Tužka na pověstně husté obočí, rtěnka, barevná a nápaditá garderoba, ale i dřevěná prostetická noha. Osobní předměty mexické malířky Fridy Kahlo je vůbec poprvé možné vidět mimo její rodnou zemi. Až do 4. listopadu jsou k vidění v rozsáhlé výstavě Frida Kahlo: Making Her Self Up londýnského Victoria & Albert Museum. Nabízí tak mimořádně intimní pohled do života talentované umělkyně s pohnutým osudem a celoživotně nalomeným zdravím.

"Díky výstavě můžeme vidět Fridu jako živou bytost, jako ženu. Poprvé jsem se s ní setkala, když jsem se probírala archivem, a objevila jsem osobnost, která milovala parfémy, ráda se oblékala a nenechala se omezovat svými tělesnými postiženími," řekla agentuře Reuters spolukurátorka výstavy Circe Henestrosaová.

Výstavu doplňují i slavné autoportréty malířky, na kterých se často ztvárňovala ve svých oblíbených oděvech. "Chtěli jsme upozornit na vztah mezi jejími malbami a jejím šatníkem, který byl plný tradičních mexických šatů," dodala.

Poklady z Modrého domu

Frida Kahlo, vlastním jménem Magdalena Carmen Frida Kahlo y Calderón, celý život bojovala se zdravím. Překonala dětskou obrnu, v osmnácti letech ale při havárii autobusu utrpěla těžké zlomeniny pánve a páteře, které ji na rok a půl upoutaly na lůžko a do budoucna odkázaly na nošení korzetů, které si Kahlo sama pomalovávala. Celý život trpěla prudkými bolestmi a malování se pro ni stalo určitou formou terapie. K tomu se přidávaly problémy s prodělanými potraty, ke sklonku života navíc přišla o pravou nohu. Zemřela v 47 letech.

Právě její neustálý boj se zdravím i bouřlivý vztah s malířem Diegem Riverou se staly ústředními motivy jejího díla. Angažovala se ale i politicky, byla stoupenkyní komunistického režimu i propagátorkou ženského hnutí.

Většina z 200 vystavených exponátů pochází z "Modrého domu", ve kterém s Riverou bydlela a který po její smrti sloužil jako muzeum její tvorby. Část z nich byla přitom objevena až v roce 2004, tedy přesně padesát let po umělčině úmrtí.