Rozlehlé pláně cizí planety. Nevyzpytatelní a nelítostní androidi. Uhrančivé obrazy. Stačí chvíle sledování seriálu Vychováni vlky a ani nemusíte přemítat, kdo za ním stojí. Rukopis mistra sci-fi Ridleyho Scotta je nezaměnitelný. A přece se ani ve své novince nevykrádá, naopak i v 82 letech objevuje nové světy. A to jak doslova, tak i obrazně: velezkušený režisér totiž ještě nikdy seriál nerežíroval. Jenže současná doba televizi přeje, a tak nakonec zlákala i britského mistra.

Ten sice možná stárne, ale rozhodně nezpomaluje. Vždyť pět let starý Marťan byl jeho komerčně nejúspěšnějším filmem vůbec, a tak není divu, že se vydal prozkoumávat vesmír dál. Vychováni vlky se odehrává v postapokalyptické budoucnosti, kde se androidi pokoušejí obnovit lidskou civilizaci na planetě Kepler 22-b, která hraje odstíny černé a bílé, ale její obyvatelé rozhodně černobílí nejsou. Chytré sci-fi s jejich pomocí prozkoumává řadu filozofických a náboženských témat: Co z nás činí lidi? V čem se liší ateisté a náboženští fanatici? Co ve skutečnosti tvoří rodinu? Jak by si lidstvo poradilo, kdyby dostalo druhou šanci?

Zajímavé načasování do doby, kdy o svou druhou šanci bojuje i naše planeta, zmítaná pandemií a klimatickou krizí. "Inspiroval mě současný svět!" kývne šedovlasý a zarostlý Ridley Scott, když se objeví na monitoru konferenčního hovoru s novináři z celého světa, kam jsme se dostali jako jediní zástupci z Česka.

"Máme všechny ty super přístroje, super lidi, super investice a stejně jsme nevnímali žádná varování. Přitom různé náznaky virů tady byly už před lety a teď na tom nejsme o nic lépe. Nejsme na tom lépe ani než před 100 lety. Jak se to kruci mohlo stát?!"

Mluví pomalu. Mračí se soustředěním a připouští, že o stavu planety by se klidně bavil hodiny. A nebylo by to veselé povídání. "Vědecko-fantastický pohled do budoucna může být užitečný, pokud tomu někdo věnuje pozornost, je to jako varovný signál. Ale lidé nevnímají, co se děje přímo před nimi," rozčílí se ještě jednou.

Pookřeje jen ve chvíli, kdy k němu na židli vyskočí jeho pes. Je na něm ale patrné, jak ho práce na seriálu plném existenciálních témat pohltila. Původně měl být pod Vychováni vlky podepsán jen jako producent, ale nakonec neodolal a první dvě epizody i režíroval. "Největší výzvou bylo neopakovat se s mými předchozími filmy a udělat něco, co bude vypadat jinak," prohlásil Scott. Jeho vliv na výsledek byl nakonec zcela zásadní.

Inspirace: David Bowie

"První týdny jsme spolu s ním četli scénář, zkoušeli, dostávali se do rolí. Měl jsem z jeho jména respekt, vždyť je to génius! Ale vytvořil nám skvělé prostředí na práci. Byl to fenomenální zážitek," říká Abubakar Salim, který hraje jednoho z androidů. "Chtěla bych, aby režíroval můj život," přidala se jeho herecká i androidí kolegyně Amanda Collinová. Scottovo renomé je nezpochybnitelné, ovšem mozkem seriálu byl ještě někdo jiný, americký scenárista Aaron Guzikowski. To on stvořil komplikovaný svět budoucnosti, který do světa pustila počátkem září služba HBO Max, v Česku ho uvedlo HBO GO.

"Šlo o náročnou látku, ale o to zajímavější. Provokuje vás k přemýšlení. Říkal jsem si, že si tohle nemůžu nechat uniknout," líčí Scott. Scénář se navíc přesně trefil do látky, která je mu blízká. Originální sci-fi s výraznou ženskou hrdinkou, přesně na takové je specialistou. Stačí vzpomenout na Vetřelce, proti němuž bojovala Ellen Ripleyová, Promethea s archeoložkou Elizabeth Shawovou či nedávného Vetřelce: Covenant s Katherine Danielsovou. Na výrazné ženské postavy si přitom potrpí Scott i mimo žánr sci-fi − válečný G. I. Jane se točil kolem vojenské důstojnice a proslulá road movie Thelma a Louise byla jednou velkou ženskou jízdou.

Když s ní přitom Scott obcházel v Hollywoodu producenty a režiséry, nikdo se do filmu s dvěma ženami v hlavních rolích příliš nehrnul. A tak si ho Scott zrežíroval sám. Odměnou za vytrvalost mu bylo šest oscarových nominací. Scott se stal průkopníkem feministických snímků a ve Vychováni vlky mohl na tradici navázat: ústřední postavou je Matka, nakrátko ostříhaná androidka s červenými vlasy v podání Amandy Collinové, která díky svým superschopnostem diktuje dění na cizí planetě. Mimochodem, předobrazem této postavy byl pro režiséra David Bowie.

"Vždycky jsem měl k ženám velký respekt. Neměl jsem problém dávat silným ženám hlavní role. A teď už se, díky bohu, konečně víc mluví o rovnosti pohlaví," vypráví Scott. Odkud jeho feministické tendence pramení, není těžké zjistit: "Můj otec byl v armádě, a tak nás matka vychovávala sama, tři kluky!" Starší bratr Frank se dostal do námořnictva a plavil se po Jihočínském moři, mladší Tony byl také režisérem, natočil třeba snímky Top Gun, Pravdivou romanci nebo Nepřítele státu. "Matka zjevně odvedla dost dobrou práci," utrousí hrdě Scott. Navíc když je řeč o něm, jen těžko lze jeho mladšího bratra pominout, jejich životy byly úzce propleteny. Tony pomáhal Ridleymu natočit jeho první film. Byl také prvním člověkem, kterému Ridley pouštěl svoje nové filmy a napjatě čekal na jeho názor. Nyní už mu ale po dokončení snímku věnuje jen vzpomínku. Tony Scott se v roce 2012 zabil skokem z mostu. Jak později vyšlo najevo, měl rakovinu.

Oscarová podívaná

Zato Ridley tvoří dál, navzdory vyššímu věku. Snad i proto, že s natáčením začal relativně pozdě. První velký snímek Soupeři uvedl v roce 1977, když mu bylo čtyřicet, do té doby dělal hlavně reklamy. Pak už se vydal do vod sci-fi: vesmírný Vetřelec byl na svou dobu nebývale děsivý, kyberpunkový Blade Runner zase audiovizuálně magický. U dobové kritiky přitom propadl, od té doby Scott raději články o sobě a svých dílech nečte. Odbornou veřejnost si získal zmiňovanou Thelmou a Louise, tu širokou pak ohromil jeho velkolepý Gladiátor, příběh generála ze starověkého Říma, který dostal pět Oscarů.

Následoval jeden hit za druhým: Černý jestřáb sestřelen, Americký gangster nebo Dobrý ročník, kde se Scott nezvykle pustil do romantické látky. V posledních letech se vrátil k vetřelčí tematice s Prometheem a Vetřelcem: Covenant. Velký úspěch sklidil se survival snímkem Marťan, kde astronaut v podání Matta Damona osídluje rudou planetu. A plánů má na další roky spoustu, mluví se o dalším Vetřelci, a dokonce i pokračování Gladiátora.

Ač ho dnes obklopují zcela jiné technologie, než když s filmováním začínal, zůstává Scott věrný staré škole. Vyhýbá se natáčení na zeleném pozadí, pečlivě si buduje záběry. "Jako by si je kreslil. Každý záběr je jako malba," popsala herečka Niamh Algarová, která ve Vychováni vlky ztvárňuje jednu z lidských přeživších. Však je také malování Scottovo dlouhodobé hobby a pomohlo mu prý vykreslit scény na Marsu v Marťanovi. Jeho další velkou vášní je tenis, u něhož se chlubil, že ho chodíval hrát i s profesionály, než jej po sedmdesátce definitivně zastavila zraněná kolena.

Na kurtech už tak své okolí neudivuje, ale na filmařském place bezesporu ano. "Je to tak kreativní člověk. Ikona. Vizionář. Jako herec mu nemůžete říct ,ne'," prohlašuje Travis Fimmel, který v seriálu hraje charismatického vojáka Marcuse. Koneckonců, sotva něco vystihne režisérovu pověst lépe než Fimmelova odpověď na otázku, kdy se rozhodl na účast v seriálu kývnout: "Bylo to hned, jak jsem uviděl první stránku scénáře. Psalo se tam Režie: Ridley Scott."