Otto Fabri vypadá přesně jako chlápek, kterého si představíte, když se řekne "kluk ze start-upu v Silicon Valley". A to i přes FaceTime, přes který děláme tenhle rozhovor. Na sobě surfařské tričko a kulicha, z okna výhled na Pacifik a nekomplikovaný přístup k životu, vyvážený velmi přesnými znalostmi. O Elonu Muskovi, šéfovi Tesly, a Jeffu Bezosovi, majiteli Amazonu, mluví, jak je zvykem v dané komunitě − jako o Elonovi a Jeffovi. A to i přesto, že tenhle rodák z Karlových Varů s maďarskými kořeny pracoval pouze pro jednoho z nich. V Tesle, asi nejznámější Muskově firmě, byl několik let designérem a byl u toho, když firma vyrostla ze start-upu v megafirmu s tržní kapitalizací vyšší, než má celý koncern General Motors. Fabri z Tesly odešel do dalšího start-upu věnujícího se vývoji elektromobilů, do Faraday Future. Chtěli napodobit úspěch Tesly, ale nepodařilo se jim to a letos v říjnu firma zkrachovala. To už ale byl Fabri pryč, aby se věnoval jen konzultaci pro automobilové firmy a své nové vášni − létání. To by si podle něj elektrickou revoluci, podobnou té, kterou spustil v automobilismu Musk se svojí Teslou, zasloužilo taky. Fabri je prostě chlápek, kterému Kalifornie se svojí momentálně prožívanou technologickou revolucí vyloženě sedla.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Systém je jasný: 66 otázek připravených na tělo pro každého zpovídaného. Ten by měl reagovat bez velké přípravy, odpověď může odmítnout nebo říct "nevím". Nicméně 66 otázek bude vždy položeno.

1. Jak se máte?

Mám se fajn.

2. Jaké to je, být bývalý zaměstnanec Tesly?

To je zajímavá otázka, takhle jsem o tom nikdy nepřemýšlel. Ale… asi dobrý. Člověk tam načerpal spoustu zkušeností.

3. Bylo náročné v Tesle pracovat?

Bylo to hodně náročné ze dvou důvodů. Za prvé to byl start-up. A v každém start-upu je málo zdrojů a Tesla sama o sobě si, stejně jako všechny společnosti Elona Muska, stanovila takové cíle, kterých nikdo předtím nedosáhl. Takže nejenom tím zápřahem, ale vlastně i z technologického hlediska to bylo extrémně náročné.

4. Jaké to je, pracovat v Silicon Valley? Mluví se hodně o fluktuaci. Náročnosti. Jak jste se s tím vyrovnal?

V Silicon Valley jsou dva typy společností. Ty, které už nejsou start-upy, jako je Google, Facebook nebo dnes i Tesla. Tam už se můžete zašít a chodit do práce na osm hodin denně. A potom jsou start-upy nebo i větší společnosti, které mají nějaký velký cíl, jehož chtějí za každou cenu dosáhnout. A to je pro zaměstnance samozřejmě náročnější. Ale o to pak je větší odměna, když se to povede.

5. Jaké je podle vás momentálně nejhezčí auto?

Hmm, mě už auta tolik nezajímají… To bych se musel hodně zamyslet… Nevím… Možná mě ještě něco napadne, ale teď nevím.

6. Z Tesly jste odešel do Faraday Future, firmy, která ohlásila bankrot. Litoval jste někdy svého kroku?

Vůbec. V téhle branži je pravděpodobnost, že jdete někam, kde to nevyjde, strašně velká. Vlastně šance na úspěch je minimální. Já jsem tam šel proto, že tam byl nejlepší tým. Tehdy bylo start-upů, které se věnovaly elektromobilitě, několik a já je znal prakticky všechny. Ale ve Faraday jsem skutečně chtěl pracovat s těmi lidmi, protože byli zdaleka nejlepší. A navíc se mi líbilo, že se produkt vyvíjel od začátku, včetně platformy a baterií. To bylo něco, u čeho jsem chtěl být. Plus jsem chtěl jít do start-upu. V Tesle jsem se naučil něco, o čem jsem byl přesvědčený, že jsem dělal dobře, a chtěl jsem tenhle svůj skill set zase využít někde jinde.

Je to jedinkrát, kdy Fabri použije anglické slovo místo českého. To strašně oceňuji. Nedává najevo, že je v Americe dlouho ani že patří k jinému světu. U lidí, kteří odešli pracovat do USA, to není typické.

7. Na čem zrovna teď pracujete?

Momentálně dělám konzultanta pro lidi, kteří dělají elektrická auta nebo samořiditelná auta. Dělám konzultanta investorům nebo dodavatelům, kteří do toho byznysu chtějí proniknout. A pak se věnuji létání, ale to mě zajímá hlavně proto, že mě nebaví chodit po zemi.

8. Jaká je podle vás budoucnost elektromobility?

Já bych chtěl říct růžová, ale těch překážek je hodně. Dnes se vyrábí 80 milionů aut ročně a elektrická tvoří asi jedno procento. Ale vypadá to, že křivka toho, jak zaplňují trh, je exponenciální. Nejoptimističtější odhady tvrdí, že do tří let by to mohlo být až dvacet pět procent. Ty výhody jsou jasné − ekonomické a ekologické. Plus je tady část mobility, která bude vyžadovat elektrickou platformu pro to, aby ekonomicky dávala smysl.

9. V čem mají podle vás start-up automobilky výhodu proti zavedeným značkám? Jinými slovy: proč myslíte, že závod o elektromobilitu nakonec nevyhraje místo Tesly třeba Volkswagen?

Je možné, že to vyhraje Volkswagen nebo někdo úplně jiný. Ale Tesla je momentálně nejdál, protože měla odvahu riskovat. Nejlépe se to vysvětluje na příkladu iPhonu. V devadesátých letech trh zaplavovala Nokia, a když přišel Apple s iPhonem, šéf Microsoftu se tomu hlasitě smál, dodneška je to video někde na YouTube. A dneska je Nokia úplně mimo byznys a telefon je úplně jiný produkt, než si kdo dokázal představit. S auty to bude podobné. Automobilky dělají primárně spalovací motor a pak to celé montují dohromady. To je jejich byznys, na tom to celé stojí. Kdyby chtěly přejít na elektrická auta, tak se všech těch lidí musí zbavit a najít nové lidi, kteří umí elektromotory. A ti nejsou. V tom mají start-upy výhodu. Naopak, v té první fázi mají start-upy problémy s tím, co je pro automobilky samozřejmé. S montováním, karoseriemi, s jednoduchým ohýbáním plechu. Což je dneska zvládnutá průmyslová výroba, ale na úrovni start-upu nemáte zdroje.

Ukázka toho, že Fabri chápe elektromobilitu jako zcela komplexní věc a díky tomu, že prošel několika start-upy, má v celé věci naprostý přehled.

10. Jakým autem momentálně jezdíte a proč?

Já mám Teslu Model 3, protože to jezdí samo. Mám tam autopilota, a když někam jedu, tak to prostě zmáčknu. Už jsem se nedokázal přinutit řídit v tom provozu tady v L.A. To je naprosto ubíjející.

11. Zabije podle vás koncept samořiditelných aut automobilismus, jak ho známe dnes?

Já si myslím, že to bude srovnatelné s přechodem z koní na auta nebo s příchodem parního stroje či internetu. To je technologicky tak velká změna, že se vůbec nedá odhadnout, co to přinese. To srovnání s internetem je asi nejblíže. Když přišel internet, všichni věděli, že to bude asi velká věc, ale nikdo si nedokázal představit, že bude Facebook nebo smartphony. Tohle bude podobné.

12. Je pro vás jako designéra rozdíl v designu benzinového a elektrického auta?

Mě až překvapilo, jak jiné to je. Když jsme vyvíjeli Teslu, museli jsme i části, které jsme přebírali, různě upravovat. To, že jsou elektromobily bezpečnější, vychází třeba z konstrukce karoserie, jsou tam deformační zóny, kterých na autě se spalovacím motorem prostě nemůžete dosáhnout. Rozložení váhy je jiné. V elektrickém autě hrají daleko menší roli brzdy, protože brzdíte rekuperací. Jenže brzdy jsou konstruované na to, že se musí postupně opotřebovávat. Takže když je nezatěžujete, přicházejí problémy.

13. Byl jste v Tesle během jejího přerodu ze start-upu v korporaci. Jak jste tenhle přerod vnímal?

Zajímavá otázka. Když jsem začínal v Tesle, tak mě brali na nějakou pozici, o které jsem ani nevěděl, jak se jmenuje. Jak říkám, zdrojů bylo málo, každý dělal všechno. Já byl sice designér a inženýr, ale zaskakoval jsem za testery, chodil jsem střílet airbagy, pomáhal jsem s nákupem a výběrem dodavatelů. Prostě start-up. Byl jsem já, nade mnou šéf oddělení, kterého jsem viděl možná jednou týdně, a pak už Elon. A to byla celá struktura. Naprosto plochá záležitost. A když jsem odcházel, bylo nade mnou možná deset ředitelů a manažerů. Ale to je třeba. V začátcích tam bylo 500 lidí, když jsem odcházel, bylo jich 15 tisíc a teď je tam přes 40 tisíc lidí. Ale bylo to fajn. Všichni, včetně manažerů, jsme byli na lince, pomáhali jsme stavět první auta… prostě hezká startupová fáze, kdy je všechno možné a všichni dělají všechno. A to se nedá udržet věčně. A na druhou stranu já nedokážu dělat v korporaci, takže když to skončilo, skončil jsem i já.

Otto Fabri
Foto: Radka Leitmeritz

14. Elektromobilům je vytýkán malý dojezd, méně už se ale mluví o bateriích − vzdálenost elektrod je malá, zkrat může způsobit teoreticky i malá deformace. Jak tenhle problém vnímáte?

Baterky jsou moc zajímavá věc. Tesla je dneska největší odběratel lithiových baterií na světě. A když se podíváte, jak se ty lithiové baterie dělaly dřív, ty do elektroniky a laptopů, je to fascinující. Na začátku to byla prakticky ruční práce. Když tam dělník patlal takovou pastu na tu základní fólii a to se pak prohánělo pecí… prostě náročné. Špatně se kontrolovala kvalita, skoro žádné dvě baterky nebyly identické. Tesla do toho nevnesla žádnou zásadní inovaci, jen vyvinuli proces, který byl schopen ty baterie produkovat ve velkém množství. A který zajistil, že kvalita článků je stabilní. Tesla navíc teď skoupila několik firem, které se tím procesem zabývají, Maxwell je z těch známějších, které se do toho snaží vnést inovace, jako je suchá elektroda, systém solid stream a podobně. A celý proces toho patlání pasty na fólii se postupně zrychluje a zdokonaluje. A najednou tady bude větší kvalita baterií, energetická hustota i větší bezpečnost.

15. Jako designér, co byste chtěl navrhnout?

Mě by bavilo pustit se do nějakého letadla. A nejlépe elektrického. Pár takových vlaštovek na trhu je, ale zatím to nebere nikdo tak vážně jako Teslu u aut. Ale jak jsem mluvil o bateriích. Jejich energetická hustota se začíná dostávat na úroveň, kde to bude zajímavé i pro letecký průmysl. Protože zatím se prostě do letadel dává baterka a elektromotor, což se u aut dělo před Teslou.

16. A co byste nikdy navrhnout nedokázal a proč?

Spoustu věcí. Nevyznám se v energetice. Nezvládl bych proudový motor. Na škole jsem se dostal nejdál asi k převodovce.

17. Je Tesla v CV něco, díky čemu najdete uplatnění snadněji?

V Kalifornii určitě. Ale lidi spíš zajímají konkrétní zkušenosti.

18. Do Tesly jste šel z Volkswagenu. Jak se liší přístup k návrhu auta u velké automobilky a u automobilky malé?

Velcí výrobci za posledních sto let dělají prakticky ten samý produkt. Jen se ho snaží maličko inovovat. Opravdu velké technologické změny přišly jen, když k tomu byli výrobci donuceni zvenku. Jedním takovým impulzem byla energetická krize v sedmdesátých letech, kdy se začaly dělat motory s menší spotřebou. A pak byl velký tlak v padesátých a šedesátých letech, když rapidně přibylo aut, a tedy i dopravních nehod. A tehdy začal být velký nátlak na rozvoj bezpečnostních prvků automobilů. To byly skutečně jediné dva body, kdy automobilky byly masivně tlačeny k inovacím.

19. Tesla hodně pomohla elektromobilitě, na druhou stranu automobilky stále ještě experimentují i s jinými druhy pohonu, typicky s vodíkem. Myslíte, že elektropohon má definitivně vyhráno?

Je to čistě fyzika. Máte několik druhů pohonů, tak se podíváte, který je nejefektivnější. A elektromotor je nejefektivnější. Má přes devadesát procent. A pak je otázka, jak do něj dostanete tu elektriku. No a takhle to srovnáte a nejefektivnější způsob vyhraje. U vodíku to vypadá, že musíte vydat nějakou energii na to, abyste vodík vyrobili, pak ho musíte někam přepravit a tak dále. To samé je s ropou.

20. Klíčové jsou baterie. Co bude se všemi těmi bateriemi ze starých Tesel za dvacet let?

Tam je to super, protože se dají krásně recyklovat. A můžeme se dostat do fáze, kdy nebudeme potřebovat dobývat žádné další nerostné suroviny pro baterie, ale budeme stoprocentně recyklovat. A nejen tím, že se to zrecykluje na úrovni materiálů. Dnešní baterie Tesly mají životnost zhruba, já to umím jen v mílích, ale 300 až 500 tisíc mil. Ty novější, které by měla Tesla uvést příští rok, už mají mít kolem milionu mil. No a pak se ta baterka dá vzít, připevnit na barák, spojit se solárem a může to být statický zdroj energie. A po dalších deseti letech se to dá recyklovat na materiály. Takže dobrý.

To zní možná až příliš dobře, ale Fabri je prostě pro věc zapálený. Nicméně tohle vám dá přibližnou představu, jak o celé věci uvažují lidé, kteří prošli školou Elona Muska.

21. Jaké nejzajímavější umělecké dílo jste v životě viděl?

To je jak s tím autem… Ale pro mě bylo zajímavé, když jsem byl na symfonickém koncertě v San Francisku, hrál tam Joshua Bell, slavný americký houslista, a hrál Čajkovského. Ten koncert trval téměř hodinu a mně to přišlo jako pět minut.

22. Jakou nejlepší radu jste v životě dostal?

To je fakt kvíz… Nevím.

23. Zpátky k Tesle. Její tržní kapitalizace je momentálně 56 miliard dolarů, což je vyšší než třeba u GM, i když produkuje daleko méně aut. Je to podle vás odpovídající?

Tržní cena odpovídá očekávání toho, kam až se společnost může dopracovat. Když se podíváte na další účetní položky Tesly, zjistíte, že tržní cena není tak daleko. Automobilky mají většinou tržní cenu zhruba 0,5krát až jedenkrát hodnoty obratu, ale Tesla je spíše technologická firma. Svoji roli hrají i očekávání nástupu elektromobility, o kterých jsme mluvili. A pokud to do pár let bude 20 procent všech aut a Tesla z toho množství ukrojí zásadní kus, tak ta cena akcií může jít hodně nahoru. Jestli se podaří uvést do aut systém automatického řízení s dohledem řidiče, o kterém Elon tvrdí, že bude příští rok, pak to bude další zásadní skok. Cena by potom šla ještě výš.

Jak už bylo řečeno, Fabri se v branži orientuje skutečně velmi dobře, a když tohle vidíte říkat někoho v surfařském tričku a kulichu, je to ještě impozantnější. A velmi kalifornské.

24. Kdy jste měl během práce v Tesle pocit, že už to nedáte?

Pořád. Ve start-upech je to hodně náročné, protože zastáváte více rolí najednou, nemáte zdroje a hledíte do nejisté budoucnosti. Takže musíte mít nějaký svůj osobní cíl.

25. Jaký cíl jste měl vy?

Do Faradaye jsem šel s tím, že chci dotáhnout projekt do stadia, kdy bude prototyp připravený k velkovýrobě. Což se podvedlo za dva roky. Kdybychom měli investici, mohli bychom během dvou let vyrábět.

26. Budou podle vás lidé vlastnit auta ještě za padesát let, nebo to bude to samé, jako když dneska někdo vlastní koně?

My dnes nevíme, jak budou auta v budoucnu vypadat, kdo je bude vlastnit. Víme, že změna to bude ohromná. Krátkodobě se to možná odhadnout dá. Ta první roboauta nebo robotaxíky budou na úrovni Uberu nebo Lyftu, budou je vlastnit jednotlivci nebo společnosti a bude se jimi jezdit po městě. Další věc je převoz zboží, tam roboauta sehrají velkou roli. Třeba pro Amazon to určitě bude velká věc.

Otto Fabri
Foto: Radka Leitmeritz

27. Ve kterém uměleckém díle byste chtěl bydlet?

No, podle nálady, kdybych měl nějakou odvázanou náladu, tak v něčem surreálném. Nevím. To je dobré, to je na přemýšlení. Až přijedu do Prahy, tak si můžeme dát jointa a nad těmi otázkami zapřemýšlet, ale teď to ze mě asi nedostanete…

28. Co je podle vás smysl života?

To zase je podle nálady. Když mám nihilistickou, tak tam je to jasné, a když mám kreativní, tak je to taky jasné. Pak je smyslem života tvorba. Ale v tomhle ohledu nám to příroda neudělala úplně snadné. Jsme vybaveni touhou běžet za okamžitou odměnou, a nad to nám dala takovou tu malou část, která říká, že všechno je konečné.

29. Máte nějaký lovebrand, je v pořádku milovat nějakou značku?

Značky slouží k orientaci a jsou nástrojem komunikace ve složitosti každého dne, takže důležité jsou, ale že bych nějakou moc miloval, to ne. Ale nepohoršuje mě, když má někdo k nějaké značce větší vztah.

30. Jakou největší chybu jste v životě udělal?

Největší zatím žádnou, spoustu malých jsem udělal.

31. Jakou písničku jste si naposled zpíval nahlas?

Včera mě zasáhla nálada devadesátých let a zpíval jsem si od Guano Apes písničku Lords of the Boards.

32. Jakou radu byste dal někomu, kdo zítra odlétá pracovat do Silicon Valley?

Já jsem si teď koupil do letadla takový polštářek pod zadek, abych vydržel dlouhé cesty letadlem. A je to fakt skvělé. Špatně snáším dlouhé cesty letadlem a tohle docela pomáhá, člověk pak není z letadla tak rozlámaný. Ale to jste asi nechtěl slyšet.

Ale jo, proč ne. Lifehack přímo ze Silicon Valley.

33. Co vás naposled rozesmálo?

To je hrozný, ale já vám to řeknu. Kamarád mi ráno poslal video, jak nějaká paní udělá nějaký přestupek a strašně slušný policajt se jí snaží dát pokutu. A ona se s ním hádá a skončí to tím, že ji musí střelit taserem. Jak to říkám, tak to zní strašně, ale bylo to fakt vtipné video.

34. Jakou nejcennější věc vlastníte?

Já nevím, já moc věcí nevlastním.

35. Co děláte, když je vám nejhůř?

V takových chvílích mě zachraňuje umění. A to klidně i pokleslé umění stand-up comedy, jaké děláte vy. (smích)

36. Dokážete si představit, že byste většinu osobních věcí sdílel?

Mně se ta představa strašně líbí! Vlastnictví vás ve finále obírá o čas.

37. Jakou aplikaci ve svém telefonu používáte nejčastěji?

ForFlight, což je taková aplikace pro piloty. Bydlím kousek od oceánu, kde mi to ukazuje důležité věci jako rychlost větru a tak. Takže vím, co si mám vzít na sebe a zda se namazat opalovacím krémem.

38. Kdybyste mě měl pozvat na drink, kam byste mě vzal a co byste mi objednal?

Negroni. A nejlepší Negroni podle mě je v hotelu Bel Air tady v L.A., což je takový strašně luxusní hotel, který určitě nestojí za to, kolik stojí, ale mají tam dobré Negroni.

39. Jakou knihu máte rozečtenou?

Já moc nečtu. Nemyslím to tak, že by knihy byly ztráta času, já čtu rád, a když se do něčeho začtu, přečtu to rychle, ale jsem vizuální typ, takže si z knížek nic nepamatuju. Takže já informace konzumuju primárně ve formě videa. YouTube je podle mě nový Gutenberg, naprostý převrat ve sdílení informací. Navíc YouTube videa si můžu pouštět v rychlosti 1,5, takže spoustu informací vstřebám rychleji.

Velmi moderní, ale velmi praktický přístup, to musím uznat.

Otto Fabri
Foto: Radka Leitmeritz

40. Na jakou věc nejraději koukáte?

Nejčastěji koukám na moře, protože ho mám blízko, takže to bude asi i nejraději. Jinak bych na něj nekoukal.

41. Je podle vás Elon Musk velký vizionář, nebo dobrý obchodník?

On je především inženýr. Obchodník není. Dělá to dobře, možná se obklopil dobrými lidmi, za svoji kariéru získal spoustu dobrých kontaktů na lidi, kteří jsou dobří byznysmeni. V boardu Tesly sedí třeba Larry Page z Googlu a tak.

42. Jaký technologický vynález posledních padesáti let považujete za nejdůležitější?

Myslím, že informace je nejdůležitější komodita. A šíření a dobývání nových informací je klíčové. Takže asi internet.

43. Co je nejotravnější na práci v Silicon Valley?

Silicon Valley je strašně specifické tím, že využilo do té doby nevyužité lidi, takové ty introverty, kteří rádi někde v koutě něco kutají. A vývoj polovodičů a programování daly těmto lidem obrovskou příležitost. Říká se, že budoucnost patří nerdům a díky bohu za ně. Každý nový výrobek obsahuje mikročip nebo program, jsou to lidé, kteří jsou důležití pro naši civilizaci. Ale Silicon Valley a potažmo San Francisku to přineslo spoustu změn. Dřív bylo takovým hubem umělců, to se teď přesunulo do Los Angeles.

44. Když sednete do auta a zavřete dveře − která věc je podle vás pro uživatele z hlediska designu nejdůležitější?

Sedačka. A když není pohodlná a bezpečná, tak vaši tělesnou schránku poškozuje. Zbytek až tak důležitý není. Auta prodělala zajímavý vývoj. Mám strašně rád veterány − když se podíváte na auta před druhou světovou válkou, tak to, co vidíte, je vrchol technologického vývoje. Přepínače byly z letadla, protože se nevyráběly pro auta. A teď, když si sednete do moderního auta, tak vidíte to, čemu já říkám fetišizace negativních prvků. V šedesátých letech se designéři snažili schovat negativní věci, jako je výfuk. A teď je taková éra to zdůrazňovat. Udělat obrovskou mřížku chladiče, i když ji vůbec nepotřebujete. A v interiéru je to podobné, dát tam co nejvíce tlačítek. Tesla jde opačným směrem.

45. Děláte teď na letadlech. Bude podle vás dříve létající auto, nebo letadlo na elektrický pohon?

Letadla na elektrický pohon už jsou. Jejich využití dává smysl pro letecké školy. Když jsem si dělal pilotní licenci, tak jedna hodina letu stála kolem 150 dolarů. S elektrickým školním letadlem to stojí 50 dolarů. Teď je potřeba vyvinout něco, co ještě není na trhu. Tedy to, co udělala Tesla v autech. Další fáze bude elektrický proudový motor, to je už vyšší dívčí. Na to bude třeba spolupráce více firem, například Airbus pracuje s některými výrobci. První letadla budou hybridní, s elektrickým jet enginem, ale jak se hustota baterií bude zvyšovat, tak to elektrika převezme úplně. O létající auto už se taky pokusilo relativně hodně firem, teď se objevují funkční prototypy. Jenom se tomu tolik nevěří, říká se, že to je energeticky příliš náročné, že je to příliš hlučné. To jsou i důvody, proč se více nerozšířil vrtulník. Myslím, že to bude aspoň ze začátku taková lokální atrakce. Jako je to třeba v Šanghaji s maglevem. Už teď se dá v Los Angeles létat helikoptérou, není to ani tak drahé. Člověk si rozmyslí, jestli bude stát v koloně, nebo si vezme vrtulník za 300 dolarů.

Fabriho fascinují letadla a tohle je jasný důkaz.

46. Porsche, nebo Ferrari?

Ferrari.

47. Den na pláži, nebo den v galerii?

Na pláži jsem každý den, takže v galerii. Ale radši bych šel na tu pláž.

48. Tim Cook, nebo Jeff Bezos?

Asi Jeff. Záleží na tom proč.

49. Tesla S, nebo Tesla Y?

Tesla S. Ale spíš Tesla 3.

50. Facebook, nebo Instagram?

Nevím. Instagram mám na fotky a Facebook na videa.

51. Star Wars, nebo Blade Runner?

To je těžké. Asi pořád Star Wars, ale Blade Runner je těsně za nimi.

52. NBA, nebo NHL?

Normálně bych řekl NHL, mám radši hokej. Ale jednou jsem zašel na NBA a bylo to super.

Otto Fabri
Foto: Radka Leitmeritz

53. Auto, nebo letadlo?

Letadlo.

54. Co je váš oblíbený gadget?

Vzal bych to podle toho, co používám nejvíc, a to jsou teď hodinky.

55. Jakou technologii, která ještě nebyla vynalezena, byste si chtěl vyzkoušet?

Super by byl teleport. Jsem rád na nových místech, ale strašně nerad se tam dopravuju. Kdybych se tam mohl přemístit během sekundy, to by bylo skvělé. Ale asi bych to nechtěl vyzkoušet jako první.

56. Vím, že létáte a zároveň jste celkem zastáncem samořízení. Byl byste pro masivní rozšíření autopilotů v letadlech?

Jsou dva typy létání. Z A do B, což je nuda, to je něco jako řízení. Sednete, vystartujete a pak tam dáte autopilota. Tam určitě ano. A pak je druhý typ létání, akrobacie, co dělám já, a tam by to bylo zbytečné.

57. Na co se nejvíc těšíte?

Teď na oběd. Začínám mít hlad.

58. Kdybyste si ze všech věcí, které vlastníte, mohl nechat jen tři, které by to byly?

Těžká otázka. Asi nic. Možná boty. Ale kdyby se daly půjčit, tak bych si je půjčil. Vše od Applu mám půjčené, protože to vracím a oni mi pak dají slevu na nový produkt. Auto teda půjčené nemám, ale nejradši bych to měl na nějaký leasing, kdyby to dávalo smysl.

59. Jaké umělecké dílo jste si naposledy koupil nebo dostal?

(dlouhá pauza) Už jsem si dlouho nic nekoupil. Asi bych měl… Chyba.

60. Považujete se spíše za inženýra, nebo za umělce?

Určitě jsem inženýr. Umění považuji vyloženě za generátor emocí. A všechno, co dělám, má nějakou funkci. A z definice umění by nemělo mít žádnou jinou funkci.

61. Žijete dlouhodobě v USA, jak vnímáte Českou republiku, když se do ní vracíte?

Jezdím tam zhruba jednou ročně. Baví mě sledovat ten vývoj. Je to celkem rapidní, spousta věcí se zlepšuje. Pro mě je vždy zajímavé, co je jinak, taková zajímavá exkurze. Líbí se mi, že to není skanzen.

62. Umřete v USA, nebo se vrátíte domů?

Nebo třeba na Marsu, jak chce Elon? Je mi to jedno. Jak říká Bolek Polívka, asi bych nechtěl umřít na jaře, ale spíš na podzim nebo v zimě.

63. Čím jste chtěl být, když jste byl malý?

První byl popelář, to chce být asi každý kluk, když vidí ty frajery, jak to tam nakládají. Chudák dědeček se mnou musel vstávat v sedm, abychom na ně koukali. Pak pilot, klasika. A zajímavé bylo, že když táta koupil první počítač − osmibit, Sinclair −, tak kromě her jsem se učil programovat a taky jsem kreslil palubní desky aut.

64. Pro koho jste vždycky chtěl pracovat, ale zatím to nevyšlo?

Asi pro nikoho. Vždycky jsem chtěl pracovat pro sebe a to vyšlo. Někde jsem četl, že mileniálové nepracují pro nikoho ani nikde, ale pracují na projektu, i když dělají ve firmě. Proto jsem šel do Faraday, že uděláme auto a pak si dáme třeba oddych nebo půjdu dělat někam jinam. To je podle mě zdravý přístup. Nesvazovat se celý život s nějakou firmou. Ale je to pro určitý okruh lidí, někdo má rád to své jisté.

65. Co vás naposledy rozbrečelo?

Určitě nějaký film v letadle. Jak je tam nižší tlak, tak je člověk emocionálnější. A brečel jsem u filmu s Kevinem Costnerem o černošských matematičkách, které pracovaly na Apollu.

66. Jste zamilovaný?

Asi jo. Určitě.