Když se podíváte na instagramový profil Nicole Burger, popadne vás nesmírná touha rychle sbalit kufr a vyrazit na letiště. Šťavnatá džungle, vybraná jídla, nejmodřejší hladina oceánu, pohádkové paláce a… princ?! To všechno je součástí jejího pracovního dne. Nicole se živí jako travel designer neboli designérka cestování. Aby mohla klientům nabízet luxusní dovolenou na míru, zkouší všechny destinace, hotely i restaurace sama na sobě.

Kritéria, která musí vybraná místa splňovat, ale neměří pouze počtem hvězdiček či úrovní služeb − Nicole hledá v první řadě autentické zážitky. "Miluji výzvy a chtěla bych, aby Češi, kteří na to mají rozpočet, jezdili na mnohem zajímavější luxusní cesty, ať už je to Mongolsko nebo Indie. Lidé mají často pocit, že autentické dobrodružství mohou zažít jen s batůžkem a že musí slevit ze svého komfortu. Tak to ale není," vysvětluje. "My se zaměřujeme na kombinaci. Budete bydlet v tom nejlepším hotelu a užívat si luxus, a přesto zažijete lokální atmosféru tak, že vás to ohromí."

Až na kraj světa a zpět

Nicole je dcerou podobně zcestovalé matky Jany. Ta sice vystudovala práva, záliba v cestování ji však brzy zavedla jinam. Pracovala v Čedoku v Praze a Vídni, založila si cestovní agenturu a v turistickém průmyslu je dnes už přes třicet let. Hned ve dvou letech vzala Nicole na dovolenou na Maledivy: "Bylo to těsně po revoluci, třeba v roce 1991. Maledivy tady nikdo neznal, babička se s námi loučila, že už nás nikdy neuvidí," vypráví Nicole.

"Opalovací krémy jsme dostali darem, tady v Česku se v zimě nedaly koupit ani v lékárně." Hned odmalička ale byla cestováním polapena. Na střední se proto vydala do Belgie, na vysokou odjela na univerzitu do Connecticutu a nakonec si střihla ještě výměnný pobytu v nizozemském Maastrichtu. Vystudovala mezinárodní obchod, zjistila však, že práce v korporátu není nic pro ni. Nakonec její osud opět ovlivnila maminka.

Janu Burger, kromě cestování, vždy zajímala historie a archeologie, proto jedna z jejích prvních cest vedla na Velikonoční ostrov. Kus země v divokých vodách Tichého oceánu, který byl dlouho izolován, ji uchvátil natolik, že o něm pro Českou televizi natočila ve spolupráci s inženýrem Pavlem Pavlem film nazvaný "Návrat na Rapa Nui". V roce 2010 dokonce založila pod záštitou Václava Havla Projekt Rapa Nui, který podporuje kulturu a vzdělání tamějších obyvatel a přibližuje lidem u nás kulturu ostrova známého především majestátnými sochami a dosud nerozluštěnými záhadami.

Nicole toulavé boty podědila. Na expedici na Velikonoční ostrov vyrazila s mámou a znovu se tam pak vrátila v době, kdy se zotavovala z boreliózy. A zamilovala se nejen do místní magické atmosféry, ale také do muže, se kterým pak dva roky na ostrově žila.

"Neuměla jsem španělsky, a proto jsem si našla práci v hotelu. Během roku jsem se z recepční stala vedoucí provozu. Potom jsem už nevěděla, co dělat dál, tak jsem začala organizovat cesty Čechům do Chile a na Velikonoční ostrovy. Když jsem se vrátila do Česka, spojily jsme s mámou síly a vzniklo Ocean Luxury Travel." Dnes už patří mezi špičkové designérky cest na míru pro movitější klientelu, patří k ní třeba i Leoš Mareš. Její firma pracuje se zhruba stovkou zákazníků a často jim plánuje i celoroční cesty. Ať už jde o lyžování, výlet do Londýna nebo africké dobrodružství na safari.

Indická pohádka

Indický Udajpur, město jezer. Před královský palác přijíždí pět bílých Land Roverů, ze kterých vyskáče ochranka. Přes okénko auta vidí Nicole pohledného muže. Průvodce jí prozradí, že jde o místního korunního prince Lakshyaraja Singha Mewara, potomka tisíc pět set let staré dynastie.

Nicole neváhala, vyhledala si prince na Instagramu a napsala mu, že je Udajpur opravdu nádherné město, stejně jako jeho palác. "Ani mě nenapadlo, že by odpověděl. Za dvě hodiny ale napsal, že děkuje, a začali jsme komunikovat. Asi si prohlédl mé fotky a profil, jeho rodině totiž patří asi deset hotelů, jeden mají dokonce v rámci paláce. Máme si co říct," vysvětluje.

Sebrala tak odvahu a napsala mu, že by ho chtěla poznat osobně. "Měl opravdu nabitý program, ale nakonec našel deset minut. S naším hotelem se spojil sekretář a druhý den pro nás s mámou přijela z loď. Odvezli nás do paláce, pozvali k němu do kanceláře a z deseti minut byla asi hodina a půl. Od té doby jsme dobří kamarádi a často si voláme." A pokud by se některý speciální klient do Udajpuru vydal, mohl by se prý dokonce s princem setkat.

Není divu, že Indie Nicole Burger opravdu učarovala. "Je to obrovská země, stará civilizace s bohatou historií a nádhernou přírodou. Je pravda, že na hodně místech je ještě mizerná infrastruktura a teprve půjdou nahoru. Ale už teď tam existují opravdu luxusní resorty s nejlepším servisem, jaký jsem kdy zažila. Vždy vás chtějí něčím překvapit a zároveň je to velmi ryzí, ne že jen čekají na spropitné, není to turistická past. Tady opravdu platí, že vám donesou všechno dřív, než si o to stačíte říct."

Respekt k přírodě

Maledivy, Dubaj, Seychely a Mauricius. To jsou podle Nicole momentálně nejpopulárnější destinace. Pro ty, kteří chtějí objevit něco neotřelejšího, má však jiné nápady. "Na vzestupu je Afrika a safari. JAR, Botswana, Namibie… jsem za to ráda, protože Afrika je úžasná, přestože se jí spousta lidí bojí. Ale třeba právě Namibie a Botswana jsou neskutečně čisté a bezpečné země."

Sama se teď chystá do Rwandy za gorilami do luxusních lodží v přírodě. "Rwanda se teď zaměřuje na luxusní služby, chtějí ze své země udělat turistickou destinaci, ale ne masovou. Velká část peněz jde právě na ochranu goril. K tomu, abyste je viděli, potřebujete povolení za tisíc dolarů, navíc je jich limitovaný počet. Díky tomu se však o ně starají," zdůrazňuje. Trend, který turismu dlouho vládl, tedy přivézt do země masu návštěvníků, nacpat je do autobusu, rychle je někde nechat vyfotit a jede se dál, naštěstí pomalu ustupuje. A některé destinace se snaží výdělky i investovat zpátky do regionu.

Velký boom zažívá také Saúdská Arábie. "Ta se teprve nedávno otevřela turismu a řetězec Aman ohlásil, že tam v roce 2023 otevře tři objekty. Arábie má rozhodně co nabídnout, i když je to země docela kontroverzní, co se týče lidských práv. Ale něco se tam mění a myslím, že to bude ještě hodně zajímavá destinace."

V Asii Nicole doporučuje Mongolsko, Kambodžu, Laos a Bali, tam prý žijí ti nejšťastnější lidé, které zná. Spiritualita a šamani se tu v podivné, přesto zajímavé směsici prolínají s bary, bistry a obchůdky v západním stylu. Země, kterou nemá ráda, je Thajsko. "Je hodně turistické a místní lidé jsou falešní. Usmívají se, ale za zády vás nesnáší a chtějí na vás jen vydělat." V Evropě nedá dopustit na Řecko, které láká množstvím ostrovů k objevování.

Naprostým unikátem je ale Bhútán, takzvané království štěstí. V téhle zemi se místo HDP měří hrubé národní štěstí. Od roku 2004 je v zemi také zakázán prodej tabáku a po celém Bhútánu platí zákaz kouření. Nenajdete tam McDonald's, Starbucks nebo Adidas, většina obyvatel jsou vegetariáni, počet turistů limitují kvótami. "Je tam neskutečně čisto, lidé chodí v lokálním oblečení, jsou hluboce spirituální. Exportují dřevo, ale neimportují skoro nic, přejí si být soběstační. Tohle bych jako cestovní designérka neměla říkat, ale přála bych si, aby se tady turismus vlastně nerozjel. Pro mě je důležité, aby místa zůstala zachovalá, autentická. Je tam sice trochu nuda na žití, ale je to krásné."

Cesta ušitá na míru

Aby mohla klientům navrhnout cestu jejich snů, snaží si s nimi při první schůzce vždy důkladně popovídat. Kromě představy o dané cestě a destinací, které už navštívili, se ptá i na jejich zájmy. "Máme hodně stálých klientů, které už známe a víme, co mají rádi. Někoho zajímají místní ptáci, seženu mu proto na místě průvodce ornitologa. Jiný člověk má rád kulinářské cesty, pošlu je proto na tasting do těch nejzajímavějších restaurací."

Základem je pro Nicole škála dobrých nadnárodních i místních dodavatelů, se kterými se potkává na kongresech nebo díky Traveller Made, což je prestižní celosvětová komunita cestovních designérů. "Teď jedu na kongres do Marseille, pak do Svatého Mořice na opening lyžařské sezony. V Marseille budou ředitelé hotelů jako třeba prezident Four Seasons. Diskutujeme o nových trendech, jsou tam prezentace, obědy na jachtě… navazují se tam vztahy," vysvětluje. "Tyhle kontakty jsou pro mě extrémně důležité, protože díky nim mohu klientům domluvit všechny exkluzivní upgrady a lepší ceny. A také servis, protože v hotelech se pak o naše klienty speciálně starají."

Ta nejzábavnější část jsou samozřejmě inspekční cesty, kde dodavatele a hotely testuje. "Teď jsem byla s dalšími top cestovními agenty deset dní v Austrálii. Objížděli jsme luxusní místa. Setkáváme se vždy s manažery hotelů a dáváme jim zpětnou vazbu. Na jednom místě jsem musela říct, že pro mě služby nedosahují ceny a že musí rozhodně zlepšit servis."

Jedním z nejzajímavějších hotelových řetězců, se kterým je Nicole v kontaktu, se jmenuje Aman a zaměřuje se právě na luxus v kombinaci s autentickými zážitky. Po světě mají momentálně dvaatřicet hotelů a každý má svou unikátní atmosféru. Resort v Tokiu je zenovou zahradou, ten v utažské poušti zase tichou pouštní oázou obklopenou dramatickými skalními scenériemi a výlety s indiánským průvodcem. "Sofistikovaní klienti už dnes nechtějí bydlet v korporátních hotelech, jako je třeba Marriott. Ty totiž vypadají víceméně všude stejně. Každého se proto snažíme důkladně poznat a vymyslet něco jen pro něj. Ne každý, kdo s námi pojede do Číny, bude bydlet ve stejném hotelu, výběr bude podle vkusu a osobnosti."

I práce snů má ale občas nevýhody. Jednou z nich je nevyzpytatelné počasí, které se teď často mění hlavně kvůli globálnímu oteplování. Nicole proto musí neustále kontrolovat období dešťů a cyklonů. Druhou nevýhodou je, že když jste světoobčan, nikde vlastně nejste úplně zakořenění. "Sem tam se cítím sama a je mi z toho smutno. Chtěla bych někoho, kdo by se mnou cestoval a sdílel zážitky. Mám pár známostí, ale žádného stálého partnera," říká Nicole. "S tímhle životním stylem to ani moc nejde. Mám ale kamarády po celém světě a to je skvělé. Domov tvoří lidé tam, kde se cítíte dobře a kde máte dobrou partu."