Ivan Král je jedním z nejvíce nedoceněných rockových umělců v České republice. Obecně jej lidé mají za "toho, co hrál s Patti Smith a Iggym Popem", případně za "toho, co prorazil v USA". Pokud jste zběhlejší v hudbě, pravděpodobně pak máte Krále zafixovaného jako "toho, co produkoval desky skupiny Lucie a dalších velkých kapel" primárně na přelomu milénia, kdy jeho hvězda v Čechách svítila nejjasněji. Lidé, kteří nemají žádné hudební povědomí, pak mají Krále hozeného někde ve škatulce "Češi, co prorazili v cizině". Všechno to je nepochybně pravda, ale zároveň je to hrozně nefér. Sedmdesátiletý Král je totiž především velice zajímavý hudebník, skladatel a člověk. Je jemný, přemýšlivý, zároveň však dokázal zažít největší rock'n'rollové excesy vedle Iggyho Popa. Král je momentálně v USA, kde se připravuje na svoji podzimní šňůru po České republice. Své odpovědi na 66 otázek namluvil a poslal jako zvukový soubor, čímž zůstala zachována autenticita odpovědí.

Systém je jasný. 66 otázek připravených na tělo pro každého zpovídaného. Ten by měl odpovídat bez velké přípravy, odpověď může odmítnout nebo říci nevím. Nicméně 66 otázek bude vždy položeno.

1. Jak se máte?

Mám se bezvadně. A těším se na hraní.

2. Jaká hudba zní v nebi ve výtahu?

No až budu umírat, tak ji snad uslyším.

3. Když se podíváte za svojí hudební kariérou, kdy byl ten moment, kdy jste s ní chtěl seknout?

Hlavně v osmdesátých letech, to byl takový pustý čas, žádné nové zvuky. Trendy v populární hudbě mi tehdy nepřinášely vůbec žádnou inspiraci.

Osmdesátá léta přinesla nástup elektronické hudby, ať už hip hopu, nebo synthpopu. Což rockera Krále muselo skutečně neuvěřitelně deptat. Během osmdesátých let Král téměř přestal hrát a soustředil se pouze na produkování alb.

4. Zažil jste New York v jeho slavném "grim období" sedmdesátých let. Co bylo na životě v tehdejším New Yorku nejtěžší, na co jste si musel dávat pozor?

No, musel jsem si dávat pozor na krádeže a násilí v takových těch drsnějších oblastech. Chodilo se kolem narkomanů na ulici. Ale byly to zároveň taky skvělý časy.

A když už se to takhle sešlo − sedmdesátá léta byla naopak pro jeho kariéru klíčová. Hudební scéna v New Yorku, kde tehdy žil, doslova kvetla vším od Warhola a Bowieho až po punk a to vše na pozadí města, které se tehdy propadlo do spirály násilí a chudoby.

5. Jaká je vaše nejhezčí vzpomínka z dětství?

Když odpočívám po obědě s mámou a povídáme si. A druhá je, když jsem viděl svoje rodiče rozesmáté.

6. Na místo v kapele Patti Smith jste skládal konkurz − jak takové konkurzy probíhaly a kolik jich hudebník vašeho formátu musel absolvovat?

Tam musela přijít snad stovka kytaristů. A jediné, co jsem na tom konkurzu dělal, bylo, že jsem hrál tři akordy pořád dokola.

7. Jak důležitá pro vás jako hudebníka byla image?

Image je podle mě důležitá pro fanouška, ne pro hudebníka.

Pro mnoho lidí mé generace byl Král po svém návratu do České republiky v devadesátých letech ztělesněním pravého rockera. Křivák, černé džíny, "prosekaný" obličej dávající jasně najevo, že jeho majitel něco prožil. Král nicméně potřebu rockové image zjevně vůbec nevnímá.

8. Kdy jste měl poprvé v kariéře dojem, že jste uspěl?

Když jsem viděl album Horses v obchodě a mluvil jsem s chlapíkem, který si album kupoval a platil za něj. To byl zlom. Byl jsem tehdy strašně nadšený, že někdo zaplatí za mou hudbu…

Horses, album Patti Smith z roku 1975, na kterém Král hrál na kytaru a baskytaru a na kterém spolusložil dvě písničky.

9. Je nějaká skladba, která je tak dobře napsaná, že autorovi závidíte, že jste ji nenapsal vy?

Ano. Je to nádherná píseň od Louise Armstronga What a Wonderful World. Nadčasová, optimistická skladba plná naděje. Která je podle mě velmi vzácná.

10. Dokážete si vzpomenout na moment, ve kterém jste si uvědomil, že období mladosti a excesů už máte definitivně za sebou?

Splácení hypotéky na dům. Ale nebyl jsem vyděšený nebo tak. Naopak jsem to bral tehdy tak, že je třeba dostat se do reálnosti. A to ihned.

Skvělý moment. Pro většinu lidí je hypotéka strašák, Král ji naopak uvítal jako symbol toho, že začíná jeho nové životní období.

11. Jakou nejbizarnější příhodu s groupies jste během své kariéry zažil?

(Smích) To si musíte představit sám. Ale pomůžu vám − zahrnovalo to dívky, vodní balonky, psí obojky, pásky a samozřejmě Iggyho.

Při téhle otázce se Král i po těch letech upřímně rozesmál.

12. Jak se podle vás změnil New York za dobu, kdy v něm jste?

No, od sedmdesátých let se New York stal především velmi drahým městem.

13. Říká se, že člověk přestane aktivně vyhledávat novou hudbu někdy po třicítce, kdy na něj zároveň přestane hudba působit jako jedno z hlavních médií. Souhlasíte?

To záleží na konkrétních lidech. Ale možná je to špatná otázka pro hudebníka. Já znám spoustu kolegů hudebníků, kteří jsou neustále naprostí hudební fanatici a zajímají se o nové věci, i když je jim dávno přes čtyřicet.

14. Jaký byl váš největší rock'n'rollový exces?

Iggy v období jeho vrcholné divokosti. To bylo něco. Obvykle jsem to byl já, kdo se nás snažil držet v nějakých mezích, ale někdy už to bylo tak směšné, že jsem se připojil.

Zde už Král žádnou svoji historku nepřipojil. Škoda.

15. Co podle vás odlišuje hit od běžné skladby?

Hit je skladba, kterou si okamžitě zpíváte nebo je ve vaší mysli ještě o dlouhé hodiny později.

16. Za jakou věc v životě jste utratil nejvíc peněz?

Kondominium v Seattlu.

jarvis_5b969246498eeeee3e9b4e63.jpeg
Hudebník Ivan Král
Foto: Roman Černý

17. Vedle koho byste chtěl sedět během letu z New Yorku do Prahy?

Strašně rád bych seděl vedle Františka Drtikola.

Troufám si tvrdit, že Králův dialog s Drtikolem, známým prvorepublikovým avantgardním fotografem a mystikem, by se týkal nejen umění, ale třeba i buddhismu.

18. Na jaký hudební nástroj byste chtěl hrát, ale nejde vám to?

Snažil jsem se hrát na cello. Ale neumím to.

19. Jaká je nejlepší hudební skladba minulého století?

Mně se moc líbila Maria od Leonarda Bernsteina, která je ve West Side Story. Nebo Satisfaction od Rolling Stones.

20. Kdy vás naposled nějaká skladba rozesmála?

Kapela Beastie Boys a jejich You Gotta Fight For Your Right To Party. Neboli Musíš bojovat za své právo na večírek… (smích)

První hit Beastie Boys z jejich alba Licenced to Ill vyšel v roce 1986 a šlo o juvenilní odpověď na tehdejší nástup hip hopu. A pak že v osmdesátých letech Krále nic neinspirovalo.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Proč se Ivan Král vrátil z USA?
  • Jakých pět alb by si vzal na pustý ostrov?
  • A jaký nejlepší mejdan v životě zažil?
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.