Představte si, že se snažíte najít letenky ze Šanghaje do Prahy. Možná budete hledat nejrychlejší variantu, možná nejlevnější, případně tu nejpohodlnější. Lukáš Codr by při takovém hledání ale postupoval úplně jinak. "Aviation geek letí nejdřív první třídou do Singapuru, tam se zapojí do oslav otevření nové linky do Düsseldorfu a po projetí vodní slavobránou z hasičských stříkaček v Německu přesedne do starého rozhrkaného vrtuláku ČSA na poslední přeskok do Prahy," popisuje filozofii, kterou se řídí on a jemu podobní nadšenci.

Čtyřicetiletý herní vývojář, který žije v čínském městě Čcheng-tu, této zálibě propadl: dle svého deníku absolvoval přes 600 letů, ve vzduchu strávil celkem 2300 hodin a má nalétáno 1,8 milionu kilometrů. A zážitky? Ty ani vyčíslit nelze.

Do jiného světa

Přelet nad KLDR

Severokorejské státní aerolinky Air Koryo uspořádaly k výročí 60 let od zahájení provozu speciální zájezd pro letecké nadšence, kteří měli jedinečnou šanci prohlédnout si dříve nedostupná místa a vyzkoušet létání ve starých strojích ze sovětské éry. Takhle vypadal program výletu, jak ho zaznamenal Lukáš Codr.

Den 1
Přelet z Pekingu do Pchjongjangu na palubě relativně moderního Tupolevu Tu-204. Jako občerstvení se podával legendární severokorejský hamburger (je studený a nepřirozeně placatý, obsahuje plátek sýra, list salátu a trochu zelí, blíže nespecifikovanou placku masa, hnědou omáčku a je prakticky bez chuti) a zábavu na palubních monitorech obstarávalo vystoupení pěveckých hvězd na počest severokorejské armády. Bezpečnostní prohlídka při vstupu do země byla spíš symbolická, celníci ani nekontrolovali paměťové karty fotoaparátů.

Den 2
Obligátní návštěva demilitarizované zóny na hranici s Jižní Koreou, která patří ke všem zájezdům do KLDR. Oběd ve městě Kaesong s volitelným speciálním chodem v podobě pikantní polévky boshintang připravené z psího masa. Večer slavnostní recepce k oslavě výročí aerolinek s hudebním a tanečním vystoupením umělkyň v uniformách letušek.

Den 3
Výlet Iljušinem Il-62, který svého času měly ve své flotile coby dálkový stroj i ČSA, do městečka Samjiyon nedaleko hranic s Čínou. Po fotozastávce na vojenském letišti transfer autobusy na vrchol posvátné sopky Paekdu-san, kde se podle legendy narodil "prostřední" vůdce KLDR, Kim Čong-il. Rychlý návrat zpět na letiště. Muselo se totiž odletět ještě za světla, jelikož přistávací dráha není osvětlená.

Den 4
Ranní jízda metrem v Pchjongjangu a návštěva muzea Korejské války, včetně americké špionážní lodi USS Pueblo. V poledne přesun Tupolevem Tu-134 do městečka Sondok, návštěva továrny na hnojiva v Hamhungu a ubytování v pětihvězdičkovém plážovém resortu pod neoficiální hlavičkou Sheratonu.

Den 5
Přelet vrtulovým Antonovem An-22 zpět do Pchjongjangu, odtud pak autobusem do vesnice Hyangsan, kde je muzeum darů pro severokorejské vůdce od světových státníků. Po obědě transfer na improvizovaný heliport uprostřed rušné silnice, nástup do dvojice vládních vrtulníků Mi-18 v salonní úpravě a návrat na letiště v Pchjongjangu.

Den 6
Odlet v obstarožním vrtulovém čtyřmotoráku Iljušin Il-18 na zbrusu nové letiště Wonsan Kalma, kde již čekaly televizní štáby, aby přivítaly vůbec první komerční let na nové letiště a zaznamenaly užaslé reakce zahraničních hostů z moderní infrastruktury. Opalování na přistávací ploše při čekání na zbytek flotily Air Koryo s dalšími turisty, následně přesun do pětihvězdičkového střediska zimních sportů Masikryong, které vypadá jako luxusnější verze Špindlerova Mlýna.

Den 7
Návrat v Il-18 zpět do Pchjongjangu, krátká návštěva severokorejské verze výstavy Země živitelka a "vyhlídkový let" kolem hlavního města na palubě obřího vojenského nákladního tryskáče Iljušin Il-76. Sezení na lavicích, ohromný rámus a žádná okna – zlatý hřeb výpravy a jeden z nejsilnějších zážitků vůbec pro leteckého nadšence. Večer recepce na rozloučenou a přípravy na ranní odlet zpět do Číny.

Cestování je přitom "pouze" Codrovým koníčkem. Ač má populární kanál na YouTube (jmenuje se cocik a má přes 10 tisíc odběratelů) a pořad na Mall.tv, svá videa nijak nemonetizuje. Nechce si prý kazit zálibu tím, že z ní vytvoří povinnost. Čímž se nabízí otázka: Jak může něco takového při práci stíhat? Inu, paradoxně právě Codrova profese a čínské bydliště jsou klíčem k tomu, aby mohl své cesty podnikat.

Dříve se živil psaním o videohrách, poté je začal sám vytvářet − v českém studiu 2K Czech (původně Illusion Softworks). Táhlo ho to ale do ciziny, a tak využil toho, že jeho tehdejší zaměstnavatel měl pobočky po celém světě, a požádal o přeložení do té šanghajské. V roce 2008 se dočkal. "Odstěhoval jsem se ve chvíli, kdy bylo všem zasvěceným jasné, že čínský herní trh čeká doslova exploze a mohutný růst. Země se během pár let stala největším herním trhem na světě, který v mnoha směrech určuje trendy technologií a vývoje," popisuje.