuální komunikaci. Mezi jeho klienty patří například značky Calvin Klein, Nike japonské tenisky Onitsuka Tiger či magazín Wallpaper. Naas také spolupracuje s nizozemskou uměleckou akademií ArtEZ, je členem odborné komise amsterodamského módního týdne i spoluzakladatelem Nizozemské módní rady. S PROČ NE?! si během Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku (MBPFW) povídal o tom, jak rozhýbat trh s autorskou módou i o tom, jestli jednou bude oblečení navrhovat umělá inteligence.

Jednou z vašich nejoblíbenějších přehlídek byla ta od Jana Černého. Co vás na něm tak zaujalo?

Jana je těžké si nezamilovat. Je neuvěřitelně pracovitý, dobře se s ním spolupracuje a je ohromně vděčný za úspěch, který teď sklízí. Navíc jsem jeho práci znal již z dřívějška - svou kolekci prezentoval na týdnu módy v Amsterodamu, kde jsem jeho show produkoval a dělal mu casting.

Jaká jsou vaše doporučení pro mladé české návrháře jako je Jan Černý, aby uspěli v módním světě?

S návrháři jsme měli během fashion weeku několik příležitostí o tom mluvit. Uvědomují si, jak obtížný módní byznys v současnosti je a jak velké riziko představuje založení vlastní značky, přestože zájem o autorskou módu ve vaší zemi stoupá. Myslím si, že je zásadní, aby mladí návrháři nejprve vyjeli do zahraničí a vyzkoušeli si pracovat pro velkou značku. Uvidí, jak to funguje jinde a začnou si tvořit svou vlastní síť kontaktů. Pak se můžou vrátit domů a zkušenosti zúročit. Řada škol své studenty vysílá na stáže, ale ty jsou dle mého názoru příliš krátké. Jen několik měsíců nestačí. Možná pokud jste na stáži u nějaké malé značky, kde si můžete sáhnout na více věcí, ale u velkých značek jsou desítky stážistů a trvá tak déle než se dostanete k něčemu pořádnému.