Letošní ročník mistrovství světa vozů formule 1 míří pozvolna do finále. Zbývají čtyři závody, které definitivně určí vítěze – a hned vzápětí se týmy začnou chystat na další rok. Sníte o tom, že byste si jednu stáj pořídili taky? Pak si připravte pořádnou zásobu peněz.

Za co se utrácí

Stáj formule 1 je obrovský kolos – a aby úspěšně fungoval, je zapotřebí astronomických částek. Tým ze středu startovního roštu spolkne za jedinou sezonu zhruba pět miliard korun.

Investovat je potřeba do několika základních pilířů. Vývoj, produkce, logistika, mzdy... A samozřejmě pilot. Můžete vložit peníze do zdatného závodníka, nebo sáhnout po takzvaném platícím jezdci, který není sice tak talentovaný, nicméně v zádech má bohatého sponzora. Peníze získané najmutím takového jezdce mohou pomoci k rychlejšímu vozu, který vynahradí pilotovy nedostatky.

Nejdražší komponenty

Nezapomínejte, že v garáži nejsou jen dva monoposty pro dva jezdce. Připraveny musí být komponenty na celé další dva vozy. Na kolik vyjdou? (částky jsou orientační, liší se tým od týmu)

Motor, neboli hybridní jednotka
200 milionů korun
Šasi (monokok)
15 milionů korun
Přední křídlo a nos
3,8 milionů korun
DRS systém
1,8 milionu korun
Volant
1,1 milionu korun
Palivová nádrž
2,5 milionů korun
Hydraulika
3,7 milionů korun
Převodovka
11 milionů korun
Chladící systém
3,6 milionů korun

Opravdu dobrý pilot může přijít až na půl miliardy ročně. A samozřejmě nepůjde o jediného člena personálu; mzdy odkrojí vůbec největší kus rozpočtového koláče, klidně miliardu korun. Takové Ferrari mělo v loňské sezoně 960 zaměstnanců, nejvíce ze všech týmů.

Další obrovskou položkou je logistika. Týmy se přemisťují jen v několika málo dnech a mnohdy z kontinentu na kontinent. Pokud to terén dovolí, převáží se technika nákladními vozy. Každý vůz má tři řidiče a zastavuje pouze na doplnění paliva. Kromě náhradních dílů a techniky se přemisťuje i zázemí, kterému se říká „motorhome“. Obsahuje kanceláře, bary, restauraci a plně vybavenou kuchyň.

V případě, že týmy necestují po Evropě, se používají letadla nebo lodě. Zaměstnanci se přepravují letadly. Mnohdy je překážkou časový posun, který výrazně zkracuje dobu, za kterou lze vybavení přepravit. Načasování je tedy naprosto klíčové. Balení startuje v den závodu. Začíná se drobnostmi, hlavní operace vypukne 15 minut před skončením závodu. Tyto provozní náklady stojí miliardu ročně.

Klíčovou součástí provozu týmu je také vývoj, který se nesmí nikdy zastavit. Právě ten rozhoduje o cenných vteřinách, o které ve formuli jde. Nejenže je potřeba vůz zdokonalovat, zároveň je nutné držet krok s každoroční obměnou pravidel týkající se technických parametrů. Vývoj ročně stojí průměrně 1,2 miliardy korun. Vozy pak vyjdou na něco málo přes miliardu.

Nicméně v této branži funguje především vášeň. Leckterý majitel stáje řekne, že by raději nevydělal vůbec nic a umisťoval se na předních příčkách, než aby měl návratnost a vozy uprostřed startovního pole.

Jak na formuli vydělat

Nebojte, vlastnictví týmu nejsou jen obří výdaje. Stáje mají také velké příjmy, které se logicky odvíjejí od jejich úspěšnosti.

Mezi týmy je děleno zhruba 68 procent příjmů formule 1, která profituje především z komerčních práv. Týmům se peníze nedávají najednou, nýbrž prostřednictvím devíti měsíčních splátek. Tento cyklus začíná na jaře a končí na konci roku. Celkem si Ferrari v loňské sezoně takto přišlo na 4 miliardy korun, Mercedes dostal 3,8 miliardy korun.

Týmy nedostávají jen peníze za výsledky a účast, přicházejí i různé bonusy. Uděluje se například bonus za tzv. ‘Long Standing Team’ (LST), což je, jak název napovídá, odměna za nejdelší působení ve formuli. Z toho vyplývá, že Ferrari (na trati od roku 1948) dostane touto formou pokaždé nejvíce peněz. LST bonus činil v roce 2017 půldruhé miliardy korun.

Další možnost, jak přijít k nemalým penězům, představuje rozprodání karoserie sponzorům. Jejich loga mohou přijít na boky vozu, zadní křídla nebo sání motoru. Za každou zmíněnou plochu týmy vydělají zhruba půl miliardy korun.

Pro představu: rozpočet Mercedesu byl pro letošní sezonu 11,6 miliardy korun, u Ferrari 11,1 miliardy, Red Bull operuje s “pouhými” 9 miliardami. Brzy ale může přijít velká změna. Už pro následující sezonu se uvažuje o zavedení rozpočtového stropu, který by podle předběžných informací měl být 3,87 miliardy korun.

Tak co, pořád vás ještě touha vlastnit tým formule 1 neopustila?