Podzim se rozjel naplno. Za okny je zataženo, deštivo, listy stromů hrají barvami a ranní teploty šplhají lehce nad bod mrazu. Pochmurná krajina za oknem automobilu, ve kterém míříme na úplný sever země do Šluknovského výběžku, rychle ubíhá. Vjíždíme do dvoutisícového města Mikulášovice a míjíme bránu, vedle níž je zavěšena zvětšenina nože rybičky. Jsme na místě, kde jsou na jejich výrobu experty. Právě tady, v továrně Mikov, se rybička vyrábí už desítky let.

Před studeným říjnovým ránem se ukrýváme do vyhřáté kanceláře Karla Ježka, ředitele společnosti. Na stole před ním leží rybiček hned několik, jedna se však mezi nimi vyjímá. Na rozdíl od ostatních není nijak výrazně zdobená, její kouzlo naopak vězí v jednoduchosti, čistém designu a eleganci. Nejvýraznějším prvkem je zlaté očko. "Jsem z ní nadšený," říká Ježek, kterému už rukama prošlo rybiček nepočítaně.

Tahle je odlišná především svým příběhem. Je to rybička pro dobrou věc − a za jejím vznikem přitom stála obyčejná kávová kapsle. Projekt iniciovala švýcarská společnost Nespresso, která už řadu let řeší stejný problém. Pro balení kávy používá hliníkové kapsle, které sice výborně chrání namletá zrna před vnějšími vlivy a zaručují plnou kvalitu a trvanlivost, s jejich rostoucí spotřebou se ale zvyšuje i množství odpadu. Kapsle jsou stoprocentně recyklovatelné, ovšem aby se daly zrecyklovat, musí je zákazníci vrátit zpátky do Nespressa. "Naše cíle jsou vysoké, nedokážeme jich však dosáhnout bez spolupráce a zapojení našich zákazníků," vysvětluje Andrea Petrová, marketingová manažerka Nespressa pro Česko a Slovensko.

Rybička vyrobená z kávových kapslí.
Foto: Nespresso

Proto i oni přemítali, jak na potřebu recyklace upozornit. První pokus představili před rokem: z použitých kapslí nechali vyrobit jízdní kolo od české firmy Festka. Produkt to byl hezký a obdivovaný, ovšem nehodil se pro každého. "Dostali jsme zpětnou vazbu, že bychom měli uvažovat o předmětu, který je obecně dostupnější. A tak jsme přemýšleli, co je pro Česko typického," vzpomíná Petrová.

Tehdy se zrodil nápad na rybičku. Ikonický český výrobek, který znají děti i dospělí. A nebylo pochyb o tom, kdo ho dokáže udělat nejlépe.

Limitovaná edice

"Poslední měsíce to byl blázinec," uleví si Ježek. Ale s výsledkem je prý více než spokojený. V lednu ho zástupci Nespressa pozvali do Prahy a představili mu svůj návrh − vyrobit limitovanou edici rybiček z použitých hliníkových kapslí. "Jdeme do toho," souhlasil tehdy nadšeně. Tahle nabídka se mu ideálně trefila do plánů. Nechce vést firmu cestou masové výroby, spíš se touží soustřeďovat na originální výrobky a omezené série. Jenže optimismus záhy vystřídaly pochybnosti. Stihneme nůž vyrobit v nejlepší kvalitě? Vždyť běžně trvá vývoj nového kousku rok i déle a nyní na něj Mikov dostal jen pár měsíců.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Jak složité bylo vyrobit nůž z kapslí?
  • Jak to vypadá v továrně Mikov?
  • Jak se daří v recyklování kapslí?
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.