Je to zvláštní, protože celou dobu jsem byla vlastně na druhé straně. Snažila jsem se obnovit zájem zákazníků o nové produkty. To jsem dělala celých těch 33 let, než jsem v roce 2003 svou agenturu prodala," říká Dominique Peclers, jejíž jméno možná není všeobecně známé, ale jejíž práce měla na tvář módního světa nezanedbatelný vliv.

Agenturu Peclers Paris založila v roce 1970, kdy výrobci potřebovali vodítko k tomu, aby lépe dokázali ke svým produktům přilákat zákazníky. Tým stylistů a designérů skenoval aktuální tendence, svět umění i náladu ve společnosti a snažil se z nich vyvodit, kam svět módy, kosmetiky i užitného designu směřuje. Stala se z ní globální společnost s patnácti pobočkami od USA až po Jižní Koreu. V roce 2003 svou agenturu prodala a odešla do penze. Ani v důchodu si ale Dominique Peclers "nedala pokoj" a rozjela další projekt. 

Tentokrát jí učarovala fair trade móda. Seznámila se s Adrianou Marinou, která hledala obchodní příležitosti pro svou malou značku prodávající výrobky z těch nejlepších vln z Jižní Ameriky. Společně tak vystavěly značku Animaná, jež již deset let vyrábí a prodává svetry, deky a plédy z vlny, alpaky či vikuni. 

"Na začátku měla Animaná ten samý problém jako řada jiných fairtradových značek. Design výrobků byl buď poplatný vkusu turistů nebo několika lokálních odběratelů. S takovým výrobkem ale na západním trhu neuspějete," vysvětlila Peclers, která i ve svých 85 letech, s šik krátkým stříbrným sestřihem a oděná v béžové parce působila velmi elegantním dojmem.

Jen pro vyvolené

Zatímco design výrobku můžete upravit, jeho cenu podle pravidel fair trade snížit nemůžete. "Problém dnešního textilního průmyslu je takový, že lidé neznají skutečnou cenu výrobků, které si kupují. Vidí, že nakoupili levně, ale nedomýšlí důsledky takových nákupů - ať už na život dělníků, nebo na životní prostředí," řekla na setkání s novináři při příležitosti zahájení festivalu Slou Days, který poběží až do 17. června a představí 50 českých i zahraničních značek.

"Férová móda proto nikdy nemůže být levná. Musíte řádně zaplatit všechny dodavatele i výrobce. Je mi samozřejmě jasné, že pro spoustu lidí, kteří mají omezené prostředky, je takový produkt stále luxusní," dodala. Ceny výrobků její značky se šplhají do stovek eur. Podle ní je situace stejná jako s jídlem. Ve skutečnosti si jen malé procento lidí může dovolit nakupovat biopotraviny a většina dá raději přednost nízké ceně.

Podle Peclers se ale i komerční móda může vyrábět rozumně a s ohledem na vynaložené zdroje. "Je například mnohem jednodušší i šetrnější nechat ušít jeden střih kalhot a vyrobit ho v deseti barvách než mít deset různých střihů lišících se jen v detailech. To je i cesta, kterou jsem našim klientům vždy doporučovala," podotkla.

Podle ní tak udržitelná a fair trade móda bude vždy hrát jen vedlejší roli. Luxusní značky zatím stále vnímají vstup do takového odvětví jako rizikové. "Poptávka po takovém zboží se ale bude postupně zvyšovat. Lidé se bojí, co se stane s jejich životním prostředím, jejich zdravím. A strach je otcem moudrosti."