Být youtuberem byla svého času téměř nadávka. Rodiče upadali do mdlob, co že to jejich děti vlastně sledují, aby své ratolesti vzápětí posílali na speciální tábory pro budoucí hvězdy internetu a kupovali knihy s návody, jak získat milion followerů. Povolání youtubera ale již také dávno neznamená, že vytváříte videa o tom, jak jíte pizzu s plastelínou. O těch nejúspěšnějších se natáčejí filmy a dokumenty, dostávají se do výběru magazínu Forbes 30 pod 30, přednášejí o svém podnikání a vydávají knihy. Vznikl tu nový druh zábavy, svérázný showbyznys se svými vlastními pravidly, zavedenou elitou i dravými aspiranty, který pro člověka nad třicet let představuje neprobádaný labyrint.

Podle loňského průzkumu agentur PR.Konektor a NMS Market Research, který proběhl ve spolupráci se společností Scio, sledují youtubery v současnosti v České republice tři čtvrtiny lidí mezi patnácti a pětadvaceti lety. Obliba youtuberů u mladé generace diváků má několik příčin. "Vždycky jsem se snažil nebát se být sám sebou," říká Martin Carev, jehož kanál Jmenuju se Martin odebírá přes půl milionu lidí a video Kdyby písničky byly v realitě se stalo druhým nejúspěšnějším českým videem loňského roku. "Lidé mají rádi skutečnost a to, co vidí, jsem já. Postupem času jsem se pro ně stal takovým kamarádem přes obrazovku," dodává jeden z nejznámějších českých influencerů, kterého k tvorbě ponoukl kamarádův úspěch. "Chlubil se, že má tisíc odběratelů. Řekl jsem si, že když to zvládl on, tak já taky." V patnácti natočil své první video s vybavením koupeným od rodičů. Teď, o čtyři roky později, se díky YouTube plně osamostatnil, a když má vyjmenovat všechny značky, s nimiž spolupracoval, je jich tolik, že si na všechny už ani nedokáže vzpomenout.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé

Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.